در نشست هم اندیشی رئیس قوه‌قضاییه با سینماگران مطرح شد؛

سینماگران برای نقد کردن نیاز به امنیت دارند / عده‌ای با کار نکردن، امضا نکردن و تولید را پیش نبردن از پاسخگویی فرار می‌کنند

۱۴۰۰/۰۲/۱۲ - ۱۵:۴۱:۵۶
کد خبر: ۱۱۷۳۶۷۹
سینماگران برای نقد کردن نیاز به امنیت دارند / عده‌ای با کار نکردن، امضا نکردن و تولید را پیش نبردن از پاسخگویی فرار می‌کنند
سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضاییه عصرآدینه (دهم اردیبهشت) در بیست و ششمین نشست نخبگانی ویژه ماه‎های رمضان، در پاسخ به درخواست خانه سینما و تعدادی از سینماگران، میزبان اهالی سینما بود تا با آن‌ها درباره «نقش سینما در کاهش آسیب‎های اجتماعی و مبارزه با مفاسد اقتصادی» هم اندیشی کند.

به گزارش برنا، پیش از سخنان رئیس قوه قضاییه، جمعی از اهالی هنر و سینماگران به بیان دیدگاه‎ها و نظرات خود درباره جایگاه هنرمندان در جامعه و ظرفیت‎های هنر در پیشبرد مأموریت‎های اجتماعی دستگاه قضایی پرداختند.

ارتباط تنگاتنگ چهره‌‌های فرهنگی با قوه قضاییه، معافیت‌های مالیاتی سینماگران، بکارگیری هیئت حل اختلاف هنرمندان، ورود و خروج هنرمندانی که از سالیان گذشته در خارج از کشور به سر برده‌اند و همچنین محاکمه شوراهای پروانه نمایش به جای محاکمه فیلمسازان بعد از ساخته شدن فیلم، از جمله درخواست‌های چهره‌های فرهنگی حاضر در این مراسم بود.

«خزایی» تهیه کننده سینما با بیان اینکه مبارزه با فساد اقتصادی، بارقه امید زیادی در دل اقشار مختلف مردم ایجاد کرده است، ابراز امیدواری کرد که روند مبارزه و مقابله قوه قضاییه با فساد و مفسدان همچنان با قوت ادامه پیدا کند.

«منوچهر محمدی» تهیه کننده سینما با اشاره به سخنان اخیر رئیس قوه قضاییه در خصوص ضرورت راه‌اندازی دادسرای کارنکنان گفت: عده‌ای با کار نکردن، امضا نکردن و تولید را پیش نبردن، در حقیقت از پاسخگویی فرار می‌کنند.

وی افزود: مدیری که با چند میلیارد بودجه بر سر کار می‌آید، باید در پایان دوره مسئولیتش پاسخگو باشد که بازدهی او در دوران فعالیش چه بوده است؟

«ساداتیان» تهیه‌کننده سینما نیز در این نشست سینما را یک مرکز گردشگری با کارکردهای فراوان عنوان کرد و گفت: سینمای ما پس از پیروزی انقلاب اسلامی 42 سال سر پا بوده است اما هیچ‌گاه در این مدت ریتم مشخص و درستی را طی نکرده است.

وی با بیان اینکه سینما و تریبون‌های هنری به خوبی می‌توانند حرف دل مردم را در خصوص مشکل‌های ساختاری و دستگاه‌های اداری کشور بیان کنند، گفت: در یک سال گذشته که ویروس منحوس کرونا خیلی‌ها را خانه‌نشین کرده است، آنچه توانسته مردم را به میزان قابل توجهی سرگرم کند تلویزیون و شبکه نمایش خانگی بودند.

این تهیه‌کننده سینما در صحبت‌های خود به انتقاد از نظارت صداوسیما بر فعالیت‌های شبکه نمایش خانگی و همچنین برداشته شدن معافیت مالی هنرمندان پرداخت و گفت: نباید دستمزد هنرمندان شناخته شده یا همان سلبریتی‌ها را به کل جامعه سینماگران تعمیم دهیم؛ در شرایط کنونی، با یک حساب و کتاب ساده می‌توان دریافت که سرانه هر فردی که در سینما کار می‌کند 400 هزار تومان است.

«میرعلایی» تهیه‌کننده سینما به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص توجه به مقوله فرهنگ از سوی قوه قضاییه پرداخت و گفت:  متاسفانه شرایط به نحوری است که اغلب مدیرانی که بر سر کار می‌آیند به فکر اهداف شخصی خود هستند.

وی با بیان اینکه غربی‌ها امنیت کشور خودشان را در سالن‌های سینما پیگیری می‌کنند، بر ضرورت بیش از پیش مسئولان به مقوله سینما و تاثیرگذاری قابل توجه آن در جامعه اشاره کرد و گفت: درست است که حاصل کار برخی فیلم‌های سینمایی در ایران سیاه نمایی است ولی واقعیت آن است که امروز همین سینما باعث برافراشته شدن پرچم جمهوری اسلامی ایران در بهترین جشنواره های سینمایی دنیا شده است.

میرعلایی فیلم های سینمایی خوب در کشورمان را نتیجه نبوغ فیلمسازان عنوان کرد نه نتیجه کارکرد مدیران و در همین زمینه پیشنهاد کرد که در سازمان بازرسی کل کشور، واحدی برای ارزیابی عملکردی مدیران تشکیل شود.

وی افزود: زمانی که همراه با خانم درخشنده فیلم «هیس، دخترها فریاد نمی‌زنند» را تولید ‌می‌کردیم نگران بودیم که قوه قضاییه چه واکنشی به فیلم نشان خواهد داد و چقدر نگران نقش خودش در فیلم است؛ وقتی که در سینما فرهنگ پس از نمایش فیلم از مردم پرسیده شد شما کدام نهاد را مقصر اتفاقی می‌دانید که در فیلم رخ داده است، بیشتر نظرات ناظر بر این بود که خانواده ها مقصر اصلی اتفاق رخ داده هستند.

«فرشته طائرپور» تهیه‌کننده سینما هم در سخنان خود اقدامات اخیر قوه قضاییه در حوزه‌های مختلف را موجب ایجاد طلیعه امید در دل ملت عنوان کرد.

این تهیه‌کننده سینما ادامه داد: بعد از انقلاب دچار انباشتگی فیلم‌ها، کلیپ‌ها و بیلبوردهای خیابانی فراوانی بوده‌ایم که به دلیل آنکه عمدتا غیرهنری بوده‌اند نتوانسته‌اند آثار چندانی داشته باشند.

طائرپور با بیان اینکه نباید به دلیل اقدامات برخی سلبریتی‌ها به جامعه هنری کشور تاخته شود، عنوان کرد: ما توقع داریم که مدیریت روانی هوشمندانه‌تری نسبت به مقوله فرهنگ و هنر و تولیدکنندگان و افراد پیرامونی آن در کشور وجود داشته باشد.

«کاوه باشه آهنگر» کارگردان سینما نیز در سخنان خود گفت:  نسبت به بودجه‌ای که در این دوران در اختیار سینماگران بوده است، به نظر می‌رسد اهالی سینما در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی کارنامه مثبتی داشته‌اند.

وی با بیان اینکه کاهش آسیب‌های اجتماعی را باید از بالا شروع کرد، افزود: ما الان باید به فکر ساختن فیلم‌هایی باشیم که در آنها مسئولان را کنترل کنیم.

باشه‌آهنگر با اشاره به بیکاری 90 درصد از هنرمندان طی دو سه سال گذشته گفت: خیلی از کارگردانان ما هر 4 سال یک بار فیلم می‌سازند؛ نباید تنها 4 هنرمند تراز اول را دید؛ این هنرمندان راهشان را پیدا کرده اند و می‌دانند چگونه قرارداد ببندند و چه کار کنند که پول‌ها به حساب خودشان واریز نشود.

