در رادیو فرهنگ؛

«شیرازنامه» روز و هفته شیراز را گرامی می دارد

۱۴۰۰/۰۲/۱۸ - ۰۸:۵۵:۲۷
کد خبر: ۱۱۷۵۷۳۲
«شیرازنامه» روز و هفته شیراز را گرامی می دارد
شیراز یکی از شهرهای ایران است که روزی مخصوص به خود را در تقویم کشور ثبت کرده و هر سال به‌مناسبت ۱۵ اردیبهشت برنامه‌های ویژه‌ای در این شهر برگزار می‌شود رادیو فرهنگ نیز با برنامه « شیراز نامه» این مناسبت را گرامی می دارد.

به گزارش برنا؛ رسول تسلیمی که تهیه کنندگی این برنامه را برعهده دارد در خصوص رویکرد این برنامه گفت: شیراز این شهر تاریخی قرن‌ها فرهنگ را با خود یدک می‌کشد، همواره در زمینه علم و ادب و شعر سرآمد بوده و شخصیت‌های بزرگی را در دامان خود پرورش داده است. همه این ویژگی‌ها مزیدی بر علت شده‌اند تا نیمه اردیبهشت‌ به نام شیراز شناخته شود و رادیو فرهنگ هم با توجه به رسالت رسانه ای خود به این موضوع می پردازد .

این تهیه کننده تاکید کرد:شیراز یکی از شهرهای مهم کشور و زمانی پایتخت ایران بوده و در جهان شهرت بی‌نظیری چه از لحاظ تاریخی و گردشگری و چه از لحاظ شعر و ادبیات دارد و به همین دلیل به عنوان "شهر خلاق شعر و ادب" در یونسکو به ثبت رسیده است به همین مناسبت رادیو فرهنگ برنامه ای  به عنوان "شیراز نامه" با همراهی کارشناسان هنر، ادبیات، شیراز پژوهان و مورخین تولید و پخش می کند.

وی با اشاره به اینکه ویژگی‌های فرهنگی شهر شیراز چیزی کم از جنبه تاریخی آن ندارد گفت: در این برنامه با دعوت از کارشناسان فرهنگی و مورخان  مصداق این موضوع را بررسی می کنیم و به طور مثال به  احداث کتابخانه بزرگی در زمان عضدالدوله دیلمی که کتاب‌های متعددی از علوم روز را در خود جای داده بود می پردازیم چرا که شاید به همین دلیل باشد که شیراز برای قرن‌ها به دارالعلم و برج اولیا معروف بوده است.

تهیه کننده شیراز نامه یکی دیگر از ویژگی‌های فرهنگی شهر را شکل‌گیری مکتب شیراز دانست و افزود : یکی از بخش هایی که در برنامه  بررسی می شود چرایی حضور اندیشمندان و شاعران در شیراز و شکل گیری مکتب  نگارگری شیراز است  

تسلیمی ادامه داد :با این اوصاف می‌توان فهمید که ثبت یک روز به نام شیراز در تقویم ایران تا چه اندازه مهم و لازم بوده است. در واقع با چنین اتفاقی، این شهر برای خود صاحب نامی شد تا به بهانه آن، فرصت مناسبی برای پاسداشت زیبایی‌ها، هنر و فرهنگ این دیار به‌وجود بیاید برنامه‌« شیراز نامه » نیز مبتنی بر گرامی‌داشت وجهه فرهنگی و هنری شیراز؛ به شکلی که با ایجاد نشاط و آگاهی بخشی برای مردم همراه باشد روی آنتن می رود.

وی تصریح کرد :شیراز شهر شعر و ادب محسوب می‌شود؛ شهری که بزرگانی همچون حافظ و سعدی را در خود جای داده و از همین روی یکی از بخش های اصلی این برنامه ،گفت و گوهایی با محوریت شعر با شاعران  است.

تسلیمی با عنوان این مساله که با تداوم بیماری کرونا و محدودیت‌های سفر و تردد در سال ۱۴۰۰ امسال نیز همچون سال گذشته برنامه‌های روز شیراز به‌صورت مجازی برگزار شوداز پوشش رسانه ای برخی از این برنامه ها در برنامه « شیراز نامه » خبر داد و گفت ؛  روز و هفته شیراز مصادف با دهه پایانی ماه رمضان است، ظاهرا برنامه‌های امسال بیشتر به بزرگ‌داشت و معرفی شهر، جاذبه‌ها و افراد شاخص این دیار اختصاص داشته باشد که دراین برنامه به آن توجه می کنیم در عین حال با شیراز پزوهان ‌وادبیات و هنرمندان و فرهیختگان شیراز گفتگو خواهیم داشت .

گفتنی است

برنامه شیراز نامه به مناسبت روز و هفته شیراز به مدت یک هفته از ۱۶ اردیبهشت ماه ساعت ۱۸ تا ۱۹ از شبکه فرهنگ پخش می شود این برنامه که دو‌قسمت از  استودیوی پخش تقدیم شنوندگان شد از شنبه به‌طور  زنده از  شیراز روی آنتن رادیو فرهنگ می رود

این ویژه برنامه به تهیه کنندگی رسول تسلیمی و اجرای حامد عباسی از ۱۶ اردیبهشت ماه ساعت ۱۸ تا ۱۹ به مدت یک هفته از رادیو فرهنگ موج ۱۰۶ مگاهرتز و ۵۸۵ کیلوهرتز پخش می شود

نظر شما