کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با رادیو ترکی استانبولی برون مرزی بیان کرد؛

ترکیه به دنبال اهدافی جدید در مذاکره با مصر

۱۴۰۰/۰۳/۰۱ - ۱۴:۱۹:۵۴
کد خبر: ۱۱۸۲۳۱۰
ترکیه به دنبال اهدافی جدید در مذاکره با مصر
پس از پایان دور نخست مذاکرات عادی‌سازی روابط دیپلماتیک میان قاهره و آنکارا،‌ رئیس‌جمهور ترکیه گفت که این کشور سعی دارد روابط تاریخی خود با ملت مصر را بار دیگر به دست آورد. مصر و ترکیه گفت وگوهای خود در قاهره را که اولین مذاکرات علنی دو کشور پس از هشت سال وقفه محسوب می‌شود، به پایان رساندند.

به گزارش برنا، در این مذاکرات که به مدت دو روز به ریاست حمدی سند لوزا، معاون وزیر خارجه مصر و سادات اونال، معاون وزیر خارجه ترکیه برگزار شد، دو طرف در بیانیه ای مشترک اعلام کردند، در این نشست موضوعاتی چون روابط دو جانبه و پاره‌ای مسائل منطقه‌ای به ویژه اوضاع لیبی، سوریه و عراق و لزوم دستیابی به صلح و امنیت در شرق مدیترانه مورد بررسی قرار گرفت.

احسان کاچار İhsan Kaçar کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با رادیو ترکی استانبولی معاونت برون مرزی گفت: تا یک ماه پیش، صحبت از دولت حاکم در مصر و ژنرال سیسی در ترکیه عملا ممنوع شده بود و صحبت از این موضوع به مثابه خیانت به کشور محسوب می شد و کسانی که در این سمت و سو مطلبی منتشر می کردند طرفدار کودتا و طرفدار سیسی به شمار می رفتند. در هفته های اخیر شاهد چرخشی ناگهانی از طرف مقامات آنکارا بودیم. علل مختلفی برای این چرخش مطرح است. در ابتدا بی نتیجه ماندن اقدامات ترکیه در شرق مدیترانه در نتیجه دخالت های کشورهای ذی نفعی همچون مصر، همچنین تحولات لیبی و سهیم شدن ژنرال حفتر در حاکمیت لیبی به واسطه ائتلاف جدید شکل گرفته موجب شد تا ترکیه نیاز مبرمی به نزدیکی به مصر را احساس کند.

کاچار افزود: از طرفی تغییر حاکمیت در آمریکا نیز در اتخاذ سیاست جدید و دوری از خصومت ورزی نقش داشت. مشکلات عدیده و جدی بسیاری بین بایدن و ترکیه وجود دارد.

این کارشناس با تاکید بر اینکه آمریکا مهمترین عامل این چرخش سیاسی بوده است بیان کرد: بایدن پیش از آنکه رئیس جمهور آمریکا شود، نیز با حاکمیت حزب عدالت و توسعه مشکلات عدیده ای را تجربه کرده و انتقادات فراوانی نسبت به شخص رجب طیب اردوغان داشت. حال که بایدن در راس قدرت قرار گرفته است حزب عدالت و توسعه و شخص اردوغان نیز به دنبال بهبود روابط خود با کشورهای تحت سلطه آمریکا است. از طرفی ترکیه به دنبال ادامه دادن نقش خود در لیبی نیز است. از آنجایی که حاکمیت در لیبی به صورت ائتلافی است و حفتر نیز در این ائتلاف نقش دارد ترکیه مایل است با ایجاد روابط بهتر با قاهره از طریق مصر بر حفتر نیز تاثیر بگذارد.

احسان کاچار با تاکید بر این موضوع که ترکیه در حال تغییر محوری دیگر است گفت: ترکیه در حال فاصله گرفتن از  اخوان المسلمین و نزدیک شدن به کشورهایی نظیر عربستان سعودی و مصر است که روابط نزدیکی با رژیم صهیونیستی را دارا هستند. احسان کاچار در پایان گفت و گو با رادیو ترکی استانبولی معاونت  برون مرزی رسانه ملی  تاکید کرد: بدین ترتیب می توان گفت سیاست های جدید ترکیه در قبال برخی کشورهای منطقه بیش از همه می تواند به سود صهیونیست ها نیز باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز