با « ماه شیرین دهنان» رادیوفرهنگ؛

از نکته های قرآنی تا رمضان در دیگر کشورها

۱۴۰۰/۰۲/۰۵ - ۰۷:۲۳:۳۵
کد خبر: ۱۱۶۹۹۴۳
از نکته های قرآنی تا رمضان در دیگر کشورها
«ماه شیرین‌دهنان» ویژه برنامه افطار رادیو فرهنگ است که هر روز به صورت زنده روی آنتن می‌رود.

به گزارش برنا، «ماه شیرین‌دهنان» یکی از ویژه برنامه‌های رمضانی  شبکه‌ رادیویی فرهنگ است که به صورت زنده هر روز به وقت افطار از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

زهرا نصراللهی تهیه‌کننده «ماه شیرین‌دهنان» درباره بخش‌های مختلف این برنامه گفت: این برنامه ساعت ۱۹:۳۰ پخش می‌شود و مستقیما وارد بخش اذانگاهی می‌شود و با بخش‌های مختلفی مانند دعاهای مناسب با ماه رمضان، بخش «حال شیرین‌دهنان» که قطعه‌هایی کوتاه از سخنان بزرگانی همچون الهی قمشه‌ای و … پخش می‌شود، در بخشی به نام «رمضان در ادبیات» که به پژوهشگر و شاعران می‌پردازد و بخشی دیگر هم نیایش‌نامه‌های معروف مانند نیایش‌نامه خواجه عبدالله انصاری خوانده می‌شود به استقبال اذان مغرب می‌رود.

وی ادامه داد: بعد از اذان هم با بخش‌های متفاوتی برنامه را ادامه می‌دهیم، که « صحبت جانان » حکایت خوانی استاد ساعد باقری یکی از این بخش ها است .

این تهیه کننده افزود : هر شب گزارشگر برنامه متناسب با موضوعات برنامه که براساس ماه رمضان انتخاب می‌شوند با مردم گفت و‌گو می کند که این بخش هم «بر سفره فرهنگ» نام دارد، در یکی دیگر از بخش‌های برنامه با نام «خیلی دور خیلی نزدیک» به آداب و رسوم ملل مختلفی مانند هندوستان، افغانستان، برزیل و … در ماه رمضان می‌پردازیم و با کارشناسی از این کشورها به گفتگو در این باره می‌پردازیم و درصورت عدم دسترسی به کارشناس اطلاعاتی را جمع‌آوری کرده و در برنامه توسط گوینده برای شنوندگان خوانده می شود، همچنین در بخشی دیگر نیز برای آشنایی با آداب و رسوم شهرهای مختلف کشور خودمان با گزارشگرهای مراکز استان‌ها ارتباط می‌گیریم و آن‌ها از آداب ماه رمضان شهرهایشان می‌گویند.

این تهیه‌کننده درباره پرداختن به آداب و رسوم کشورهای دیگر در ماه رمضان عنوان کرد: ماه رمضان ماهی است برای تمام مسلمانان جهان و با هدف آشنایی با آداب و رسوم این ملل به این بخش پرداختیم که بازخوردهای بسیار خوبی را هم گرفته‌است.

نصراللهی با اشاره به اینکه سعی می‌کنند تا فضای برنامه شاد باشد بیان کرد: ماه رمضان ماه شادی است و بر همین اساس سعی می‌کنیم تا با تصنیف‌ها و ترانه‌های شاد متناسب با ماه رمضان حال و هوای برنامه را حفظ کنیم.

وی افزود: دیگر بخش‌های برنامه، بخش‌هایی چون «مکتب رمضان» است که نادر کریمیان سردشتی درباره مکاتب و آیین‌های ماه رمضان صحبت می‌کند و در بخشی هم با نام «نردبان آسمان» برنامه را به شهیدانی که ناشناخته هستند تقدیم می‌کنیم و در آخر هم با خواندن قطعه‌ای کوتاه از امام زمان (عج) برنامه را به پایان می‌رسانیم.

تهیه‌کننده «ماه شیرین‌دهنان» در پایان درباره مشکلات انتخاب تصنیف و ترانه‌هایی متناسب با ماه رمضان تاکید کرد: در رادیو فرهنگ اولویت پخش موسیقی، موسیقی سنتی است اما در فرهنگ ما برای ماه رمضان بیشتر به دعا و تواشیح پرداخته شده است تا موسیقی سنتی، موسیقی‌های سنتی‌ هم که وجود دارند ریتم بسیار کندی دارند و مناسب با فضای شاد برنامه نیستند و ما به ناچار از موسیقی پاپ که اولویت رادیو فرهنگ هم نیست، استفاده می‌کنیم.

گفتنی است این برنامه یکشنبه ۶ اردیبهشت ماه باهمراهی الهه بیات روی آنتن می رود ‌ودر بخش اصلی موضوع دلبستگی  را پیگیری کرده و به ( دلبستگی به دنیا ؛ دلبستگی به آدمها ؛ دلبستن و دل کندن ؛ ...) به استناد آیه ۶۴ سوره عنکبوت   می پردازد .

«ماه شیرین‌دهنان» هر افطار از ساعت ۱۹:۳۹ تا ۲۱:۰۰ با تهیه‌کنندگی زهرا نصراللهی و سردبیری رضا غیور به صورت زنده از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز