شادمهر راستین فیلمنامه‌نویس سینما:

مدیری که کعبه آمالش سینمای هالیوود است وطن‌فروش به حساب می‌آید نه فیلمسازی که با مشکلات فراوان فیلم ساخته و جایزه گرفته است

۱۴۰۰/۰۵/۲۳ - ۰۶:۵۹:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۶۸۵۵
مدیری که کعبه آمالش سینمای هالیوود است وطن‌فروش به حساب می‌آید نه فیلمسازی که با مشکلات فراوان فیلم ساخته و جایزه گرفته است
شادمهر راستین نویسنده فیلم‌های سینمایی «چند روز بعد»، «به همین سادگی» و «امروز» با اشاره به عوامل موفقیت فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌های مختلف دنیا تأکید کرد مدیری که کعبه آمالش سینمای هالیوود است وطن‌فروش به حساب می‌آید نه فیلمسازی که با مشکلات فراوان فیلم ساخته و جایزه گرفته است.

شادمهر راستین فیلمنامه‌نویس سینما در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: جشنواره‌های مختلف دنیا بر اساس محورها و معیارهایی که مد نظر دارند آثار سینمایی را انتخاب می‌کنند و پس از انتخاب و در واقع راه‌یابی این آثار به جشنواره، داوران جشنواره فیلم‌ها را مورد قضاوت قرار داده و به آن‌ها جایزه می‌دهند.

راستین خاطرنشان کرد: هیچ نگاه خاصی وجود ندارد که بگوییم حتماً فیلم‌هایی با این نگاه در جشنواره‌ها موفق خواهند بود. مهم‌ترین ویژگی که منجر به موفقیت فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌های جهانی می‌شود و می‌توان گفت که برای جشنواره‌ها جذاب است، نگاه غیر هالیوودی سینماگران ایرانی است. فیلم‌هایی که از شأن انسانی صحبت می‌کنند و نگاه سلطه در سینما را نمی‌پذیرند آثاری هستند که برای جشنواره‌های جهانی جذاب بوده و مورد توجه این رویدادهای فرهنگی قرار می‌گیرند.

او افزود: در سینمای سلطه که می‌توان آن را هالیوود دانست نگاه انسانی را کمتر شاهد هستیم و این سینما بیش از هر چیز سعی دارد به شرایط موجود کنایه‌ای نداشته باشد و در واقع آن را بپذیرد که قطعاً در جشنواره‌های سینمایی این نگاه هیچ جایی ندارد. از آنجا که فرهنگ ایرانی سلطه را نمی‌پذیرد و همواره سعی دارد در برابر آن بایستد این مشخصه به یکی از مشخصات ویژه فیلم‌های ایرانی تبدیل شده است که مورد توجه جشنواره‌های دنیا بوده است.

این نویسنده در ادامه گفت: جشنواره جایی است که هنر سینما در آن مطرح است و متأسفانه مدیران فرهنگی ما با نادیده گرفتن فرهنگ و هنر بیش از هر چیز سعی دارند به سمت سینمای هالیوودی گرایش داشته باشند و از این نگاه نمی‌توان انتظار داشت که آثاری درخور سینمای ایران که بتواند در جشنواره‌های جهانی موفق باشد خلق شود. سینمای ایران همواره در دنیا به شأن و کرامت انسانی پرداخته و شرایط موجود را نپذیرفته است و مهم‌تر از همه اینکه به خودش دروغ نگفته و حقیقت را حتی اگر تلخ است کشف کرده و به تصویر کشیده است چرا که قطعاً کشف حقیقت تلخ از دروغ‌های بسته‌بندی شده شیرین هالیوود با ارزش‌تر است و همواره این سینما بوده که توانسته برای ایران افتخارآفرینی کند.

نویسنده فیلم سینمایی «آفساید» تأکید کرد: البته باید این نکته را هم در نظر بگیریم که امتیاز فیلم‌ها تنها به مضمونی که ارائه می‌دهند، نیست. اگر دقت کنید متوجه می‌شوید که کارگردان‌ها از انتخاب بازیگر به کوچکترین نکات توجه داشته و سعی دارند با ترفندهای سینمایی که همواره حقیقت را پنهان کرده سعی دارند به دنبال کشف حقیقت باشند و سینمایی صادق و حقیقت‌گو را ارائه دهند. نو آوری هم یکی از ویژگی‌های آثار سینمایی موفق در جشنواره‌ها است و فیلمسازانی که توانسته‌اند در عرصه‌های بین‌المللی موفقیتی کسب کنند همواره در تلاش هستند که نگاه و دنیای خود را نو کنند.

او در پایان درباره موفقیت فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌های خارجی و برچسب‌های عجیبی چون وطن‌فروش که به آن‌ها معمولاً زده شده، گفت: مدیری که با بودجه نفتی از سینماگران انتظار دارد آثار هالیوودی بسازند قطعاً وطن‌فروش است و آن دانشجویی که از تمام سیستم مدیریت این مدیران با فیلمی که با قرض و بدهی ساخته‌ تأثیرگذارتر است قطعاً دلسوزتر و دغدغه‌مندتر برای فرهنگ ایرانی است. کعبه آمال این مدیران هالیوود است و کعبه آمال فیلمسازانی که با سختی و مشقت در این شرایط فیلم می‌سازند و بعضاً مورد توجه جشنواره‌ها نیز قرار می‌گیرند تنهای آگاهی بخشی و رشد و پویایی فرهنگی است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز