فقیهه سلطانی:

بارها از مردم می شنیدم که «یاور» خیانت را عادی‌سازی می‌کند / این سریال در ارائه تصویری از زن ایرانی شتاب‌زده عمل کرد

۱۴۰۰/۰۲/۲۷ - ۰۵:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۹۱۵۳
بارها از مردم می شنیدم که «یاور» خیانت را عادی‌سازی می‌کند / این سریال در ارائه تصویری از زن ایرانی شتاب‌زده عمل کرد
فقیهه سلطانی که در شب‌های ماه مبارک رمضان بازی او در سریال «یاور» را شاهد بودیم با انتقاد از این سریال با اشاره به اینکه بارها از مردم درباره عادی‌سازی خیانت در این سریال شنیده است تأکید کرد که سریال‌های جدید تلویزیون برای مخاطب خود نسخه می‌پیچند.

فقیهه سلطانی بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: نقش منفی هر بازیگری را وسوسه می‌کند و برای من هم جذاب است. البته نقش پریوش در سریال «یاور» را منفی نمی‌بینم و به نظرم یک کاراکتر خاکستری است که قصه را متحول می‌کند و التهاب آن را افزایش می‌دهد و در شکل‌گیری روند پیش‌روی قصه بسیار تأثیرگذار است. به هر حال ایفای نقش تأثیرگذار در یک سریال برای هر بازیگری جذاب است و من هم به همین دلیل بازی در این نقش را پذیرفتم.

سلطانی خاطرنشان کرد: کاراکتر پریوش در سریال «یاور» را یک کاراکتر کاملاً منفی نمی‌دانم، او یک شخصیت تک بعدی نبود و دیدیم که دچار تحول هم شد. ضد و نقیض‌هایی وجود دارد که به نظر من اگر زمان بیشتری وجود داشت قطعاً در سریال «یاور» با دقت و وسواس بیشتری به تصویر کشیده می‌شد. متأسفانه سریال‌های ماه رمضان را با عجله می‌سازند و این سریال هم این ویژگی را داشت و از این قاعده مستثنی نبود. اگر زمان بیشتری برای تحلیل و بررسی سریال توسط تولیدکنندگان وجود داشت قطعاً نتیجه بهتری حاصل می‌شد.

او افزود: پریوش قطعاً این وجهه شخصیتی را دارد که بخواهد از افراد سوءاستفاده کند ولی در موقعیتی قرار گرفته که به هیچ‌وجه نمی‌توان او را تنها گناهکار قصه دانست. در بخشی از سریال هم به همسرش توضیح می‌دهد که "تو گفته بودی خوشبخت نیستی" و چنین تداعی می‌شود که او هم با شنیدن حرف‌های مرد مقابلش فریب خورده است. من نمی‌خواهم بگویم که کار او درست است، به هیچ‌وجه اینگونه نیست و این نگاه که دختران ما تصور می‌کنند با شنیدن چنین جملاتی از یک مرد خیانتکار دیگر گناهکار به حساب نمی‌آیند و می‌توانند نجات‌دهنده باشند کاملاً اشتباه است که متأسفانه چنین نگرشی در بین دختران جوان ما زیاد شده اما به اعتقاد من باید این وجه ماجرا را هم ببینیم که این افراد قربانی موقعیت، نداشته‌ها و کمبودهای های خود شده‌اند و چنین مردهایی که قطعاً گناهکار هستند هم از این مسائل سوءاستفاده می‌کنند.

سلطانی تأکید کرد: به نظر من سریالهای اخیر برای مخاطب خود نسخه می‌پیچند و متأسفانه من به عنوان بازیگر  با تماشاگر ناراضی مواجه شدم که نسبت به آنچه در سریال مطرح می‌شود عصبانی بود. شاید وقت کافی برای تحلیل و بررسی فیلمنامه وجود نداشته که بخواهند با ظرافت‌های بیشتری موضوع را مطرح و دنبال کنند که برای تولید آثار مناسبتی مثل سریال‌های ماه رمضان به اتفاقی معمول تبدیل شده است.

او افزود : به نظر من تاوان دادن شخصیت پریوش به تنهایی اشتباه بزرگی است، به هر حال خانواده جمال هم کوتاهی کرده‌اند و این خانواده هم باید تاوان اشتباهات خود را می‌دادند و در نهایت به همین دختر که هم گناهکار است و هم قربانی باید حق و حقوقی تعلق می‌گرفت.

این بازیگر در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: «یاور» برای اینکه چهره‌ای از یک زن ایرانی ارائه دهد تا حد زیادی شتاب‌زده عمل کرده و من به شخصه به عنوان یک مخاطب با آنچه که این سریال مطرح می‌کند نمی‌توانم ارتباط برقرار کنم. زن ایرانی واقعی به زنی که در این سریال دیدیم شباهتی ندارد. به عنوان مثال همسر اول جمال در برخورد با خیانت همسرش اگر قرار بود واقعی رفتار کند حداقل چند ماه باید قهر می‌کرد اما واکنش او در این اثر به هیچ‌وجه از نظر من منطقی نبود. به طور کل در این سریال دختر که مرتکب اشتباه شد تاوان داد اما مرد تا اینجای قصه هیچ تاوانی نداد. این نگاه بیشتر نسخه پیچیدن برای مخاطب است و سریال «یاور» به زنانی که مخاطبش هستند می‌گوید که اگر همسرتان خیانت کرد خیلی راحت او را ببخشید.

سلطانی خاطرنشان کرد: البته باید این نکته را هم متذکر شوم که من آثار سعید سلطانی را دنبال کرده‌ام و به نظرم کارگردان بسیار خوبی است که سریال‌های موفق بسیاری ساخته است و شخصیت ایشان برای من بسیار قابل احترام و دوست داشتنی است و اگر به سریال «یاور» که خودم یکی از بازیگرانش هستم انتقاد دارم به این دلیل است که سعی می‌کنم در برخورد با این اثر منصفانه عمل کنم. من با بازخوردهای متفاوت بسیاری مواجه شدم و حتی بسیاری مواقع چنین نظراتی می‌شنیدم که گفته می‌شد کاراکتر یاور شباهت زیادی به حشمت فردوس دارد. اگر کاراکتر حشمت در سریال «ستایش» موفق بوده و مردم آن را دوست داشته‌اند دلیل نمی‌شود که بخواهیم مدام این شخصیت را تکرار کنیم، چنین تکرار‌هایی منجر به سرخورده شدن مخاطب می‌شود.

او افزود: با نگاهی به پیشینه آرمان زرین‌کوب و سعید سلطانی به نام سریال‌های بسیار خوبی می‌رسید که در تلویزیون ایران ماندگار شده‌اند اما به نظر من «یاور» این توفیق را نداشته ، بارها این جمله را از مردم شنیده‌ام که «یاور» خیانت را عادی‌سازی می‌کند.

این بازیگر در پایان درباره پیشنهاد همکاری در این سریال اظهار داشت: وقتی برای همکاری در این سریال دعوت شدم قرار بود نقش نسرین را بازی کنم که بعد به من گفتند مناسب این نقش نیستم و البته خودم هم ارتباطی با آن برقرار نکردم . قصه را یک بار برایم کامل تعریف کرده‌اند اما از آنجا که بارها قصه در طول ساخت تغییر می‌کند نمی‌دانستم سرنوشت کاراکترها چه خواهد شد اما به یاد دارم یک بار سر صحنه تصویربرداری آقای داریوش ارجمند تأکید داشتند که این پایانبندی برای سرنوشت رابطه جمال و پریوش درست نیست و باید جمال و خانواده‌اش هم تاوان اشتباهات خود را بدهند و حق و حقوقی به این دختر برسد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز