پخش در رادیو فرهنگ؛

عطر نانی که « هفت کوچه» پیچید

۱۴۰۰/۰۲/۲۶ - ۰۹:۰۶:۰۲
کد خبر: ۱۱۷۹۴۷۰
عطر نانی که « هفت کوچه» پیچید
برنامه«هفت کوچه» شنبه ۲۶ اردیبهشت ماه از رادیو فرهنگ پخش می شود.

به گزارش برنا، برنامه «هفت کوچه» که با موضوع بررسی و معرفی فرهنگ عامه از رادیو فرهنگ پخش می‌ شود، امروز به موضوع بررسی حرمت و جایگاه نان در فرهنگ مردم اختصاص دارد.

در فرهنگ ایرانی - اسلامی نان از جایگاه ویژه ای برخوردار است به طوری که از امیر مۆمنان (علیه السلام) روایت است که فرمودند: نان را گرامى شمارید، پرسیدند اکرام آن چیست؟ فرمود گرامى داشتن نان آنست که دور و زیر پا نریزید.

امروز احترام نان در میان مردم از زمان پخت تا زمان مصرف بر سر سفره به وجوه مختلفی معنا پیدا می کند، به عنوان مثال هنگام پخت به گونه ای باشد که نان مرغوبی حاصل شده تا به هنگام استفاده بخش اعظم آن دور ریز نشود.

 در گذشته در ایران رسم بر آن بود که نانوایان به جهت تقدس نان و احترام به آن، بدون داشتن وضو، به پخت آن اقدام نمی‌کردند. امروزه نیز اگر تکه‌ای از نان در معابر یا سر راه دیده شود، رهگذران آن را به کناری می‌نهند و به آن با دیده احترام می‌نگرند و آن را برکت خداوند می‌دانند. این احترام به نان در میان سایر ملل جهان نیز به چشم می‌خورد. اما جایگاه نان و گندم در فرهنگ مردم ما بسیار رفیع‌تر از هر جای دیگری است، چنانکه زبان فارسی مملو از ضرب‌المثل‌ها، متل‌ها، اشارات و استعارات فراوان از نان و گندم است. در این برنامه از لابه‌لای عناصر مختلف فرهنگ مردم ایران، به بررسی جایگاه و حرمت نان در این سرزمین پرداخته می شود.

برنامه « هفت کوچه » ساعت ۱۸ به گویندگی سکینه ارجمندی و تهیه کنندگی سیدهادی موسوی نژاد، به همت گروه فرهنگ و جامعه روی موج اف ام ردیف۱۰۶ مگاهرتز به مدت ۹۰ دقیقه پخش می‌ شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز