روی آنتن برنامه «کنکاش» رفت؛

تغییر معادله قدرت در فلسطین اشغالی

۱۴۰۰/۰۲/۲۶ - ۱۱:۲۸:۵۳
کد خبر: ۱۱۷۹۵۹۴
تحولات اخیر فلسطین سوژه برنامه تلویزیونی «کنکاش» شد.

به گزارش برنا، تحولات اخیر فلسطین سوژه برنامه تلویزیونی «کنکاش» در شب گذشته (25 اردیبهشت) ماه بود.

مستند «کنکاش» شب گذشته 25 اردیبهشت ماه با حضور "مجتبی امانی" (رییس پیشین نمایندگی ایران در قاهره و دیپلمات‌ سابق) و روح الله قاسمیان استاد دانشگاه و کارشناس مسایل غرب آسیا روی آنتن رفت و با مهمانان خود درباره تحولات اخیر فلسطین صحبت کرد.

مجتبی امانی درباره دور جدید تحولات رخ داده در فلسطین اظهار کرد: درگیری‌های اخیر فلسطین مانند همیشه ربطی به مسایل غزه نداشت بلکه آن‌ها در همبستگی با مردم قدس و حمایت از آن و تحرکاتی که صهیونیست‌ها در راستای یهودی‌سازی انجام می‌دهند، پای کار آمده‌اند و در اعتراض به این کار حمله‌ها را آغاز کردند.

وی ادامه داد: طبیعی است که صهیونیست پاسخ وحشیانه‌ای به این مقاومت می‌دهد البته ما هم تجهیزات و تسلیحات آن‌ها را با یکدیگر برابر نمی‌دانیم. درگیری، چند روزی است که آغاز شده و ما هم می‌بینیم صهیونیست‌ها مناطق مسکونی را هدف قرار می‌دهند اما گروه‌های جهادگر به دنبال رفع تعرض هستند.

این دیپلمات سابق با بیان اینکه اساس حمله‌های رژیم صهیونیستی این است که فکر می‌کنند تجهیزات گروه مقاومت در حال کاهش است، گفت: این بار به نظر من رژیم غاصب صهیونیست با اتفاق غیرمنتظره مواجه شد. مطالبه‌های مردم فلسطین به این سمت می‌رود که آن‌ها به دنبال موشک نقطه‌زن باشند و این یک فاجعه برای رژیم غاصب صهیونیست‌ به حساب می‌آید.

امانی افزود: مردم غزه و فلسطین بهانه‌ای برای حمله ندارند و اشغال این سرزمین و ظلمی که به آن‌ها می‌شود، دلیل دائمی است که مردم در هر زمان و مکان این رژیم غاصب را مورد حمله قرار بدهند.

وی درباره اتفاقات اخیر در افغانستان نیز تصریح کرد: ویروس تفکر تکفیری را آمریکا وارد این منطقه کرده و زمانی در طالبان و داعش هم وجود داشت؛ که مبنای آن کشتن دیگران است. بیشتر از اینکه این کار را چه کسی انجام داده ؛ هدف  اهمیت دارد که البته این تفکر بسیار خطرناک است.

معادله مقاومت در فلسطین در حال نوسازی بافت خود است

روح الله قاسمیان استاد دانشگاه و کارشناس مسایل غرب آسیا درباره ابعاد تحولات در فلسطین عنوان کرد: معادله مقاومت در حال تغییر و نوسازی بافت خود است. این روزها شاهد یک هم‌افزایی بین نیروهای فلسطینی هستیم و برای اولین بار، باران موشکی از سوی این سرزمین به سمت صهیونیست‌ها اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: ادبیات جنگی در سرزمین فلسطین در حال تغییر یافتن است یعنی نیروهای مقاومت پس از یورش صهیونیست‌ها به مسجد الاقصی در ابتدا هشدار و پس از چند ساعت پاسخ موشکی دادند. یعنی گروه‌های مقاومت دیگر تدافعی عمل نمی‌کنند و دست به تهاجم زده‌اند. همچنین ما وحدت مردم و میدان را نیز برای اولین بار شاهد هستیم.

کارشناس مسایل غرب آسیا تاکید کرد: این روزها راهپیمایی‌هایی در حمایت از فلسطین در کشورهای مختلف از جمله آمریکا شاهد هستیم و این نشان می‌دهد دیگر صهیونیست کار راحتی نخواهد داشت و نمی‌توانند به تجاوز خود ادامه دهد.

قاسمیان در ادامه؛ درباره اتفاقی که اخیرا در افغانستان رخ داد، خاطرنشان کرد: آمریکا در دولت دونالد ترامپ و هم اینک در دولت جو بایدن سیاست کاهش نیرو در افغانستان را پیش گرفته است. هر زمان آمریکا قرار است پایگاه نظامیان خود را جمع کند برای مشروعیت حضور آن، منطقه را ناامن می‌کند که اینگونه یا بماند یا هزینه رفتن را سنگین‌تر کند. در مجموع رفتن آمریکا قرار است هزینه‌ای در پی داشته باشد و این جنایت بخشی از هزینه‌ها است.

وی بیان کرد: باتوجه به اینکه بین گروه‌های مقاومت و مردم یک وحدتی ایجاد شده است، بعید به نظر می‌رسد که این اتفاقات به سمت فرسایشی شدن پیش برود. از این به بعد اسرائیلی‌ها باید معادله را برعکس ببینند یعنی اینکه اگر قرار است حمله کنند باید به فکر پاسخ آن نیز باشند.

خاخام داوید وایس عضو سازمان بین‌المللی ناتوری کارتا در مصاحبه اینترنتی با این برنامه درباره تحولات فلسطین گفت: ماهیت رژیم صهیونیست از ابتدا طغیان در برابر خداوند بوده است و خاخام ارشد فلسطین در سال تاسیس اسرائیل به سازمان ملل اعلام کرد که ما مخالفت خود را با ایجاد کشور اسرائیل در فلسطین اعلام می‌داریم. مبنای یهودیت بندگی خداوند است اما صهیونیست در مغایرت با تورات است.

وی تاکید کرد: وقتی مردم غزه بمب باران می‌شوند قلب ما به درد می‌آید و نمی‌توانیم بپذیریم. تا زمانی که رژیم اسرائیل هست و ادامه دارد و علت  کشتار مردم غزه و یهودی‌های خود است ما خواهان پایان این رژیم هستیم تا اشغالگری تمام شود.

برنامه تلویزیونی «کنکاش» شنبه‌ها ساعت 20:30 به وقت تهران از شبکه جهانی جام جم پخش می‌شود.

کنکاش

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز