رئیس محیط زیست شهرداری تهران مطرح کرد؛

رفع مشکلات محیط زیستی نیازمند عزم جدی حاکمیت و مردم

۱۴۰۰/۰۲/۲۷ - ۱۲:۰۸:۱۱
کد خبر: ۱۱۸۰۱۲۸
رفع مشکلات محیط زیستی نیازمند عزم جدی حاکمیت و مردم
شینا انصاری در اهمیت نخستین جشنواره فیلم زمین معتقد است: رفع مشکلات محیط زیستی در کشور نیازمند عزم جدی در حاکمیت و مردم به موازات کار بنیادین و مستمر برای فرهنگ سازی و آموزش است.

به گزارش برنا، شینا انصاری رییس محیط زیست شهرداری تهران در خصوص اهمیت جشنواره فیلم زمین در آموزش توسعه پایدار، گفت: رفع مشکلات محیط زیستی در کشور نیازمند عزم جدی در حاکمیت و مردم به موازات کار بنیادین و مستمر برای فرهنگ سازی و آموزش است. اگر بخواهیم محیط‌ زیست را به فرهنگ عمومی تبدیل کنیم باید بتوانیم از همه ظرفیت ها و ابزارهای موجود بهره ببریم. استفاده از ظرفیت فیلم برای ترویج و‌ اشاعه فرهنگ محیط زیست بسیار مهم است، در حقیقت اگر بتوانیم موضوعات و‌ مسائل محیط زیستی روزکشور را از قاب فیلم و سینما به نحو موثری به تصویر بکشیم می‌توانیم در مسیر حرکت به توسعه پایدار و جلب مشارکت مردمی برای حفظ محیط زیست و ایجاد حساسیت و دغدغه بیشتر در بین مسئولین و مردم سریع تر و اثرگذارتر عمل کنیم.

وی با اشاره به اهمیت توسعه پایدار شهری افزود : در حال حاضر پایداری شهری تبدیل به یک موضوع مهم شده است.اگر روزگاری توسعه صرفاً به معنای رشد اقتصادی بود، امروز این مفهوم دچار تغییر ماهوی شده است. توسعه یک موضوع چند بعدی است که صرفا در حوزه اقتصاد کاربرد ندارد بلکه به گسترش کیفی زندگی انسان‌ها، محیط زیست و اجتماع نیز توجه دارد. با افزایش مشکلات دنیای مدرن، شهرهای پایدار در اولویت سیاست‌های کشورهای توسعه یافته قرار گرفتند.

انصاری خاطرنشان کرد: کشورهای در حال توسعه مانند ایران نیز هم اکنون در پی اجرای این سیاست‌ها در جهت حل مشکلات مختلف فرهنگی، اجتماعی، زیست محیطی و بادرنظر گرفتن پیامدهای اقتصادی هستند. موضوع توسعه پایدار شهری در کشور ما موضوع جدیدی نیست اما توجه به مولفه محیط زیست در شهرها که منجر به پایداری شهر شود، موضوعی مهم است که با درنظرگرفتن توسعه شهر و محیط زیست باید به عنوان رکن محوری در بطن تصمیم گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها قرار گیرد و اجرای هر پروژه‌ای منوط به بررسی ملاحظات و تاثیرات محیط زیستی آن در شهرها باشد.

وی در خصوص اهمیت نقش‌ سینما در‌توسعه‌ پایداراظهار کرد: استفاده از ابزارهای فرهنگی برای تغییر در رفتار و سبک زندگی غیرقابل انکار است. نکته قابل توجه این است که برای اینکه یک آموزه بصورت فرهنگ درآید ، باید در یک فرآیند مستمر و پایدار نهادینه شود. سینما و اساسا برنامه‌های فرهنگی می‌توانند نقش موثری را در این زمینه داشته باشند البته اثرات این تغییر شاید در بازه کوتاه مدت و‌ خیلی سریع مشهود نباشد اما استمرار این برنامه‌ها می‌تواند در میان مدت منجر به توجه بیشتر به مسائل محیط زیست و تغییر رفتار در افراد جامعه شود. برای ایجاد جریانات اجتماعی در حوزه محیط زیست نقش هنرمندان به عنوان گروه‌های مرجع جامعه اساسی است و این نقش می‌تواند در قاب تصویر و با کمک فیلم و سینما و سایر ابزارهای رسانه‌ای بسیار کاربردی و فراگیر باشد.

انصاری تصریح کرد : ارجحیت نگاه انسان‌محور در مدیریت شهری تهران به ‌ویژه هدف‌گذاری افزایش سهم دوچرخه در حمل‌ونقل عمومی شهر تهران و توسعه پیاده‌راه‌ها،  توسعه انرژی های تجدیدپذیر در تهران با تمرکز بر نیروگاههای کوچک مقیاس خورشیدی در فضاهای تحت تملک شهرداری، توانمندسازی کانون های محیط زیستی با راه اندازی خانه‌های محیط زیست در سراهای محلات و توجه به محله محوری و پیگیری پروژه های محله‌ای با رویکرد محله سبز با مشارکت مردمی برخی از اقدامات انجام شده طی دو سال اخیر هستند.

وی با اشاره به همگام شدم مردم با جشنواره فیلم زمین، گفت: در شرایطی که کشور با مشکلات مختلف زیست‌محیطی روبه‌روست، بالا رفتن حساسیت‌ها و دغدغه‌ها نسبت به مسائل محیط‌زیست در جامعه می‌تواند نقش بسیار موثری در جلوگیری از تخریب‌ها داشته باشد. بالا رفتن سطح مطالبات مردمی در موضوعات محیط ‌زیستی که تا دو دهه قبل در زمره اولویت‌های دست چندمی در کشور بودند و امروز از حاشیه به متن ارتقا یافته و محور اصلی رخدادها، بحث‌ها و اخبار شده‌اند، اتفاقی مبارک است.

انصاری تاکید کرد: برگزاری جشنواره فیلم زمین به‌عنوان جشنواره‌ای مستقل که به ترویج مفاهیم توسعه پایدار و آموزش همگانی آن مفاهیم با زبان سینما و هنر می‌پردازد نقطه قوتی برای ترویج کنشگری فعال درعرصه محیط زیست است. توجه به مسائل کلیدی و‌ ریشه ای محیط زیست، در نظر گرفتن نگاه کارشناسی و علمی به موضوعات و طرح مسائل و راهکارها با زبان مردم بطور قطع می‌تواند در طول زمان به ارتقای سطح مطالبات و مشارکت‌هی مردمی در حفاظت از محیط‌زیست بی انجامد.

شینا انصاری

 

 

 

نظر شما