مهران امامیه گوینده و بازیگر قدیمی رادیو و تلویزیون:

مردم از رسانه‌هایی استقبال می‌کنند که حرف دلشان را بزنند / اگر حرف دل مردم را نزنیم به رسانه‌های خارجی رجوع می‌کنند

۱۴۰۰/۰۲/۱۸ - ۰۸:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۱۱۴۷
مردم از رسانه‌هایی استقبال می‌کنند که حرف دلشان را بزنند / اگر حرف دل مردم را نزنیم به رسانه‌های خارجی رجوع می‌کنند
مهران امامیه از گویندگان قدیمی رادیو و بازیگری که مخاطبان تلویزیون او را با کاراکتر سق سیاه به خاطر می‌آورند معتقد است در رسانه‌های ما باید مردم درد و دل‌هایشان را بشنوند و اگر مردم شنونده حرف‌های خود در رادیو و تلویزیون نباشند به رسانه‌های خارجی رجوع می‌کنند.

مهران امامیه بازیگر رادیو و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: پس از برنامه «صبح جمعه» و «جمعه ایرانی» که حدود 13 سال روی آنتن رادیو ایران بود و با استقبال خوبی هم مواجه شد با سیاست‌هایی که سازمان صداوسیما داشت این دو برنامه را تعطیل کردند و قرار بر این شد که گروه دیگری به رادیو بیاید و برنامه‌ای به این شکل تهیه و پخش کنند اما برای من که سال‌ها با گروهی باتجربه و مسلط کار کرده بودم و توانسته بودیم نظر مخاطبان مختلف را به برنامه جلب کنیم دلیلی نداشت که با گروهی دیگر و افرادی بدون تجربه کار کنم.

امامیه خاطرنشان کرد: به نظر من مردم انتظار دارند که بتوانند درد و دل‌هایشان را در رادیو و دیگر رسانه‌ها بشنوند و ما باید به این نکته مهم در برنامه‌هایمان توجه کنیم. چندی پیش در شبکه رادیویی اقتصاد برنامه‌ای داشتم، حدود یک سال و چند ماه در این برنامه کار کردم و به گفته دوستان و همکاران در رادیو و آنچه که خودم در جامعه شاهد بودم این برنامه با استقبال بسیار خوبی مواجه شد و نمی‌دانم چرا هر بار که یک برنامه با استقبال روبرو می‌شود به راحتی آن را تعطیل می‌کنند و اجازه نمی‌دهند که پخش آن ادامه پیدا کند.

او افزود: امروز وضعیت رادیو را به هیچ‌وجه خوب نمی‌بینم. به نظر من حال خوب ایجاد کردن از وظایف صداوسیما است و به راحتی می‌توانیم از گفت‌وگو با مردم متوجه شویم که آنچه از رادیو و تلویزیون شاهد هستند برایشان لحظات خوب و مفیدی خلق نمی‌کند. در گذشته با پخش برنامه‌ای چون «جمعه ایرانی» مخاطبان با گذراندن یک هفته می‌توانستند برنامه‌ای در روز آخر هفته بشنوند که لحظات خوبی را با آن سپری کنند اما امروز برنامه‌هایی که چنین ویژگی‌هایی داشته باشد در رادیو نمی‌بینیم در حالیکه بهتر کردن حال مردم از وظایف رادیو است و ما حتی در دوران جنگ و دفاع مقدس هم برنامه‌هایی با این رویکرد داشتیم.

امامیه در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: یکی از اصلی‌ترین دلایل کم شدن آثار مورد پسند مخاطبان و آثاری که بتوانند کیفیت لازم در جلب نظر مخاطب داشته باشند خط قرمزهایی است که کار هنرمندان را بسیار سخت کرده و آن‌ها را در چارچوبی قرار داده که برایشان بسیار دست و پا گیر است. مسئولان ما باید جنبه خود را برای انتقادپذیری بالا ببرند، در هر کشوری که این فضا فراهم است می‌بینیم که رسانه‌های آن کشور پویاتر و بهتر کار می‌کنند اما در رسانه‌های ما مثلاً اگر قرار باشد شعری در رادیو خوانده شود که به گرانی و تورم می‌پردازد سریعاً هشدار داده می‌شود که دو بیت کنایه‌آمیز را حذف کنند در حالیکه تمام خاصیت این شعر در همین دو بیت بوده و با حذف آن، شعر کاملاً بی خاصیت و خنثی می‌شود.

این بازیگر اظهار داشت: خط قرمزها مدام بیشتر می‌شود اما با این حال نسبت به چند سال قبل در حال حاضر کمی وضعیت بهتر شده است. اگر صحبت‌ نویسندگان را بشنوید می‌بینید که همه اعتراضشان به این است که فضا برای پرداختن به مسائل مختلف وجود ندارد. به نظر من اگر دست هنرمندان را باز بگذارند شاهد بازگشت مخاطب به رادیو و تلویزیون خواهیم بود. مخاطبان انتظار دارند حرف خود را در رسانه‌ها بشنوند و اگر این اتفاق رخ ندهد قطعاً به رسانه‌های خارجی رجوع می‌کنند. در برنامه‌ای که برای شبکه اصفهان اجرا می‌کردم بارها به دلیل اظهاراتی که داشتم مردم از من تشکر می‌کردند و می‌گفتند حرف دلشان زده شده است. متأسفانه یکی دیگر از دلایل ضعیف شدن کیفیت برنامه‌های تولیدی این است که خود هنرمندان هم ترجیح می‌دهند برنامه‌هایی تولید کنند که برایشان چندان دردسرساز نشود و نمی‌خواهند زحمتی به گردنشان بیفتد و از طرفی متأسفانه هنرمندان قدیمی خانه‌نشین هستند و مدت‌هاست کار نمی‌کنند. من مخالف حضور جوانان نیستم اما باید از حضور پیشکسوتان با تجربه نیز استفاده شود. رادیو باید از نظرات کسانی که سال‌های سال در این رسانه کار کرده‌اند بهره‌مند شود، ما هنرمندانی داریم که دنیایی از تجربه هستند اما از تجربه‌شان استفاده‌ای نمی‌شود و باید این افراد در کنار جوانان با استعداد و با سوادی که این روزها کار می‌کنند قرار بگیرد.

امامیه در پایان گفت: فضای مجازی امروز بدون سانسور و محدودیت برنامه‌هایی برای مردم دارد که هم با کیفیت هستند و هم نیازهای مردم از دیدن برنامه‌ای که حرف دلشان را بزند برطرف می‌کند. رادیو و دیگر رسانه‌های ما تحت‌الشعاع این فضا قرار گرفته‌اند و در واقع رسانه‌های ما در تلاش هستند که خود را به محبوبیت فضای مجازی برسانند و اگر قرار باشد محدودیت‌ها به همین شکل ادامه داشته باشد این مهم امکان‌پذیر نیست.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز