شهرام گیل‌آبادی تهیه‌کننده فیلم «مهمانی از کارائیب»:

هنرمندان تئاتر می‌توانند از انسداد موجود در سینمای ایران عبور کنند / «مهمانی از کارائیب» یک ملودرام عاشقانه است

۱۴۰۰/۰۳/۱۵ - ۰۵:۰۲:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۲۳۵۲
هنرمندان تئاتر می‌توانند از انسداد موجود در سینمای ایران عبور کنند / «مهمانی از کارائیب» یک ملودرام عاشقانه است
شهرام گیل‌آبادی تهیه‌کننده و کارگردان تئاتر معتقد است در تئاتر ایران یک انرژی بی بدیل نهفته است که می‌تواند بازیگرسالاری در سینما را هم نجات دهد و هنرمندان تئاتر می‌توانند از انسداد موجود در سینمای ایران عبور کنند.

شهرام گیل‌آبادی تهیه‌کننده و کارگردان تئاتر که به تازگی ساخت فیلم سینمایی «مهمانی از کارائیب» را به کارگردانی بهزاد فراهانی آغاز کرده است در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: فیلمساز برای ساخت یک اثر سینمایی نباید تنها دغدغه‌اش خطر اکران باشد، متأسفانه سینمای ما جهت خود را از یک فضای فرهنگی به سمت اقتصادی سوق داده و خصوصی‌سازی یک دره لغزنده است که هنر ایران را در خود گرفتار کرده است.

گیل‌آبادی تصریح کرد: این دره باعث شده تا آثار هنری از محور انسانی و فرهنگی خود فاصله گرفته و بالاجبار به اقتصاد گرایش بیشتری داشته باشند. در همه جای دنیا برای فراهم کردن امنیت فرهنگی تلاش بر این است تا هنرمند در فضایی قرار بگیرد که بتواند نگاه‌های آرتیستیک خود را حفظ کند. در عرصه فراهم کردن امنیت فرهنگی موضوعات بسیاری مورد حمایت است و هنرمند را به کار هنری وادار می‌کند که نقد، تحلیل، آینده‌نگری و توسعه فکری داشته باشد و همه دولت برای این توسعه فکری برنامه‌ریزی می‌کند اما در کشور ما اینگونه نیست.

این تهیه‌کننده در ادامه گفت: دلیل این اتفاق به مسائل بسیاری مربوط است، یکی از این مسائل این است که خود هنرمندان با سیاست‌های غلط به جان هم می‌افتند، دومین مسئله به این موضوع برمی‌گردد که عرصه هنر به بنگاه‌های اقتصادی تبدیل شده که نشأت گرفته از خصوصی‌سازی است. مسئله سوم به عملکرد دولت مربوط می‌شود که نقش غیرفرهنگی ایفا می‌کند. در کشور ما نه حمایتی وجود دارد، نه پشتیبانی و نه حتی برنامه‌ریزی درست تا از این وضعیت نامناسبی که هنر در آن گرفتار شده رها شویم. متأسفانه امروز هر کس که بخواهد کار فرهنگی انجام دهد گرفتار این فضای بسته می‌شود.

او افزود: فیلم‌های سینمایی چه فرصت اکران پیدا کنند چه این امکان برایشان وجود نداشته باشد باید تولید شوند و باید بخش‌هایی وجود داشته باشند که مسئولیت فرهنگی و اجتماعی خود را انجام دهند و لازم است تا تولیدات فرهنگی و هنری بدون دغدغه شکست مالی همچنان تولید شوند.

گیل‌آبادی خاطرنشان کرد: منظور من هنر مستقل است که دستش در جیب خصولتی‌ها نیست. هنری که با پول شرکت‌ها، نهادها و سازمان‌های خصولتی ساخته می‌شود، آثاری هستند که با پول مردم خلق شده و با زاویه‌ای خاص به هنر تبدیل شده‌اند. هنر مستقل، هنر نقاد، پرسشگر و کنش‌گر است که به توسعه فکری و فرهنگی و دغدغه‌های اجتماعی و فرهنگی توجه دارد و در همه جای دنیا مورد حمایت است. حمایت از هنر فقط سرمایه‌گذاری نیست و گاه بزرگ‌ترین حمایت سیاست‌گذاری درست است.

این تهیه‌کننده درباره ساخت فیلم «مهمانی از کارائیب» با تیمی از اهالی تئاتر گفت: فیلم سینمایی «مهمانی از کارائیب» یک ملودرام اجتماعی با قصه‌ای عاشقانه است که با توجه به شرایط امروز جامعه‌مان می‌توانم این پیش‌بینی را داشته باشم که مورد توجه مخاطب قرار می‌گیرد. قدرتمند‌ترین و بهترین هنرمندانی که در سینمای ایران رشد کرده‌اند حتی هنرمندان جوان تمام توانایی و قدرتشان را از تئاتر به دست آورده‌اند و هنرمندان خوبی چون نوید محمدزاده و وحید جلیلوند خاستگاهشان تئاتر بوده است. من و بهزاد فراهانی در عرصه سینما تجربیاتی داریم و این فیلم اولین تجربه ما محسوب نمی‌شود. بهزاد فراهانی بیش از 30 فیلمنامه نوشته است و در آثار سینمایی متعددی ایفای نقش کرده و من هم سال‌ها در عرصه تولید با تلویزیون کار کرده‌ام.

او افزود: به نظر من هنوز انرژی نهفته در تئاتر ایران یک انرژی بی بدیل است که می‌تواند بازیگرسالاری در سینما را هم نجات دهد و شاید دوستان سینمایی ما به دلیل عدم شناختشان از این امکان کمتر بهره می‌گیرند اما ما که این امکان را به خوبی می‌دانیم می‌توانیم از آن به خوبی بهره‌مند شویم و استفاده کنیم. هر جا که نیاز باشد از اهالی تئاتر در فیلم «مهمانی از کارائیب» استفاده خواهیم کرد ولی تأکیدی بر این نداریم که حتماً گروهمان متشکل از هنرمندان تئاتری باشد. حتی کسانی که پیشینه کمتری هم دارند در تیم تولید «مهمانی از کارائیب» حضور خواهند داشت. به اعتقاد من هنرمندان تئاتر می‌توانند از انسداد موجود در سینمای ایران عبور کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز