در رادیو فرهنگ؛

قرآن شناسی و وجه نام گذاری تفسیر گران سنگ "تسنیم" از زبان آیت الله جوادی آملی در "شب های فرهنگ"

۱۴۰۰/۰۳/۱۸ - ۱۱:۱۶:۲۹
کد خبر: ۱۱۸۹۷۷۵
قرآن شناسی و وجه نام گذاری تفسیر گران سنگ تسنیم از زبان آیت الله جوادی آملی در شب های فرهنگ
در برنامه « شب های فرهنگ» امشب ۱۸ خردادماه،سخنان آیت الله جوادی آملی پیرامون مبحث قرآن شناسی و وجه نام گذاری تفسیر "تسنیم" از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

به گزارش برنا؛ برنامه «شب های فرهنگ» کاری از گروه تاریخ و اندیشه رادیو فرهنگ است که با موضوع میراث فرهنگی، تاریخ عرفان، تاریخ ایران و تاریخ فلسفه اسلامی از رادیو فرهنگ پخش می‌شود و در برنامه امشب ۱۸ خرداد ماه ۱۴۰۰، به موضوع قرآن شناسی و وجه نام گذاری تفسیر "تسنیم" در محضر آیت الله جوادی آملی پرداخته می‌شود.

تفسیر تسنیم از تفاسیر شیعی قرآن به زبان فارسی، تألیف عبدالله جوادی آملی است که بر پایه ی شیوه ی تفسیری علامه طباطبایی در تفسیر المیزان نگاشته شده و در شمار «تفاسیر قرآن به قرآن» جای دارد. روش مؤلف، ذکر آیه یا آیات مورد نظر و بررسی آنها طی چهار مرحله‌است: «گزیده تفسیر»، «تفسیر آیه»، «لطایف و اشارات» و «بحث روایی». عنوان تسنیم، مأخوذ از آیه ۲۷ سوره مطففین در قرآن و نام چشمه‌ای در بهشت است.

در تفسیر تسنیم سه روش تفسیری استفاده شده است. قرآن به قرآن، قرآن به سنت، قرآن به عقل و ایت الله جوادی آملی برای نگارش از شیوه ای ابتکاری بهره برده است و ابتدا آیه یا آیاتی را که دارای پیوستگی معنایی هستند در کنار هم می آورد سپس تفسیر خود را ارائه میدهد: گزینه تفسیر، تفسیر، لطایف و اشارات، بحث روایی را بیان می‌کند و با این سبک تلاش کرده است تا تفسیر خود را در چند سطح به فراخور طبقات مختلف ارائه کند.

در این برنامه چرایی نامگذاری این تفسیر به عنوان « تفسیر تسنیم» بیان می‌شود

برنامه "شب های فرهنگ" را ساعت ۲۱:۳۰ روی موج ۱۰۶ مگاهرتز و ۵۸۵ کیلوهرتز رادیو فرهنگ بشنوید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز