در برنامه ماهِ ماه روایت شد؛

اهدا عضو پرستار خرم آبادی، به بیماران جان دوباره بخشید

۱۴۰۰/۰۲/۱۲ - ۱۳:۲۱:۲۶
کد خبر: ۱۱۷۳۵۷۲
اهدا عضو پرستار خرم آبادی، به بیماران جان دوباره بخشید
برنامه ماهِ ماه شب گذشته در هجدهمین قسمت، میزبان رئیس مرکز پیوند اعضا و خانواده شهاب الدین سیفی، پرستار خرم آبادی بود که با اهدا اعضایش به چند نفر زندگی بخشید، بود.

به گزارش برنا، قسمت هجدهم برنامه افطار شبکه سلامت با یاد و خاطره دکتر مصطفی صمدی، پزشک خوشنام شهرستان بابل که بر اثر ابتلا به بیماری کرونا به جمع شهدای سلامت پیوست، آغاز شد.

دکتر مهدی شادنوش رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت با عنوان این مطلب که سلامت یک پدیده اجتماعی است و دستیابی به این مهم باید با تلاش همه صورت گیرد، تاکید کرد: تمام هدف ما در تیم پیوند کشور این است که امید را زنده نگه داریم تا حتی یک بیمار هم فرصت خود برای ادامه حیات را از دست ندهد.

*هر بیمار مرگ مغزی تا 8 عضو خود را می تواند اهدا کند

وی گفت: در بخش‌های کلیه، قلب، کبد و سایر قسمت‌ها بیمارانی وجود دارند که نیازمند پیوند هستند. به طور معمول 8 ارگان هر فرد دچار مرگ مغزی قابل پیوند است و تا 57 بافت و نسوج خود را می تواند اهدا کند.

شادنوش ادامه داد: اگر بیماری دچار مرگ مغزی شد در چنین شرایطی اهدای عضو به جای سپردن اعضا به خاک، می‌تواند نجات بخش زندگی هشت فرد و زدودن رنج و درد از خانواده‌های ایشان باشد. اهدا کننده زنده فقط می تواند کلیه و بخشی از کبد را اهدا کند ولی برای اهدا بقیه اعضای بدن از فردی که دچار مرگ مغزی شده است امکان پذیر است. مرگ مغزی که از نظر پزشکی مرگ کامل قلمداد شده است و هیچ برگشتی به زندگی وجود ندارد.

*مرگ مغزی با کما متفاوت است

وی تاکید کرد: بعضی از خانواده‌ها مرگ مغزی را با اموری مانند کما اشتباه می‌گیرند. در مورد کما امکان بازگشت فرد وجود دارد. اما فردی که مرگ مغزی می‌شود، امکان بازگشت به حیات را ندارد. خانواده‌ها باید بدانند اگر کمیته تخصصی مرگ مغزی فردی را تایید کرد این فرد حتی به اندازه یک صدم درصد هم امکان بازگشت به زندگی ندارد و با کما فرق می کند. بنابراین با تصمیم صحیح و به موقع می توانند حداقل جان سایر بیمارانی که نیازمند عضو پیوندی هستند را نجات دهند.

*سالیانه 25 هزار نفر در پشت نوبت پیوند قرار دارند

شادنوش افزود: سالیانه در حدود 16 هزار نفر در اثر حوادثی چون تصادف، سقوط از ارتفاع و ... دچار ضربه به سر می شوند و نیمی از این تعداد دچار مرگ مغزی می شوند و از این تعداد فقط 4 هزار نفر امکان اهدا اعضا خود را دارند. همچنین سالیانه 25 هزار نفر در پشت نوبت پیوند قرار دارند که متاسفانه هر سه ساعت، ۷ تا ۱۰ نفر بر اثر کمبود ارگان‌های پیوندی جان خود را از دست می‌دهند.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت، گفت: پیوند عضو در کشور یکی از حوزه‌های پرافتخار نظام سلامت است و همه اعمال جراحی که در دنیا برای پیوند عضو وجود دارد، در ایران نیز انجام می‌شوند ولی متاسفانه آمارها نشان می دهد که فقط 25 درصد از خانواده های بیماران مرگ مغزی برای اهدا عضو بیمارشان رضایت می دهند.

*فرهنگ سازی در فرآیند اهدا عضو، نیازمند مشارکت رسانه هاست

وی اظهار داشت: فرهنگ سازی موضوع مهمی در فرآیند اهدا است که نیازمند مشارکت رسانه‌ها است. کشور اسپانیا در رتبه اول اهدا عضو در جهان قرار دارد. میانگین زمان رضایت‌گیری از خانواده‌ها در این کشور، 6 تا 8 دقیقه محاسبه شده است؛ چرا که در این کشورها خانواده‌ها از قبل اطلاعات صحیح و لازم درخصوص مرگ مغزی و اهدای عضو را کسب کرده‌اند. اما در ایران برای اینکه خانواده‌ای راضی به اهدای عضو شود، زمان رضایت‌گیری بین ۶ تا 91 ساعت به طول می‌انجامد و متاسفانه پذیرش دیرهنگام خانواده ها در کشورمان باعث از دست رفتن زمان طلایی برای پیوند عضو می شود.

شادنوش ادامه داد: فعلا قوانین کشور اجازه نمی دهد که با رضایت خود فرد اعضای او اهدا شود اما رضایت فرد قبل از فوت و داشتن کارت اهدا کار را خیلی سرعت می بخشد و من تا حالا شاهد نبودیم که فردی کارت اهدا داشته باشد و خانواده رضایت نداده باشد.

وی همچنین گفت: افراد با ارسال کد ملی به شماره پیامک ۳۴۳۲ می توانند کارت اهدای عضو دریافت کنند و به جمع افرادی که در این حرکت خیرخواهانه شرکت کرده اند بپیوندند.

اعمال جراحی پیوند عضو با تلاش شبانه روزی دانشگاه‌های علوم پزشکی واحدهای فراهم آوری اعضا و تیم پیوند همچون سال های گذشته ادامه دارد و امیدواریم روند افزایش اهدای عضو در سال جاری، بیش از پیش استمرار یابد.

*در همان اولین ساعات مرگ مغزی پسرم با اهدای اعضا وی موافقت کردیم

در ادامه این برنامه میزبان خانواده جوان ۲۳ ساله ای بود که در خرم آباد دچار تصادف و پس از کمای عمیق وارد مرحله مرگ مغزی شد که خانواده وی در همان اولین ساعات مرگ مغزی، ماموریت و ماهیت زندگی بخشی این پرستار را تکمیل و با اهدای اعضای وی موافقت کردند.

حشمت سیفی پدر شهاب الدین درباره ماجرای مرگ مغزی و اهدا اعضای وی گفت: شهاب فرزند آخرم بود  دانشجوی پرستاری و عاشق رشته تحصیلی و شغلش بود. در روز دوم فروردین ماه سال جاری با ماشین شخصی دچار سانحه رانندگی شد و تا ششم همان ماه در بیمارستان بستری بود. ابتد پزشکان راجع به مرگ مغزی وی چیزی به ما نگفتند و ما هم امیدوار بودیم که سلامتی وی برمی گردد و بهبود می یابد ولی متاسفانه پس از 4 روز پزشکان قطع امید کردند و اعلام کردند که وی دچار مرگ مغزی شده است و امکان بازگشت به زندگی را ندارد.

وی افزود: در همان اولین ساعات مرگ مغزی شهاب پزشکان برای جلب رضایت اهدا اعضا وی با ما صحبت کردند که ما هم بدون هیچ درنگی پذیرفتیم چرا که شهاب قبل از مرگش برای این عمل خداپسندانه اعلام رضایت کرده بود.

پدر شهاب در پایان گفت: مرگ فرزند برای والدین بسیار سخت است و آرزو می کنم که هیچ پدر و مادری داغ فرزند نبینند. خدا را شاکرم که شهاب بلافاصله پس از سانحه تصادف فوت نکرد و مرگ مغزی وی باعث شد که یک فرصت چند روزه به ما داده شود که بتوانیم خودمان را برای اهدا اعضا او آماده کنیم و جان چند نفر را نجات دهیم.

ویژه ‌برنامه «ماهِ ماه» با مشارکت مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تولید شده است که با اجرای اسماعیل باستانی، سردبیری مهدی حاجی میرآقا، کارگردان هنری حسن نظری و ‌تهیه‌کنندگی سیدمحمدحسین پورفاضلی در ایام ماه مبارک رمضان هر شب از ساعت 19 از شبکه سلامت سیما پخش می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز