در دوازدهمین روز از ماه مبارک رمضان؛

«ماهِ ماه» امید به زندگی را به تصویر می کشد

۱۴۰۰/۰۲/۰۶ - ۱۱:۱۹:۳۹
کد خبر: ۱۱۷۰۶۶۳
«ماهِ ماه» امید به زندگی را به تصویر می کشد
دوازدهمین قسمت از برنامه «ماهِ ماه» شب گذشته پنجم اردیبهشت ماه با قصه ای متفاوت و روایتی از امید از شبکه سلامت سیما پخش شد.

به گزارش برنا، برنامه ماهِ ماه در دوازدهمین روز از ماه مبارک رمضان با یاد و خاطره دکتر شیرین روحانی پزشک فداکار بیمارستان پاکدشت، که تا آخرین لحظه عمر، خودش را وقف مردم کرد و به جمع شهدای سلامت پیوست، آغاز شد.

این برنامه که شب گذشته با حضور مهوش آگاهی سرپرستار بخش آنکولوژی بیمارستان شریعتی، ریحانه مرتضوی و احمدرضا وثوق پخش شد.

در بخش اول گفت و گو مهوش آگاهی از سابقه فعالیت خود در بیمارستان گفت: حدود 22 سال است که پرستار هستم و در تمام این سال ها در بخش خون و آنکولوژی، شیمی درمانی و مراقبت های پس از پیوند مغز استخوان مشغول به فعالیت هستم. در بخش آنکولوژی بیمارستان شریعتی بیماران مبتلا به سرطان های خون، بیماران با عارضه کم خونی، ژنتیکی و نقص ایمنی تحت درمان قرار می گیرند که میانگین سنی این افراد بین 12 تا 70 الی 80 سال است.

وی دلیل ابتلای افراد به بیماری سرطان را تضعیف سیستم ایمنی بدن دانست و گفت: معمولا افرادی به این بیماری دچار می شوند که در زندگی متحمل استرس های زیادی شده اند و یا بحران های عظیمی را پشت سر گذاشته اند. متاسفانه آمارهای بهداشت جهانی نشان می دهد که دومین عامل مرگ و میر افراد در دنیا بیماری سرطان است ولی علم در حال پیشرفت است. به گفته دکتر اردشیر قوام زاده رییس انجمن پیوند مغز استخوان، در دنیای امروز سرطان یک بیماری صعب العلاج نیست، اگر در 30 سال گذشته شخصی به بیماری سرطان خون مبتلا می شد آن فرد قطعا در کمتر از یک هفته فوت می کرد ولی با دانش امروز و اگر این بیماری به موقع تشخیص داده شود در بسیاری از موارد قابل درمان است.

در این بخش مستندی از مرکز پیوند مغز استخوان بیمارستان شریعتی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران پخش شد و در این مستند دکتر سید اسدالله موسوی رئیس پژوهشکده آنکولوژی، هماتولوژی و سل تراپی بیمارستان شریعتی از نحوه ارائه خدمات پیوند مغزاستخوان به بیماران در این بیمارستان خبر داد.

در بخش دوم گفت و گو احمدرضا وثوق به همراه مادرش ریحانه مرتضوی در استودیو برنامه حاضر شد.

index

ریحانه مرتضوی داستان درگیری احمدرضا به بیماری سرطان خون را شرح داد و گفت: در سال 93 احمدرضا 23 سال داشت، تازه خدمت سربازی را تمام کرده و چندماهی در بازار کار مشغول به فعالیت شده بود. ابتدا علائم بیماری به صورت نشانه های سرماخوردگی بروز کرد ولی رفته رفته این علائم تشدید شد، به بیمارستان مراجعه کردیم و یک تعداد آزمایشات برروی وی انجام شد و در نهایت پزشکان گفتند که احمدرضا به بیماری سرطان خون مبتلا شده است.

احمدرضا در ادامه ی صحبت های مادرش افزود: با شرایط بسیار حاد به بیمارستان شریعتی مراجعه کردم، از من نمونه مغز استخوان گرفتند و پزشکان گفتند که با آلودگی صد در صد مبتلا شده ام. متاسفانه سرعت درگیری بسیار بالا بود و فورا در اورژانس خون بستری شدم.

وی همچنین گفت: مراحل اولیه شیمی درمانی را انجام دادم و متاسفانه در حین درمان به دلیل ضعف سیستم ایمنی بدن درگیر مشکل دیگری شدم و به یک نوع عفونت قارچی مبتلا شدم که ناحیه تنفسی ام را دچار مشکل کرد. ابتدا درد را در ناحیه سینوس ها احساس کردم و با تشدید شدن درد و علائم بیماری عفونی، روند درمان به وسیله شیمی درمانی متوقف شد.

احمدرضا ادامه داد: در آن زمان شرایطم بسیار حاد بود، تصمیم گرفته شد که جراحی پیوند مغز استخوان انجام دهم که برای این عمل خواهرم سلول های بنیادی اش را اهدا کرد ولی متاسفانه تنها 50 درصد این سلول ها با سلول های من مطابقت داشت و جراحی من با ریسک بسیار بالایی مواجه بود. من از دکتر اردشیر قوام زاده پدر پیوند مغز استخوان در ایران و دکتر محمد اسلامی فوق تخصص هماتولوژی و آنکولوژی بسیار تشکر می کنم که این ریسک را پذیرفتند و شانس دوباره زندگی کردن را به من دادند.

وی در پایان گفت: در حال حاضر 6 سال و 3 ماه است که دوباره متولد شده ام و به لطف پروردگار به صورت طبیعی زندگی می کنم. «امید» مهمترین راه بهبودی است. کاربردی‌ترین درمان سرطان تقویت سیستم ایمنی در درون بدن خود بیماران است، به همین دلیل در تمام این چندسال پس از بهبودی به بیمارستان شریعتی و مرکز درمانی بیماران مبتلا به سرطان خون این بیمارستان مراجعه می کنم، به ملاقات بیماران می روم و از امید، انگیزه و معجزه پروردگار برایشان می گویم.

خداوند را شاکرم که به من فرشته ای داده است به نام مادر که در تمام این سال ها در کنارم بوده است و مرا به زندگی امیدوار می کرد که اگر نبود قطعا دوام نمی آوردم و خواهری که تمام عمر مدیون اش هستم کسی که قبول کرد سلول های بنیادی اش را برای عمل پیوند به من اهدا کند.

ویژه ‌برنامه «ماهِ ماه» با مشارکت مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تولید شده است که با اجرای اسماعیل باستانی، سردبیری مهدی حاجی میرآقا، کارگردان هنری حسن نظری و ‌تهیه‌کنندگی سیدمحمدحسین پورفاضلی در ایام ماه مبارک رمضان هر شب از ساعت 19 از شبکه سلامت سیما پخش می شود.

index

نظر شما