در میز حقوقی «سلام تهران» مطرح شد؛

نا‌مردی‌های علم حقوق برای گرفتن حق!

۱۴۰۰/۰۲/۲۵ - ۱۲:۵۳:۳۶
کد خبر: ۱۱۷۹۱۶۸
نا‌مردی‌های علم حقوق برای گرفتن حق!
محمد مهاجری کارشناس حقوقی در برنامه «سلام تهران» شبکه 5 سیما به سوالات مردم پاسخ داد.

به گزارش برنا، محمد مهاجری کارشناس حقوقی در میز حقوقی برنامه «سلام تهران» 25 اردیبهشت ماه  به سوالات مردم به شرح زیر پاسخ داد.

برای گرفتن پرونده انحصار وراثت به کجا باید مراجعه کنیم؟

پاسخ: برای گرفتن گواهی انحصار وراثت باید به شورای حل اختلاف مراجعه کنند. بعد از اینکه شخص فوت می‌کند، وراث متوفی برای اینکه بتوانند اثبات کنند که اشخاصی هستند که از ایشان ارث می‌برند، بایستی مراجعه کنند به شورای حل اختلاف، مشخصات وراث را بدهند و دادگاه گواهی را صادر می‌کند.

  از کسی خودرو خریداری کردم، متوجه شدم که خودرو تصادفی بوده، چگونه می‌توانم معامله را به هم بزنم؟

پاسخ: خودرو تصادفی شامل عیبی می‌شود که در عقد بیع وجود دارد. کالایی که ما می‌خریم به آن می‌گوییم مبیع. در واقع خودرو خریداری شده و اصطلاحاً به آن می‌گوییم رنگ داشته یا عیبی داشته و تصادفی بوده، بایستی که دادخواست فسخ معامله را بدهند. سامانه ثنا هم در حال حاضر برای تشخیص خودروی تصادفی وجود دارد. در معامله هم، توصیه می‌کنیم که حتما محل اقامت شخص به صورت دقیق ذکر شود.

  وکالت تعویض پلاک به خریدار دادم اما او اقدامی نکرده، چه کار باید بکنم؟

پاسخ: این هم در واقع می‌شود پرونده الزام به فکّ پلاک که در دادگاه‌ها اقدام می‌شود.

 در یک دعوا به شدت مورد ضرب و شتم واقع شدم اما نتوانستم موضوع را اثبات کنم. چه راهی وجود دارد؟

پاسخ: این موضوع را از جهت حقوقی می‌توانیم بگوییم نامردی‌های حقوق است. من همیشه می‌گویم حقوق علمی است که تا حدی نامرد است، چرا که عالم اثبات است. باید ببینیم که این شخص چه چیزی برای اثبات دارد. فیلم یا شاهدی دارد یا نه. اگر نداشته باشند، می‌شود از همان مواردی که نامردی حقوق است. پزشکی قانونی هم فقط اثبات می‌کند که این شخص مورد ضرب و شتم قرار گرفته، اینکه چه کسی زده را نمی‌تواند بگوید.

  برای کار به یک شرکت خصوصی مراجعه کردم و سفته برای تضمین خواستند. اگر این کار را بکنم، از نظر قانونی برای من مشکلی پیش می‌آید؟

پاسخ: با رعایت چند نکته،‌ مشکلی برای‌شان پیش نمی‌آید. اینکه داخل سفته‌ای که می‌دهند حتما ثبت شود که سفته بابت حسن انجام کار یا تضمین هست که اگر این نکته درج شود، مشکلی از نظر حقوقی برای‌شان پیش نمی‌آید. در خود قرارداد هم در یکی از بند‌ها این باید درج بشود که سفته به شماره فلان بابت حسن انجام کار دریافت شده است.

   با همسایه‌ام درگیر شدم، او به من فحاشی کرد. چطور می‌توانم از او شکایت کنم و اثبات کنم؟

پاسخ: فحاشی ابعاد مختلفی دارد. اگر این فحاشی شامل توهین باشد، یعنی قاضی برداشت کند که توهینی به شخص صورت گرفته، حکم محکومیت را می‌دهد. با قید این نکته که اثبات شود.

در یک پرونده کیفری، همه مراحل قانونی یک پرونده طی شده، اما این رأی از نظر قانونی اشکال دارد. راهی برای به راه انداختن مجددش هست یا خیر؟

پاسخ: یک راهی داریم که اعاده دادرسی خاص هست. اعاده دادرسی خاص یعنی اگر پرونده شما به رأی قطعی رسیده است و دیگر به هیچ وجه در دادگستری قابل پیگیری نیست، اگر شما بروید دادگستری و اثبات کنید که این حکمی که صادر شده برخلاف بیّن شرع در ماده 477 هست،‌ شما می‌توانید از طریق اعاده دادرسی خاص، اقدام کنید و پرونده را به جریان بیندازید.

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز