ایبرایوف در گفت و گوی اختصاصی با رادیو روسی معاونت برون مرزی:

عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای همه کشورها سودمند است

۱۴۰۰/۰۲/۱۱ - ۱۴:۴۴:۲۱
کد خبر: ۱۱۷۳۰۹۳
عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای همه کشورها سودمند است
عضو هیئت رئیسه شورای اداری اتحادیه اقتصادی اوراسیا عضویت ایران در این اتحادیه را برای همه کشورها سودمند می داند.

به گزارش برنا، دانیل ایبرایف رئیس اتحادیه صنعتگران قرقیزستان و عضو هیئت رئیسه شورای اداری اتحادیه اقتصادی اوراسیا در مصاحبه اختصاصی با رادیو روسی معاونت برون مرزی صداوسیما با اشاره به قرابت فرهنگی و تاریخی ملت های منطقه و تاثیر آن بر تجارت میان کشورها گفت: کشور دوست و برادر ما جمهوری اسلامی ایران شریک نزدیک ماست و ما اهمیت ایران را دراقتصاد جهانی می دانیم.

ایبرایف در مورد اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت که  در سال 2020 علیرغم تمام مشکلات از جمله پاندمی کرونا در تمام جهان که باعث رکود اقتصادی در سرتاسر جهان شد، اما مبادلات تجاری ما در این سال افزایش پیدا کرد. حجم مبادلات ما حدودا 3 میلیارد دلار است و این چیزی نیست که ما می خواهیم، اما نشان می دهد که ما پتانسیل و امکانات بالایی داریم و درک متقابل میان تجار ما وجود دارد.

وی افزود: ما خرسندیم که ایران برای عضویت در اتحادیه اوراسیا ابراز تمایل کرده است. نزدیکی روابط اقتصادی میان جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای ایران بسیار سودمند خواهد بود و همچنین کشورهای عضو اتحادیه منافع زیادی را در قرابت با اقتصاد ایران می بینند. و من فکر می کنم که ما از توان، اراده و تمایل کافی برای گسترش مبادلات تجاری برخوردار هستیم.

ایبرایف با اشاره به اهمیت راه آهن و خطوط ریلی در بخش حمل و نقل میان کشورهای حوزه اوراسیا ابراز داشت: خط ریلی شمال-جنوب میان ترکمنستان و جمهوری اسلامی ایران می تواند بسیار مهم باشد. امیدواریم در آینده توافقنامه میان روسای راه آهن کشورهای عضو امضا شود، که امکان پشتیبانی لجستیکی مبادلات اقتصادی را فراهم خواهد کرد.

ایبرایف به برگزاری نخستین نمایشگاه اوراسیا در ایران اشاره و ابراز امیدواری کرد که این نمایشگاه فرصتی باشد برای گفت وگو و حل مسائل و مشکلات موجود در روابط اقتصادی ایران و اتحادیه اوراسیا و همچنین استفاده از پتانسیل بالای دو طرف.

وی در این رابطه گفت: من مطمئنم که این نمایشگاه بسیار سودمند خواهد بود. ملت های ما به هم نزدیک هستند و ما نیاز داریم به پل های اقتصادی برای توسعه روابط. برگزاری این نمایشگاه یک عامل مثبت برای عضویت کامل ایران در اتحادیه اوراسیا است و فرصتی خواهد بود برای اینکه باهم درباره مشکلات موجود گفتگو کرده و آنها را حل و فصل کنیم.

عضو هیئت رئیسه شورای اداری اتحادیه اقتصادی اوراسیا در رابطه با محصولاتی که می تواند در بازارهای دو طرف مورد استقبال قرار گیرد گفت: انواع غلات و سایر محصولات کشاورزی از کشورهای اوراسیا در بازار ایران مورد استقبال قرار می گیرد و ما نیز محصولات هیدروکربنی و نفتی ایران را مورد بررسی قرار داده ایم و ایران پتانسیل بالایی در این زمینه دارد. همچنین محصولات نانو تکنولوژی ایران بسیار مورد توجه است. ما می دانیم که ایران جایگاه خوبی در جهان در تولید محصولات نانو تکنولوژی دارد. همچنین خودروسازی ایران برای ما جالب توجه است.

وی همچنین در این زمینه به تولیدات پلی پروپیلن و نساجی و همچنین داروسازی و دیگر محصولات ایران اشاره کرد و گفت: با اینکه تمام محصولات در کشورهای اوراسیا نیز تولید می شود، اما ما بدنبال ایجاد امکان رقابت در بازارهای خود هستیم.

وی تاکید کرد که اتحادیه اوراسیا صرفا یک اتحادیه اقتصادی است و فارغ از مسائل سیاسی به دنبال ایجاد توسعه اقتصادی است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز