معرفی کتاب؛

روایت تأسیس سرمایه‌داری صنعتی در اروپای غربی در «عصر انقلاب»

۱۴۰۰/۰۲/۲۹ - ۰۵:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۸۷۹۳
روایت تأسیس سرمایه‌داری صنعتی در اروپای غربی در «عصر انقلاب»
«عصر انقلاب: اروپا 1789 - 1848» یکی از مهم‌ترین کتاب‌های تاریخ که به روایت انقلاب دوگانه - انقلاب فرانسه 1789 و انقلاب صنعتی که از انگلیس سرچشمه گرفته است، می‌پردازد.

به گزارش برنا، «عصر انقلاب: اروپا: 1789-1848» کتابی است از اریک هابسبام ، که برای اولین بار در سال 1962 منتشر شده است. این کتاب اولین جلد یک سه گانه درباره "قرن طولانی 19" ( اصطلاح ابداع شده توسط خود هابسبام) است ، و پس از آن کتاب عصر سرمایه : 1848-1875 ، و عصر امپراتوری: 1875-1914. کتاب چهارم ، "عصر افراط و تفریط: قرن بیستم کوتاه ، 1914-1991" ، به عنوان دنباله ای برای این سه گانه عمل می کند.

هابسبام در اوایل قرن نوزدهم و در حقیقت کل فرایند مدرنیزم پس از آن را، با استفاده از آنچه وی آن را تئوری انقلاب دوقلو می خواند ، تحلیل کرد. این تئوری اهمیت دوبرابر انقلاب فرانسه و انقلاب صنعتی را به عنوان ماماهای تاریخ مدرن اروپا و - از طریق پیوندهای استعمار و امپریالیسم – می شناسد.

اریک هابسبام در کتاب عصر انقلاب با وضوح و تحلیلی درخشان تحولات موجود در حوزه زندگی اروپایی توسط انقلاب دوگانه - انقلاب فرانسه 1789 و انقلاب صنعتی که از انگلیس سرچشمه گرفته است - را ردیابی می کند. این گزارش جالب و جذاب ، شصت سال قابل توجه را نشان می دهد که سرمایه داری صنعتی خود را در اروپای غربی تأسیس کرد و هنگامی که اروپا سلطه خود را بر سایر نقاط جهان برقرار کرد و آن را برای نیم قرن نگه داشت.

بخش‌هایی از کتاب:

رادیکال ها خواه رمانتیک یا غیر رمانتیک اعتماد میانه روها به شاهزادگان و قدرت ها را بنابر دلایل عملی و نیز ایدئولوژیک رد کردند. مردمان باید حاضر می بودند آزادی شان را خودشان به دست آورند چون هیچ کس دیگری این کار را برای شان نمی کرد؛ و این گرایشی بود که برای استفاده ی جنبش های پرولتری - سوسیالیستی نیز تنظیم شد. مردمان باید این کار را با اقدام مستقیم انجام می دادند. اما طرح این گرایش هنوز عمدتا به شیوه ی کاربوناریستی بود و در هر حال توده ها منفعل باقی می ماندند. در نتیجه خیلی موثر نبود هرچند تفاوت بسیاری وجود داشت میان تلاش های مضحکی مانند یورش نافرجام ماتسینی به ساووا و مساعی مداوم و جدی دموکرات های لهستان برای حفظ یا احیای جنگ پارتیزانی در کشورشان پس از شکست 1831. ولی عزم رادیکال ها برای تصاحب قدرت بدون نیروهای تثبیت شده یا در ضدیت با آن ها باز هم تفرقه ای دیگر در صفوف رادیکال ها پدید آورد. سوال این است که آیا آن ها حاضر بودند این کار را به بهای انقلاب اجتماعی انجام دهند یا نه

هدف این کتاب روایت تفصیلی وقایع نیست بلکه تفسیر یا به قول فرانسوی ها عوام فهم کردن سطح بالا است. خوانندهی ایده آل این کتاب عبارت است از آن برساختهای نظری یعنی شهروند هوشمند و فرهیخته ای که نه فقط در مورد گذشته کنجکاو است بلکه می خواهد بفهمد چگونه و چرا جهان به شکل امروزی در آمده و به کجا | می رود. بنابراین سنگین کردن متن با مطالب تخصصی که باید به کار افراد فرهیخته تر | بیاید فضل فروشانه و نامطلوب است. از همین رو یادداشت های من تقریبا به طور کامل اشاره دارد به منابعی چون نقل قول ها و آمار و ارقام واقعی با در مواردی به مرجعیت اظهاراتی که مشخص مورد مناقشه با مایهی تعجب است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز