در رادیو فرهنگ؛

بررسی تاریخچه عکاسی در ایران با «جوانه ها»

۱۴۰۰/۰۳/۱۷ - ۱۰:۱۹:۲۵
کد خبر: ۱۱۸۹۲۱۳
بررسی تاریخچه عکاسی در ایران با «جوانه ها»
برنامه «جوانه ها» که برنامه ای با اجرای نوجوان است امرور دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ با بخش های متنوع از رادیو فرهنگ پخش می شود.

به گزارش برنا؛ برنامه این هفته "جوانه ها" در ابتدا به تاریخچه‌ی عکاسی در ایران می پردازد.

اولین عکس تاریخ ایران مربوط به بناها و عمارات شاهی و تاریخی بود.علت این امر اینست که در دوربین های اولیه عکاسی، موضوع عکاسی باید به مدت بسیار زیادی ثابت و بدون حرکت می ماند در غیر این صورت تصاویر بر روی کاغذ ثبت نمی شد.هر گونه حرکت نیز می توانست نتیجه عکاسی را با شکست مواجه کند. به همین دلیل سهل‌الوصول‌ترین موضوعات برای عکاسی همان کاخ ها و بناهای تاریخی بودند.

البته اولین عکس ایران مربوط به تصاویر بسیاری از دوران اولیه عکاسی در ایران است که گویای نوع زندگی و آداب و رسوم مردم در زمان قاجاریه بوده است. نوع پوشش و لوازم مورد استفاده در این عکس ها به خوبی مشخص شده است.

در بخش گردشگری برنامه به سراغ تپه های سیلک کاشان رفته ‌و این دیدمی تاریخی معرفی می شود

معرفی کتاب، از بخش های جذاب برنامه جوانه ها است و در برنامه امروز به کتاب "جزیره‌ی بی تربیت ها" نوشته شهرام شفیعی که کتاب چهارجلدی از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اختصاص یافته است.

کتاب «جزیره ی بی تربیت ها» برای گروه های سنی "ج" و "د" (سال های چهارم دبستان تا دوره اول متوسطه) نگاشته شده است.

در بخش خوشمزه مجله "جوانه ها" شنوندگان با طرز تهیه کوفته ی رژیمی آشنا می شوند  و در ادامه با معرفی بازی "فرمانروایان" در ژانر استراتژی هم‌زمان و  بازی "بلوک سازی" در دسته فکری مطالبی بیان می شود

در بخش ویژه این هفته برنامه به موضوع انتخابات نیز اشاره می شود

در بخش انتهایی، چند راهکار ساده برای گذراندن اوقات فراغت در خانه معرفی می شود.

برنامه "جوانه ها" با اجرای تعدادی از نوجوانان  شنیدنی است.

«برنامه جوانه ها» را به تهیه کنندگی و مشاور محتوایی مریم قاسمی و اجرای ایلیا فیضی و سیده گل آیین علویون ساعت۱۵:۰۰ به مدت ۳۰ دقیقه روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز