در رادیو فرهنگ؛

موسیقی دستگاهی به «نیستان» می آید

۱۴۰۰/۰۲/۱۸ - ۰۹:۰۳:۰۶
کد خبر: ۱۱۷۵۷۳۷
موسیقی دستگاهی به «نیستان» می آید
مجله رادیویی «نیستان»شنبه ١٨ اردیبهشت ماه در بخش گفتگو میزبان سهند سلطان دوست محقق موسیقی می شود.

به گزارش برنا؛ برنامه «نیستان» که به محوریت موسیقی و‌رویدادهای آن شنبه تا پنجشنبه ساعت ۲۲ از رادیو فرهنگ پخش می شود امشب بخشی از برنامه به موضوع ترمینولوژی ردیف و موسیقی دستگاهی ایران اختصاص یافته است و امیر شهابی پیانیست ، کارشناس ارشد موسیقی ،مدرس موسیقی در دانشگاه به عنوان کارشناس مجری برنامه با سهند سلطان دوست محقق موسیقی ، دانشجوی دکتری پژوهش هنر در دانشگاه تربیت مدرس در این خصوص گفت و گو می کند و نگاه ایشان به ترمینولوژی ردیف و موسیقی دستگاهی ایران در برنامه مورد توجه قرار می گیرد.

گفتنی است پدیده هنری دستگاه  در موسیقی ایران پدیده ای پیچیده و تاریخی است. سرنوشت تاریخ پیدایش آن را باید در تاریخ فرهنگ، مخصوصاً از دوران مغول به این سو جستجو کرد، ردیف نیز در تئوری موسیقی ایرانی، به طرز قرار گرفتن آهنگ‌ها و نغمات موسیقی گفته می‌شود. هر یک از این آهنگ‌ها، که به آن یک گوشه گفته می‌شود، جزئی از یک دستگاه یا آواز دانسته می‌شوند که در این برنامه اصطلاح شناسی می شوند

در بخش آخرین اخبار و تازه های موسیقی نیز ندا رادمهر درباره مدرن شدن و به روز شدن آیین های ماه مبارک رمضان و آیین دم دم سحری میگوید ‌ودر این خصوص با هوشنگ جاوید درخصوص آیین های ماه مبارک رمضان و نقش موسیقی در آنها گفت و گو می کند

ایده تا اجرا بخش دیگری از برنامه است که در این قسمت  استاد کیوان ساکت درباره چگونگی پیوند شعر و موسیقی آوازی صحبت می کند.

برنامه «نیستان» ساعت ۲۲ به تهیه‎کنندگی وحید رستگاری و همراهی  یلدا احتشامی  از رادیو فرهنگ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز پخش می‌شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز