رئیس دانشگاه فرهنگیان :

شبکه آموزش سیما، موجب پوست اندازی در سیستم آموزشی کشور شد

۱۴۰۰/۰۱/۳۱ - ۱۳:۵۹:۱۰
کد خبر: ۱۱۶۷۹۸۰
حسین خنیفر ، رییس دانشگاه فرهنگیان از عملکرد آموزشی شبکه آموزش سیما در دوران شیوع ویروس کرونا قدردانی کرد.

به گزارش  برنا، رییس دانشگاه فرهنگیان با اعلام این مطلب افزود: شبکه آموزش سیما، تهدید ایجاد شده از بحران شیوع کرونا را تبدیل به فرصتی جهت پوست اندازی سیستم آموزشی کشور کرد.

دکتر حسین خنیفر با اشاره به نگرانی بزرگ‌ خانواده ها درباره شرایط مبهم آینده آموزشی در آغاز شیوع کرونا با تعطیلی مدارس گفت : سیستم آموزشی کشور با سرعت عمل مناسب در همان روزهای آغاز شیوع کرونا به توفیق خوبی در شیوه جدید آموزشی با عنوان رسانه معلم رسید که نماد آن هم شبکه آموزش و برنامه مدرسه تلویزیونی ایران بود .

رئیس دانشگاه فرهنگیان افزود : قبل از شیوع کرونا ، تقریبا دنیا از ده سال قبل از کرونا به یک دنیایی پا گذاشت که معروف به دنیای دو فضایی است . دنیای حقیقی و دنیای مجازی . سیستم‌آموزشی در دنیا از فضیلت مدرک صرف به فضیلت تخصص و مهارت رسید .

وی افزود : دنیا دچار ترانزیت اطلاعات شد و فرصت دستیابی به اطلاعات به صورت خوشه ای فراهم شد و اصطلاح جدیدی با عنوان عصر پس انداز منابع انسانی به وجود آمد .

خنیفر تصریح کرد: حالا در این دنیای حبابی که دانش آموزان به جای گیرنده آموزش ، جویای آموزش هستند و حالا که پس از سال ۱۷۲۰ ، سال۱۸۲۰ ، سال ۱۹۲۰ و حالا سال ۲۰۲۰ در این چهار دوره صد ساله یک هجمه ویروسی حالا چه به صورت انسان ساز و چه به صورت طبیعی ویروس کرونا به وجود امده ، ما هم مثل خیلی از کشور ها در برابر کرونا وارد یک فضای مبهم و مه آلود در سه بخش آموزش ، اقتصاد و گردشگری شده ایم.

رییس دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: این اتفاق دنیای آموزش را تحت تاثیر قرار داد و کشورهایی که مدعی روال زندگی طبیعی و آمادگی قرارگیری در برابر هر پیشامدی را داشتند ، غافلگیر شدند ، اما این آموزش ها در کشور ما جالب تر بود . کشور تحت تحریم ، کشور تحت تهدید ، کشوری که ناجوانمردانه توسط آمریکا و هم عهدانش تحت فشار است و ۴۲ سال است که بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی با بی رحمی تمام با ما برخورد کردند ، در زمان کرونا به ویژه در بخش آموزشی در برابر بیماری کرونا هم واکنش خوبی نشان داد ، نمی گویم عالی اما واکنش خوبی را نشان داد و طبیعی هم برخورد کرد .

دکتر خنیفر در ادامه گفت: سیستم آموزشی ما به نظر من به خوبی با کرونا مواجهه کرد و اذعان می کنم که شاید خطاها و مشکلاتی هم در این مسیر وجود داشت اما شما ببینید مثلا در عرض حدودا سه روز شبکه آموزش " مدرسه تلویزیونی ایران " و وزارت آموزش و پرورش شبکه شاد را در کمتر از یک ماه راه اندازی کرد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان همچنین گفت : بالاخره ما کشوری هستیم که یک ششم جمعیتمان در آموزش و پرورش حضور دارند . کشوری هستیم که یک درصد جمعیت جهان و یک درصد مساحت جهان هستیم ، و از هشتاد میلیون جمعیتمان، پانزده و نیم میلیون نفر ، در مدرسه حضور دارند . اگر ده میلیون بود یا هشت یا پنج میلیون بود طبیعتا کار بهتر و راحت تر می شد . مثلا یک شبه ۶۲۰۰۰ واحد آموزشی ما تعطیل شد و یک میلیون معلم و کارمند خانه نشین شدند ، مدرسه هم که از اسمش مشخص است ، باید درس داد و درس گرفت و قرار هم نبود که مجازی باشد و پیش بینی های لازم سروری وجود نداشت .‌ سیستم‌ آموزشی به نظر من این از این مرحله پرید.

دکتر حسین خنیفر اضافه کرد: به نظر من بیماری کرونا باعث شد تا ظرفیت جدیدی وارد دنیا شود و سیستم آموزشی ما از در بسته کلاس وارد تلویزیون و یک فضای میلیونی شد ، یک تغییر در فضای آموزشی ایجاد شد و کلاس ها از شش و یا هشت ساعت به ۲۴ ساعتی تبدیل شد . دنیای رسانه معلم که مخصوص آموزش عالی بود به سطح مدرسه وارد شد و حتی در واقع به خانه ها آمد و این کمک گرفتن از شبکه های محلی و تلویزیون و نصب شدن سرور های جدید و خلاقیت های معلمان باعث شد که دانش آموزان در فعالیت های ترکیبی مهارت پیدا کنند و ما یک دفعه شگرد های خاص تعامل با دنیای نوین را تمرین کردیم و کرونا بر روی نقش دانش آموز ، معلم ، خانواده ،محتوا و ... اثر گذاشت.

وی در ادامه گفت : به نظر من نه با نگاه خوشبینانه محض ولی با نگاه واقع بینانه و صادقانه نگاه کنیم ، به نظر من کشور ما خصوصا در زمینه آموزش خوب عمل کرد .

رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به عملکرد موفق آموزشی برنامه مدرسه تلویزیونی ایران و شبکه آموزش سیما گفت : به نظر من یکی از ظرفیت های پنهانی که کمتر از آن در حوزه آموزش و پرورش استفاده کرده بودیم تلویزیون بود ، که کرونا موجب پوست اندازی سیستم آموزشی و بهره گیری از سیستم رسانه معلم شد .

دکتر خنیفر در ادامه گفت: من معتقدم که هنوز نزدیک بیست تا سی درصد از ظرفیت رسانه ملی را استفاده نکرده ایم و تلویزیون و رادیو فوق العاده می توانند به ما کمک کنند گر چه هیچ چیزی جای کلاس درس را نمی گیرد ، کلاس درس و آموزش رو در رو جایگزین ندارد اما ما به دلیل این بحران ناچار و ناگزیر هستیم که به این سمت کشیده شویم یعنی این یک فرصت برای ما برای تمرین شرایط بحرانی شد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان درباره فرصت برابر و ایجاد عدالت آموزشی از طریق مدرسه تلویزیونی ایران گفت : چون در برخی از مناطق امکان استفاده از اینترنت و تبلت و ... نبود ، مدرسه تلویزیونی ایران و شبکه آموزش باعث شدند که این اتفاق بزرگ در کشور بیفتد و مثلا اگر در کشور در یک استان یک معلم ریاضی خوب بود که روش مند درس می داد ، به کمک مدرسه تلویزیونی ایران، حالا همه از آن بهره می برند.

دکتر خنیفر تصریح کرد : مدرسه تلویزیونی ایران، امکان رخ دادن فرصت برابر آموزش در همه جای ایران و امکان آموزش های از راه دور را ایجاد کرد .

رئیس دانشگاه فرهنگیان درباره شرایط آموزش پس از پایان کرونا گفت :ما باید در کنار سیستم عادی آموزشی همچنان شیوه رسانه معلم را به عنوان بازو در کنار سیستم اصلی آموزشی حفظ کنیم . بشر در دوران پسا کرونا هیچ گاه به پیش کرونا برگشت نخواهد کرد یعنی آموزش های ترکیبی و تلفیقی شروع خواهد شد و ادامه خواهد یافت .

دکتر حسین خنیفر درباره لزوم حمایت و گسترش شیوه رسانه معلم در دوران کرونا و پسا کرونا از سوی دولت و یا نهاد قانونگذار گفت : پس از خوراک یا پوشاک مهمترین مطالبه ملت ها از دولت ها آموزش است مخصوصا آموزش عمومی . هر دولتی که روی کار بیاید باید برای آموزش و تحولات در آموزش به صورت ویژه نگاه بکند . نباید سبد آموزش ، سبد یازدهم و دوازدهم از برنامه بودجه باشد . آموزش باید بعد از امنیت و بهداشت در سبد سوم بودجه قرار بگیرد و اگر این اتفاق بیفتد گام های بلندی در آموزش کشور برداشته خواهد شد .

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز