توسط کارشناس مسایل غرب آسیا و بین الملل مطرح شد؛

تحولات فلسطین و عقب نشینی رژیم صهیونیستی در «کنکاش» بررسی شد

۱۴۰۰/۰۳/۰۳ - ۰۸:۴۵:۱۰
کد خبر: ۱۱۸۳۰۵۲
تحولات فلسطین و عقب نشینی رژیم صهیونیستی در «کنکاش» بررسی شد
کارشناس مسایل غرب آسیا و بین الملل در برنامه شب گذشته «کنکاش» به تحولات فلسطین پرداختند.

به گزارش برنا؛  برنامه زنده و تلویزیونی «کنکاش» در جدیدترین قسمت خود که شنبه شب  یکم خردادماه روی آنتن شبکه جام جم رفت، به موضوع تحولات فلسطین پرداخت.

سیدهادی سیدافقهی کارشناس مسایل غرب آسیا و حسین کنعانی مقدم کارشناس مسایل بین‌الملل مهمان این قسمت از برنامه بودند که در سخنانی درباره موضوع برنامه گفتگو کردند.

سیدهادی سیدافقهی کارشناس مسایل غرب آسیا درباره عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی در جنگ اخیر با فلسطین بیان کرد: چند فرضیه برای این موضوع مطرح است. اول آنکه یک سناریوی از پیش طراحی شده توسط نتانیاهو بوده و بعد از دستش در رفت و فکر نمی کرد پاسخ مقاومت این چنین باشد. او در یک بن بست سیاسی قرار گرفت و نتوانست کابینه را تشکیل دهد و خود پیشنهاد آتش بس داد.

وی ادامه داد: نقش اصلی گفتگوهای بین دو طرف برای آتش بس برعهده مصر بود اما برخی دیگر از کشورها هم نقش داشتند. سناریو دوم همان برخورد خشن آن ها با مردم فلسطین است که مقاومت احساس کرد وضعیت ناامن تر شده است. این سناریو باعث شد جبهه مقاومت وارد عمل شود و از منافع خود دفاع کند.

این کارشناس مسایل غرب آسیا تاکید کرد: ویژگی این درگیری نسبت به بقیه درگیری ها این است که مقاومت اسلامی همزمان با قیام مردم وارد جنگ تمام عیار نیزشد و به نظر من یک رابطه ارگانیک بین مقاومت اسلامی و مقاومت مردمی ایجاد شد و یک منظومه کاملی دست در دست یکدیگر به مبارزه پرداختند.

سیدافقهی در پاسخ به این پرسش که روند تحولات به کدام سمت می رود، خاطرنشان کرد: به اذعان کارشناسان غربی و آگاهان سیاسی منطقه و حتی مسئولان و مطبوعات رژیم ثهیونیستی شرایط جدید به عقب بر نمی گردد و وضعیت نبرد پس از آخرین جنگ به نفع فلسطین است.

حسین کنعانی مقدم کارشناس مسایل بین‌الملل که دیگر مهمان برنامه بود، بیان کرد: رژیم صهیونیستی بر چهار پایه استوار است و ما در دو سه سال اخیر شاهد فروپاشی این چهار پایه هستیم و مقصر اصلی آن نتانیاهوست که نشان می دهد بر اساس قرار قبلی این اقدام را ساماندهی کرده و مقاومت هم پاسخ مناسبی داده است.

وی افزود: ما این روزها شاهد مهاجرت معکوس و خروج موجی از یهودی ها هستیم. همچنین صهیونیست ها به این نقطه رسیده اند که حماس تنها نیست و شاید لازم باشد نام سردارشهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی را ذکر کنیم که گروه های مقاومت را بهم متصل کرد.

این کارشناس مسایل بین‌الملل تاکید کرد: اقتصاد رژیم صهیونیستی در حال فروپاشی است. به عنوان مثال برای هر راکتی که به سمت گنبد آهنین شلیک می شد اسراییل 15 موشک به کار می گرفت تا آن را خنثی کند. در هر صورت پیروزی بزرگی برای ملت و مقاومت فلسطین حاصل شد و این لطف خداست که من فکر می کنم آغاز فروپاشی رژیم صهیونیستی نیز هست.

کنعانی مقدم تصریح کرد: اگر صحنه جنگ را بازبینی کنیم، متوجه می شویم جنگ نابرابری در میان بود و قطعا امکانات طرف مقابل به کمک آمریکا و...بیشتر بود. البته قدرت فلسطینی ها نیز کم نبود و خود را ثابت کردند.

وی درباره تحولات بعدی پس از آتش بس مطرح کرد: آتش بس برای اولین بار بدون شرط از سوی رژیم صهیونیستی اعلام شد اما فلسطین شرط داشت. این آتش بس شکننده است و به نظر من هرلحظه ممکن است اتفاقی رخ بدهد و حتی اسراییل نیروهای نظامی پیاده را وارد جنگ کند. معتقدم در حال حاضر جنگ، جنگ اراده هاست.

نعیم جناح تحلیلگر مسایل سیاسی از موسسه مطالعات خاورمیانه و آفریقا که مهمان اینترنتی این برنامه بود، در سخنانی گفت: در سطح جهانی شاهد این هستیم که زبان دولت ها و ملت ها برای مساله فلسطین تغییر کرده و توازن قدرت نیز روبه چرخش است.

برنامه تلویزیونی «کنکاش» شنبه‌ها ساعت 20:30 به وقت تهران از شبکه جهانی جام جم پخش می‌شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز