چهره ها و شخصیت های حوزه ی فرهنگ و هنر در هفته ای که گذشت؛

حشمت فردوس از بازار تره بار تا یاور چلویی/ وقتی که بهروز افخمی جا زد/ دلیل اضافه وزن فرهاد اصلانی / بچه مهندس ۱۴۰۰ محصول جسارت آقای تهیه کننده/ رضا عطاران و فوتبال رقیب جدی سریال های ماه مبارک رمضان

۱۴۰۰/۰۲/۰۲ - ۰۵:۵۹:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۷۹۱۸
حشمت فردوس از بازار تره بار تا یاور چلویی/ وقتی که بهروز افخمی جا زد/ دلیل اضافه وزن فرهاد اصلانی / بچه مهندس ۱۴۰۰ محصول جسارت آقای تهیه کننده/ رضا عطاران و فوتبال  رقیب جدی سریال های ماه مبارک رمضان
در هفته ای که گذشت همه اخبار حول و حوش سریال های ماه مبارک رمضان بود بخصوص اینکه شباهت بازی داریوش ارجمند در دو نقش یاور چلویی و حشمت فردوس کاملا مشهود بود اگر چه او خودش این موضوع را تکذیب کرد اما نظر بسیاری از منتقدان و مخاطبان عام بود.

رقیب هفته؛ رضا عطاران

رقیب بعدی سریال های ماه مبارک رمضان بعد از مسابقات فوتبال جام باشگاه های آسیا رضا عطاران بود. امسال دو سریال «خانه به دوش» و «ترش و شیرین» به کارگردانی و بازی رضا عطاران روی آنتن تلویزیون رفت که در ساعت های موازی با پخش سریال های ماه مبارک رمضان در شبکه های آی فیلم و  تماشا این مجموعه های تلویزیونی اتفاقا چه در زمان پخش و چه در تکرار با مخاطب انبوه مواجه شدند و این تذکر را دوباره به مدیران تلویزیون داد که مردم ادبیات سریال سازی و طنز رضاعطاران را دوست دارند  و هنوز با مجموعه های تلویزیونی این کارگردان ارتباط برقرار کرده اند اگر چه تلویزیون شرایط بازگشت رضاعطاران را فعلا ندارد اما راهکارهای دیگری در این زمینه وجود دارد به عنوان مثال می شود از فرمول رضا عطاران برای سریال سازی کارگردان های دیگر هم استفاده کرد. بدیهی است این سبک از سریال سازی را بسیاری از کارگردان ها تجربه کرده اند که برخی موفق و البته برخی دیگر در این زمینه موفق نبوده اند. دیدن جنس سریال رضا عطاران با گذشت زمان چندین ساله هنوز برای مخاطبان جذاب است و این یعنی می شود مخاطب را پای رسانه نشاند به شرط آنکه سریال گرم و جذاب برای او تولید کرد.

وقتی که سریال «نون.خ» با سبک و سیاق ساختاری سریال «پایتخت» به کارگردانی سعید آقاخانی و تهیه کنندگی مهدی فرجی تولید شد، نشان داد که ادبیات و نوع اجرای سریالی با ساختاری «پایتخت» می شود تکرار شود و می توان بیننده تلویزیون را راضی نگه داشت پس چرا به جنس کار رضا عطاران ورود نمی کنیم و با سبک و سیاق او ساخت یک سریال طنز  هر شبی و مناسبتی را به کارگردان های دیگر نمی سپاریم. 

رضا عطاران بازیگر، کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس ایرانی است. او در رشتهٔ اقتصاد دیپلم خود را دریافت کرد و برای ادامهٔ تحصیل به دانشکدهٔ هنرهای زیبای دانشگاه تهران رفت. با این حال پس از مدتی تحصیل را رها کرد و به سینما روی آورد. آغاز فعالیت عطاران به‌عنوان بازیگر در تئاتر حسن حامد در دههٔ ۱۳۶۰ صورت گرفت و این همکاری تا سال ۱۳۷۱ ادامه داشت.

وی بارها به عنوان بازیگر نقش اول مرد برنده سیمرغ بلورین در جشنواره های مختلف شده است و سریال های «خانه به دوش»، «متهم گریخت»، «ترش و شیرین» و «بزنگاه» او برای بارها از شبکه های مختلف پخش شده و همچنان پربیننده است.

 

images

 

بدقول هفته؛ بهروز افخمی

علیرغم تبلیغات گسترده مجموعه تلویزیونی «رعد و برق» به آنتن  ماه مبارک رمضان نرسید و دست مسئولان شبکه  پنج خالی ماند. مجموعه تلویزیونی «رعد و برق» به کارگردانی بهروز افخمی برای مدت ها خبرساز بود، یک بار اخبار به صورت معمول حول و حوش ساخت سریال؛ بازیگران، تصاویر پشت صحنه  و.. بود و بار دیگر در کوران شیوع کرونا این خبر که بهروز افخمی اعتقادی به ماسک زدن ندارد و عوامل و پشت صحنه سریال بدون رعایت پروتکل های بهداشتی مشغول کار در شرایط سخت هستند.

اما هر چه بود قرار شد یک ماه تمام در ایام رمضان آنتن شبکه پنج دراختیار افخمی قرار گیرد و او سریالی متفاوت را به مخاطبانش عرضه کند سریالی که برگرفته از بحران های مناطق مختلف کشور اعم از سیل و کولاک بود و در این سریال تلاش های  امداد رسان و درد و رنج مردم مناطق محروم کشور به تصویر در می آمد. علیرغم پخش تیزرهای تبلیغاتی اولیه اعلام شد شب اول ماه مبارک رمضان سریال پخش نمی شود و سریال از شب دوم روی آنتن می رود. اما همچنان بدقولی ها ادامه یافت تا اینکه اعلام شد اصلا سریال به ماه مبارک نمی رسد و به نوعی بینندگان شبکه در سردرگمی این بدقولی ها باقی ماندند.

کار به اینجا ختم نشد و انتقادات باعث شد گروه سازنده در بیانیه ای با اشاره به سختی های کار در شرایط سخت و لزوم دقت درامر تولید با بهترین کیفیت عوامل نیازمند زمان بیشتری هستند و منتقدان متهم به بی مهری شدند. حال باید دید با بیش از یک سال کار برروی سریال «رعد و برق» در نهایت این مجموعه تا چه حد می تواند نظر بینندگان تلویزیون را جلب کند.

 

61713249

 

جا به جایی هفته؛ بازیگر نقش جواد جوادی

سریال «بچه مهندس» را می توان از چند فصلی های موفق  تلویزیون در سال های اخیر دانست داستانی از زندگی یک کودک بدون سرپرست که به بهزیستی سپرده شده و در طول دوران زندگی با کشمکش ها ی عاطفی و احساسی مختلف درگیر است.

به نظر می رسد همچنان سرنوشت جواد جوادی به عنوان کودکی رها شده از سوی والدین همچنان برای بینندگان تلویزیون جذاب باشد و علاقمندند ببینند این جوان رعنا و باهوش تا چه حد در زندگی موفق خواهد بود. اما نکته قابل توجه در فصل چهارم تغییر ناگهانی کارگردان این مجموعه است، حالا سکان کار به احمد کاوری سپرده شده است که خود همین تغییر شوک بزرگی به سریال خواهد بود اما تغییر به همین جا ختم نشده و بازیگر اصلی سریال به دلایلی که احتمالا مالی بوده است از سوی تهیه کننده کنار گذاشته شده و بازیگر جدیدی جایگزین وی شده است. با وجود این تغییرات در چند قسمت اول بیننده همچنان کار را دنبال کرده است و به اصل قصه وفادار مانده و آن را دنبال می کند. 

اما چالش بزرگتر این روزهای احمد کاوری تصویربردای همزمان کار و رساندن قصه به آنتن است موضوعی که باید آن را چالشی مهم برای کارگردان دانست و آن حفظ همزمان کیفیت، نگهداشتن روند قصه در اوج و البته خالی نگذاشتن آنتن پخش است. این روزها بدون تمام این چالش ها هم ویروس منحوس کرونا کار را برای برنامه سازان سخت کرده است و اگر به کرونا چاشنی های دیگر هم اضافه شود تنها می توان برای کاوری آرزوی موفقیت کرد.

 

download

 

مشابهت هفته؛ یاورچلویی و حشمت فردوس

داریوش ارجمند بازیگر توانمند کشورمان این روزها با نقش «یاورچلویی» هر شب از شبکه سه سیما در مقابل بیننده قرار می گیرد. سریالی که  در آن بازی داریوش ارجمند از همان قسمت اول «حشمت فردوس»  سریال «ستایش» را مقابل بیننده آورد و صدای همه از این همه تشابه به وضوح شنیده شد. البته  داریوش ارجمند در گفت و گو با خبرنگار برنا این موضوع را نپذیرفت و گفت باید صبر کنید و ادامه داستان را ببینید. در مقابل زهرا سعیدی بازیگر نقش همسر یاور چلویی که با ظاهر یک مادر و همسر سنتی در این مجموعه ظاهر شده اعتقاد دارد که خود مدیران شبکه سه می خواستند یاورچلویی همچنان حشمت فردوس باشد.

ظاهرا مدیران سیما تنها کسوت جوانمردی را در میان مردمی با مشخصات حشمت فردوس جستجو می کنند و همچنان به این گروه از جامعه وفادار مانده اند تفکری که بیننده را به یاد فیلم های دهه 50 فارسی می اندازد. فیلم هایی که در آن هنرمندانی همچون زنده یاد فردین و زنده یاد ناصر ملک مطیعی و اصولا کلاه مخملی ها نماد غیرت و جوانمردی بوده اند. غافل از اینکه سبک زندگی امروز و نگاه مخاطب فرسنگ ها از چنین دیدگاه هایی دور شده و نمی توان انتظار داشت بیننده تلویزیون منفعلانه هر خوراک رسانه ای را بدون کم و کاست بپذیرد. به هرحال امیدواریم همچنان که داریوش ارجمند اعتقاد دارد به تدریج یاور چلویی از حشمت فردوس فاصله بگیرد.

داریوش+ارجمند

 

تولد هفته؛ مهراوه شریفی نیا

مهراوه شریفی نیا هفته گذشته کیک تولدش 30 سالگی اش را فوت کرد او که از یک خانواده هنرمند است و دوران نونهالی در واقع بازیگری در سینما را تجربه کرده است بی تردید یکی از بازیگران موفق این سال های تلویزیون محسوب می شود. مهراوه شریفی نیا به سبک مادرش آزیتا حاجیان گزیده کار است و معمولا در ایفای نقش های خاص دراین سال ها موفق عمل کرده است. کارنامه مهراوه شریفی نیا نشان از این دارد  که او از یک خانواده هنری توانسته به یک آمار و ارقام مفید و کامل در بازیگری دست پیدا کند.

مهراوه شریفی نیا تحصیلات کارگردانی خود را در دانشگاه به پایان نرساند و ترجیح داد بازیگری را دنبال کند او در سینمایی هایی همچون «دزد عروسک‌ها»، «زیر پوست شهر»، «دختری به نام تندر»، «به من نگاه کن» و...با کارگردان هایی نامدار کار کرده است.

 

مهراوه-شریفی-نیا-و-مادرش

 

پرمخاطب هفته؛ جام باشگاه های آسیا

یکی از شانس هایی که تلویزیون در ماه رمضان 1400آورد پخش مستقیم مسابقات فوتبال جام باشگاه آسیا بود که پر واضح است که طرفداران خاص خودش را دارد که اتفاقا بی انصافی نیست  اگر  بگوییم مسابقات فوتبال جام باشگاه آسیا بخصوص  بازی های تیم های پرسپولیس، فولاد و تراکتورسازی که در ساعت های بعد از افطار برگزار می شد رقیب جدی سریال های تلویزیونی بود و بدون تردید در برخی از موارد باید گفت سریال های تلویزیونی را کنار زد و این مسابقات فوتبال فضای خانه ها را از سریال های بعضا ضعیف گرم تر کردند. بدون شک یکی از رقبای سریال های رمضان مسابقات فوتبال جام باشگاه های آسیا بودند.

 

download (1)

 

اقدام ویژه هفته؛ نوید محمدزاده

هفته ای که گذشت نوید محمدزاده به سرخط اخبار بازگشت اما این بار برای اعلام خبر تولید یک فیلم و یا سریال نبود بلکه یک حرکت انسانی نوید محمدزاده به عنوان بازیگری محبوب همرسانی شد. خبری که یک مهاجر افغان در برنامه «ماه خدا» افشا کرد و از کمک های نوید محمدزاده به عنوان یک مشتری پرده برداشت. ماجرا به این صورت بود که به پیشنهاد فرشته حسینی بازیگر افغان  نوید محمد زاده شروع به خرید از او می کند و لی هر یک از اقلام را به قیمتی بالاتر برمی دارد تا به کسب وی رونق داده شود. روشی پسندیده که علاوه بر کمکی انسانی شأن کمک شونده را نیز حفظ کرده و به او اعتما به نفس و امید می دهد.

برای این هنرمند محبوب آرزوی روزهایی خوش تر از گذشته را داریم.

نوید+محمدزاده+در+قورباغه

 

اظهار نظر عجیب هفته؛ فرهاد اصلانی

فرهاد اصلانی بی تردید بازیگری شایسته در  آثار سینمایی و تلویزیونی مختلف است بازی های دیدنی وی در فیلم های «عصریخبندان»، «دوران عاشقی» و «کوچه بی نام» که برایش جایزه خلاقیت در بازیگری از انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران را در بر داشت نشان دهنده جایگاه هنر خلاقانه این بازیگر به شمار می رود. اما هفته گذشته فرهاد اصلانی در اظهار نظری جالب به تاثیر فیزیک بازیگران در نقش پذیری آنها اشاره کرده و خود را به دلیل نداشتن همین فیزیک مناسب از قافله جامانده می داند.

وی در مورد توجیه عدم تناسب اندامش گفته است که پرکاری مسبب اصلی این عدم تناسب اندام است. اظهار نظری که به نظر می رسد تنها توجیهی سرسری در پاسخ است. به هرحال فرهاد اصلانی با همین فیزیک هم دوست داران بسیاری دارد و بازی او در فیلم ها و سریال های بسیاری همچنان برای بیننده ایرانی خاطره انگیز است.

2938

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز