حذف یک نامزد انتخابات از آخرین روزهای زمستان

۱۴۰۰/۰۳/۰۵ - ۱۳:۴۱:۴۹
کد خبر: ۱۱۸۴۳۶۲
حذف یک نامزد انتخابات از آخرین روزهای زمستان
در بازپخش تازه مستند «آخرین روزهای زمستان» از شبکه قرآن و معارف سیما، بخش‌های مربوط به یکی از نامزد انتخابات ریاست جمهوری حذف شد.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های برنا، مجموعه مستند «آخرین روزهای زمستان» به کارگردانی محمدحسین مهدویان به تازگی از شبکه قرآن و معارف سیما بازپخش شد. این مجموعه که در ساعت ۱۲ شب روی آنتن رفت، در هر قسمت با حدود ۲ تا ۵ دقیقه ممیزی روبه‌رو بوده است.

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، تقریبا همه آنچه از این مجموعه مستند در بازپخش تازه حذف شده است، مربوط به محسن رضایی از فرماندهان وقت سپاه است که در میانه این مجموعه به فرماندهی کل سپاه رسید و با شهید حسن باقری شخصیت اصلی مستند، رابطه‌ای تنگاتنگ داشت.

ممیزی صدا، تصویر و حتی نام محسن رضایی به گونه‌ای بوده است که کمتر تصویری در طول ۱۰ قسمت «آخرین روزهای زمستان»، از این شخصیت باقی مانده است که با توجه به قانون انتخابات و نامزد بودن وی در رقابت انتخاب رییس جمهوری امری ضروری بود.

ولی نکته قابل تامل این که، این ممیزی با ظرافت چندانی انجام نشده است به طوری که گاه باعث نامفهوم شدن روایت می‌شود و مخاطب را دچار ابهام می‌کند. به طور مثال در بخشی از «آنچه گذشت» قسمت پنجم بازپخش تازه، این جمله روایت شد: «همان‌جا و بدون هیچ مراسم خاصی، مسوولیت اطلاعات ستاد را به غلامحسین (شهید باقری) سپرد تا بعدا فکری برایش بکند». این در حالی است که در نسخه اصلی، نهاد این جمله محسن رضایی بوده که حذف شده و مشخص نیست چه کسی این مسئولیت را به شهید حسن باقری سپرده است!

تصمیم شبکه قرآن و معارف سیما برای پخش مجموعه مستند «آخرین روزهای زمستان» در آستانه سالروز آزادسازی خرمشهر، در حالی است که انتخابات ریاست جمهوری به فاصله کمی از سالروز این اتفاق برگزار خواهد شد و از مدت‌ها قبل احتمال زیادی می‌رفت که محسن رضایی در این دوره از انتخابات نامزد شود.

روشن نیست با وجود این احتمال، دلیل اصرار به بازپخش این مستند چه بوده است؛ به ویژه این که موضوع محوری «آخرین روزهای زمستان»، آزادسازی خرمشهر نیست و تنها در ۲ قسمت پایانی به این اتفاق پرداخته شده است. با این حال همه ۱۰ قسمت مستند، مورد ممیزی قرار گرفته است. شبکه قرآن می‌توانست از دیگر فیلم‌های مستندی که از آزادسازی خرمشهر ساخته شده، بهره ببرد تا لزومی به ممیزی آن نباشد.

منبع: صبا

نظر شما