در شبکه رادیویی فرهنگ بررسی می شود؛

بررسی کتاب «همگام با زمانه»

۱۴۰۰/۰۲/۱۶ - ۲۳:۰۱:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۴۵۹۸
بررسی کتاب «همگام با زمانه»
برنامه «کیمیای کلمات» جمعه ۱۷ اردیبهشت ماه با موضوع معرفی کتاب همگام‌ با زمانه مجموعه مقالات سیروس پرهام از رادیو فرهنگ پخش می شود.

به گزارش برنا؛ برنامه کیمیای کلمات  این هفته به  معرفی کتاب «همگام‌با زمانه » مجموعه مقالات سیروس پرهام که انتشارات علمی فرهنگی منتشر کرده اختصاص یافته است.

در این برنامه دکتر بهرام پروین گنابادی کارشناس مجری برنامه «کیمیای کلمات»  به معرفی و‌بررسی کتاب« همگام با زمانه » می پردازد .

گفتنی است ،سیروس پرهام نویسندگی و ترجمه را از 22 سالگی آغاز کرد . با ترجمه کتاب چپگرای دیپلمات اثر جیمز آلدریج به عنوان پایان نامه رشته علوم سیاسی دانشکده حقوق دانشگاه تهران. چاپ دیپلمات (1329، با نام مستعار س. پ. میترا) همزمان گردید با نشر یگانه مجموعه اشعار او ( دریای ران، تهران 1330) که دو ماه پس از انتشار، در تظاهرات پرآشوب نهضت ملی شدن نفت در آتش سوخت.

به رغم ادامه تحصیل در رشته علوم سیاسی دانشگاه های کلمبیا و برکلی ، این دانشجو همچنان دلبسته ادبیات و پژوهش های ادبی باقی ماند و رساله خود را در برکلی با عنوان «تحلیل مارکسیستی ادبیات» در مکتب «نقد تحلیلی» که مرشد آن گئورگ لوکاچ نویسنده و نقاد شهیر مجارستانی بود، به نگارش درآورد و در سفر بازگشت به ایران با کشتی، آن را به فارسی برگرداند.

در اواخر 1334 دامنه همکاری با ابوالحسن نجفی در زمنیه نقد ادبی با ابداع نشریه دو ریالی انتقاد کتاب گسترده تر شد اما سه ماه بعد با بسته شدن این نشریه پرهام مقالات نقد ادبی خود را - که در بخش اول این مجموعه آمده است- در مجلات سخن و صدف و راهنمای کتاب ادامه داد.

گرایش به هنر به طور اعم و دلبستگی به هنرهای ایران ، که مقاله های بخش دوم را پدید آورده، از زمانی آغاز شد که پرهام شیفته دستبافته های عشایری و روستایی فارس شد.

پرهام تقریبا تمام وقت به تدارک مقدمات کار سترگ تأسیس سازمان اسناد ملی ایران (آرشیو ملی ایران پرداخت که خود نیز آن را بزرگترین افتخار زندگی اش دانسته است. پژوهش های تاریخی، که درونمایه بخش سوم کتاب « همگام با زمانه» است، عمدتا از ثمرات مراحل ایجاد و مدیریت ده ساله این سازمان است.

مقالات بخش چهارم این مجموعه حاصل غور و بررسی و تجربه های پرهام است

«کیمیای کلمات »روایتی نو از متون کهن ادب فارسی به همراه پژوهش های معاصری است که درباره این آثار نگاشته شده اند و جمعه ساعت ۱۳:۳۰ به تهیه کنندگی فریده گودرزی و اجرای کارشناسی بهرام پروین گنابادی  از رادیو فرهنگ‌پخش می شود و علاقه مندان می توانند روی موج اف ام ردیف۱۰۶ مگاهرتز شنونده این برنامه باشند.

نظر شما