«مسعوده ده‌نمکی» نویسنده و فیلمساز سینما و تلویزیون نیز در این جلسه گفت: سینما می‌تواند با استفاده از سوژه‌هایی که دستگاه قضا در اختیار آن قرار می‌دهد، در مسیر کاهش آسیب‌های اجتماعی حرکت کند.

وی با بیان اینکه اصل «تعمیم» دست فیلمسازان را در فیلمسازی می‌بندد، عنوان کرد: باید فرهنگ‌سازی شود که نقد یک فرد در یک صنف، نباید نقد همه اهالی آن صنف تلقی شود. قوه قضاییه باید حامی هنرمندی باشد که به صورت صحیح به نقد یک فرد متهم در یک قشر یا صنف خاص می‌پردازد.

ده‌نمکی همچنین مستندسازان را چشمان بینای قوه قضاییه دانست و گفت: ضرورتی ندارد که آثار مستندسازان در رسانه‌ها پخش شوند بلکه قوه قضاییه می‌تواند این مستندات را در مستندسازان خریداری کند و با استفاده از این مستندها در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی حرکت کند.

این تهیه‌کننده سینما در ادامه ورود نهادها و ارگان‌هایی که وارد حوزه سینما شده‌اند را نقد کرد و گفت: این نهادها  و ارگان‌های دولتی، بخش خصوصی سینما را نابود کرده‌اند. وقتی بخش خصوصی قوی در حوزه سینما وجود نداشته باشد چه کسی می‌تواند اقدامات نهادها و دستگاه‌های دولتی را نقد کند و به چالش بکشد.

ده‌نمکی یادآور شد: باید به نقطه‌ای برسیم که رعب و ترس از فساد جای نمایش مبارزه با فساد را در جامعه ما بگیرد.

«سجاده‌چی» نویسنده سینما و تلویزیون نیز طی سخنانی با بیان اینکه باید به گونه‌ای عمل کرد که در جامعه کسانی که اهل فساد هستند همواره احساس نگرانی داشته باشند، گفت: قوه قضاییه زمانی می‌تواند به خودش افتخار کند که دیگران از انجام خلاف‌های بزرگ می‌ترسند.

وی با بیان اینکه سینماگر باید این شجاعت را داشته باشد که در خصوص نقایص عملکردی مسئولان به راحتی بتواند صحبت کند، گفت: سینما باید عواقب سوء طلاق را به جامعه نشان دهد و از این طریق از افزایش آمار طلاق در کشور جلوگیری کند.

«حقیقی» فیلمساز طی سخنانی با بیان اینکه وقتی که در جامعه‌ای ناهنجاری به هنجار و عرف و رفتار تبدیل می‌شود باید مسئولان همّ و غم خود را به کار گیرند و به دنبال دلیل اصلی این اتفاق بروند، عنوان کرد: قوه قضاییه به عنوان مسئول اجرای عدالت در جامعه باید به دنبال این باشد که چرا عدالت اجتماعی در جامعه آنگونه که باید و شاید اجرا نمی‌شود.

«رئیسیان» دیگر فیلمساز کشورمان نیز در این جلسه با بیان اینکه مسئولان قضایی و فیلمسازان، با تمام آحاد جامعه مستقیما ارتباط دارند، گفت: وظیفه قوه قضاییه، نظارت بر اجرای قوانین برای بهبود جامعه و وظیفه ما نقد ساختارها و دستگاه‌های کشور است.

وی افزود: ما برای نقد کردن دیگران، نیاز به امنیت داریم که بخشی از این امنیت، امنیت روانی و وجودی است که حکومت باید آن را تامین کند.

رئیسیان بر ضرورت انحصاری نبودن و گسترده‌تر شدن پوشش خبری دادگاه‌های مربوط به فساد اقتصادی مسئولان تاکید کرد و گفت: دادگاه‌های علنی باید به معنای واقعی کلمه علنی باشند.

این فیلمساز کشورمان با بیان اینکه مفهوم عدالت با تمام سرشت وجودی انسان سر و کار دارد، گفت: هنرمند نباید نگران آن باشد که به دلیل فیلمسازی در خصوص یک سوژه خاص، مورد مواخذه قرار خواهد گرفت.

«شفاه» تهیه کننده سینما نیز در این جلسه با بیان اینکه در گام دوم انقلاب دلسوز نظام و کشور بودن به معنای آن است که درها را برای بیان اشکالات سیستم های حاکمیت باز کنیم، عنوان کرد: رفتار حاکمیت در قبال فیلمسازان به گونه‌ای باشد که کسی که می‌خواهد از طرف مردم سخن بگوید بدون لکنت زبان حرف خود را بر زبان بیاورد.

وی افزود: اگر جلوی ساخته شدن فیلم‌هایی با مضامین مهم گرفته شود قطع به یقین فیلمساز ناگزیر می‌شود که به دنبال ساختن فیلم‌های ضعیف و بعضا غیراخلاقی برود.

«صادقی» انیمیشن‌ساز کشورمان نیز در این دیدار با بیان اینکه راه حل کاهش بسیاری از آسیب‌های اجتماعی این است که روند آموزشی از دوران کودکی افراد شروع شود، افزود: انیمیشن‌ها و بازی‌های رایانه‌ای می‌توانند تا حد قابل توجهی آثار سوء آسیب‌های اجتماعی و مفاسد اقتصادی را به کودکان نشان دهند.

وی همچنین پیشنهاد کرد که کارگروه مشترک قوه قضاییه با اهالی سینما تشکیل شود تا از این طریق هم رد و بدل اطلاعات انجام شود و هم قوه قضاییه نقطه نظرات خود را به اهالی سینما منتقل کند.

«افشار» کارگردان سینما و تلویزیون نیز در این دیدار با بیان اینه یکی از دلایل وجود فساد در مدیران رده بالا تا رده پایین کشور وجود حفره‌هایی برای دور زدن قانون است، اظهار کرد: طی دو سال گذشته مقابله خوبی با فساد در کشور صورت گرفته است اما باید به این نکته توجه داشت که متاسفانه فساد در بسیاری از بخش‌های کشور نهادینه شده است.

«شفیعی» تهیه کننده سینما و تلویزیون  طی سخنانی گفت که باید از وزرای ارشاد و سازمان سینمایی دو سه دهه اخیر این سوال پرسید که چند درصد قوانین را در خصوص مجوز ساخت فیلم‌های سینمایی رعایت کرده‌اند.

«عسگرپور» دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر نیز گفت: این حجم ناامیدی نسبت به وضعیت مفاسدی که گسترش پیدا کرده نگران کننده است و باید علت آن پیدا شود.

«نجفی» تهیه‌کننده سینما نیز در سخنانی  به ذکر خاطره‌ای از دوران ابتدایی مسئولیت خود در سازمان سینمایی در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: در آن مقطع من به شهید بهشتی پیشنهاد ساخت فیلمی درباره قاضی شاره دادم و ایشان گفتند که با تمام قدرت و پشتوانه این کار را انجام دهید.

وی افزود: رئیس قوه قضاییه در ایجاد امنیت شغلی برای هنرمند می‌تواند نقش بسیار زیادی ایفا کند.

«احمدزاده» نویسنده کشورمان نیز در سخنانی گفت: مدیریت عاقله در قوه قضاییه باید عکس‌العمل‌های دشمن را در مقابل اقداماتی که او انجام می‌دهد بسنجد و بهترین راه و شیوه را برای کارهای خود برگزیند.

«ابوالقاسم طالبی» کارگردان سینما نیز در این نشست گفت: دستگاه قضایی نباید جلوی درباره مفسدان اقتصادی که فساد آنها محرز و محاکمه شده اند را بگیرد.

در پایان این دیدار، اصحاب هنر نماز مغرب و عشاء را به امامت آیت‎الله رئیسی اقامه کرده و در ضیافت افطاری رئیس دستگاه قضا شرکت کردند.

نظر شما