شبکه العالم بررسی می کند؛

نمایش مستند «کتابخانه و موزه ملی ملک» در تلویزیون

۱۴۰۰/۰۲/۱۹ - ۱۴:۰۵:۳۴
کد خبر: ۱۱۷۶۶۰۵
نمایش مستند «کتابخانه و موزه ملی ملک» در تلویزیون
شبکه العالم در مستند جدید «کتابخانه و موزه ملی ملک» را به مخاطبان عرب زبان خود معرفی می کند.

به گزارش برنا ، حمزه علیرضایی، تهیه کننده مستند « کتابخانه و موزه ملی ملک» در این خصوص گفت: به سراغ  گنجینه گرانقدر و ارزشمند از مجموعه آثار تاریخی که شامل موقوفات حاج حسین ملک در کتابخانه و موزه ملی ملک است رفته ایم و به معرفی دقیق آن به مخاطب عرب زبان پرداخته ایم.

علیرضایی افزود: موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، نخستین موزه وقفی خصوصی ایران و یکی از شش کتابخانه بزرگ کشور در حوزه نسخه های خطی به شمار می آید.

تهیه کننده مستند «کتابخانه و موزه ملی ملک» در خصوص بخش های مختلف این موزه گفت: هفت بخش موزه ملی ملک با آثار مختلف تاریخی از جمله ؛ مجموعه سکه شامل 3 هزار قطعه سکه و مدال ایرانی متعلق به سده ششم پیش از میلاد تا دوران پهلوی و ... ، مجموعه آثار هنری شامل تابلوهای نقاشی های هنرمندان ایرانی ازجمله کمال الملک غفاری، لطفعلی صورتگر و ... ، مجموعه هنر لاکی شامل 86 قطعه قلمدان، قاب آیینه و ... که با نقاشی لاکی آراسته شده اند با قدمتی بالغ بر 300 سال، مجموعه بانو عزتملک  ملک، شامل تابلوهای نقاشی قاجاری، نسخه های خطی، سرقلیان و قلمدان و غیره ...، مجموعه تمبر، آثار خوشنویسی بزرگان و نامداران خوشنویس ایران ازجمله یاقوت مستعصمی، علیرضا عباسی، میرعماد، احمد نیریزی و مجموعه فرش شامل قالی ها و قالیچه هایی بافته شده در دو سده اخیر است که در این مستند دو قسمتی با تصاویر بدیع به معرفی آن خواهیم پرداخت.

 کتابخانه و موزه ملّی مَلِک مشهور به کتابخانه ملک در سال ۱۲۷۸شمسی در مشهد به‌ دست حاج حسین‌آقا ملک تأسیس شد و پس از مدتی به تهران و به خانه پدریِ بنیان‌گذار آن منتقل شد. ملک در سال ۱۳۱۶شمسی، کتابخانه را وقف آستان قدس رضوی کرد و بعدها آستان قدس به توسعه و گسترش آن پرداخت. کتابخانه و موزه ملی ملک در تهران یکی از غنی‌ترین کتابخانه‌ های ایران به شمار می رود که ۱۹ هزار عنوان نسخه خطی نادر و نفیس را در درون خود جای داده است.

مستند «کتابخانه ملی و موزه ملک» به تهیه کنندگی، کارگردانی و تدوین حمزه علیرضایی، تصویر برداری مهدی عاشوی، صدابرداری مهدی محمدی، 19 اردیبهشت ساعت 22 به وقت تهران به روی آنتن شبکه العالم خواهد رفت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز