همزمن با روز سعدی شیرازی؛

«هفت شهر عشق» به یاد سعدی شیرازی به صدا درآمد/ اشعار خدای سخن با نوای کیوان ساکت

۱۴۰۰/۰۲/۰۱ - ۰۸:۵۴:۳۶
کد خبر: ۱۱۶۸۲۷۶
«هفت شهر عشق»  به یاد سعدی شیرازی به صدا درآمد/ اشعار خدای سخن با نوای کیوان ساکت
رادیو فرهنگ اول اردیبهشت روز «سعدی شیرازی» را با برنامه‌های متنوعی چون« ذکر جمیل سعدی» ،« هفت شهر عشق»، «نیستان» و « سعدی نامه» گرامی می دارد.

به گزارش برنا، علیرضا حبیبی، مدیر شبکه رادیویی فرهنگ درخصوص برنامه‌های این شبکه رادیویی در روز بزرگداشت شیخ اجل سعدی گفت: برنامه «ذکر جمیل سعدی» از ۲۸ فروردین ماه تا سوم اردیبهشت ماه ساعت یک بامداد به همت گروه ادب و هنر، به آثار و اشعاری درباره سعدی به عنوان نمونه‌ای بی‌بدیل در عرصه شعر اخلاقی و سخنوری توانا در عرصه نثر می‌پردازد و امروز چهارشنبه در روز بزرگداشت سعدی برنامه به طور زنده و از ساعت ۹ تا ۱۲ پخش می‌شود.

وی به پخش برنامه«سعدی نامه» که از ابتدای سال آغاز شده اشاره کرد و افزود: برنامه«سعدی نامه»به کارشناسی استاد مهدی امین فروغی، به حکمت های بوستان و گلستان سعدی می‌پردازد. این برنامه نیز روزهای یکشنبه، سه شنبه و چهارشنبه ساعت ۸:۳۰ از گروه تولید و تامین رادیو فرهنگ به سمع شما می رسد.

حبیبی تصریح کرد: برنامه‌های«صبح به وقت فرهنگ»، «سرزمین من» و « هفت شهر عشق» به طور ویژه به موضوع سعدی می‌پردازند و در برنامه« هفت شهر عشق» سعدی خوانی‌های بزرگان شعر و ادب و پخش تصنیف هایی از اشعار شیخ اجل را می‌شنوید.

مدیر رادیو فرهنگ ‌در ادامه گفت: برنامه«هفت کوچه» نیز که به فرهنگ عامه توجه ویژه دارد، به موضوع مصرع ها و ابیاتی از سعدی که مثل و نقل مردم است، می‌پردازد .

حبیبی در پایان تصریح کرد: یکی از دلایل حفظ زبان فارسی در قرن هفتم با وجود تمام شرایط نامساعد، حضور شاعرانی چون سعدی است که تلاش کردند تا رگه‌ای ناب و زلال از هویت ایرانی بسازند و میراث گذشته را حفظ کنند. او با «بوستان» و «گلستان» نه تنها از نظر اخلاقی بر جامعه ایرانی از همان زمان تا امروز تأثیر گذاشته است، بلکه او را شاید بتوان اولین معلم هر ایرانی در یادگیری و درک شیرینی زبان فارسی دانست. سال‌ها کودکان ایرانی در مکتب‌ها با او با زبان مادری‌شان انس می‌گرفتند. به همین دلیل سعدی جزء انگشت‌شمار شاعران و هنرمندان است که نمی‌توان او را در عصر و دوره‌ای محدود کرد. از این رو رادیو فرهنگ در بزرگداشت روز سعدی، سخنان استادانی چون علی اصغر دادبه، میرجلال‌الدین کزازی از شاهنامه‌پژوهان و صاحب نظران زبانکده ادبیات کلاسیک، محمدرضا شفیعی کدکنی، ساعد باقری و زنده یاد جلال الدین همایی و ...را درباره این شاعر اثرگذار پخش می‌ کند.

نگاهی به جهان بینی سعدی  در رادیو فرهنگ

اول اردیبهشت را به روز سعدی نام گذاری کرده اند. به نام شاعری بزرگ که عطر کلامش در غزلیات و توانمندی اش در نثر گلستان و نظم بوستان تنها بخشی از دلایل بزرگی اوست.

سعدی بزرگ است نه فقط به خاطر هنرمندی و هنروری اش که به خاطر حرف های عمیق، دردمندانه و برآمده از حکمت انسانی و الهی او مورد توجه است. دو کتاب گلستان و بوستان سعدی حاصل شناخت او از انسان است .

برنامه«سعدی نامه» با توجه به اهمیت گلستان و بوستان سعدی در فرهنگ و ادب فارسی و نیز اهمیت این دو اثر در تربیت و اخلاق ، حکمت های سعدی شیراز و گلستان و بوستان این شاعر نامدار ایرانی را برای مخاطبان بازگو می‌کند.

در این برنامه شنوندگان همراه با استاد مهدی امین فروغی شده و حکمت های گلستان و اشعار نغز بوستان را از زبان وی می‌شنوند.

در این برنامه با توجه به اینکه در اغلب اشعار سعدی موضوعاتی چون احسان به پدر و مادر، صله رحم، احترام به معلم، اکرام میهمان، شفقت به یتیم و اسیر و فقیر، آداب سخن گفتن، تربیت فرزند، فواید پرهیزگاری و پاکدامنی، ایثار و بخشندگی، حق شناسی، و... دیده می‌شوند، این موضوعات با شاهد مثال از داستان‌ها و اشعار سعدی بیان می‌شوند.

علاقه مندان می توانند برنامه «سعدی نامه» را چهارشنبه یکم اردیبهشت ماه به طور ویژه ساعت ۸:۳۰ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوند، این برنامه در روزهای یکشنبه و سه شنبه نیز تقدیم شنوندگان می‌شود.

اجرای استاد کیوان ساکت به مناسبت بزرگداشت سعدی در رادیو فرهنگ

استاد کیوان ساکت آهنگساز، نوازندهٔ تار و سه‌تار، نویسنده و مدرس دانشگاه، یکم اردیبهشت ماه به مناسبت روز گرامیداشت سعدی قطعه ای را در برنامه «نیستان» رادیو فرهنگ اجرا می‌کند.

برنامه «نیستان» در بخش کارشناسی با محمد علی مرآتی، دکترای موسیقی شناسی اقوام و مدرس موسیقی دانشگاه هنر تهران همراه می‌شود تا وی تحقیقات محقق نامی موسیقی، بانی سوید را معرفی کرده و بخشی از تحقیقات این دانشمند را بررسی و بیان کند.

همچنین استاد کیوان ساکت به مناسبت روز بزرگداشت سعدی، در بخش از ایده تا اجرا قعطه ای را اجرا می‌کند و مریم واعظ پور، گوینده پیشکسوت رادیو، استاد ساکت را با دکلمه اشعار سعدی همراهی خواهد کرد.

ندا رادمهر نیز اطلاع رسانی از رویداد و خبرهای حوزه آثار ارزشمند موسیقایی را در برنامه «نیستان» برعهده دارد.

برنامه «نیستان» ساعت ۲۲ به تهیه‎کنندگی وحید رستگاری و همراهی یلدا احتشامی ، گویندگی فاطمه رکنی و اجرای کارشناسی رضا مهدوی از رادیو فرهنگ روی آنتن می رود.

 

نظر شما