در مراسم رونمایی از کتاب «عکس‌های شب‌های بخارا به روایت دوربین جواد آتشباری» مطرح شد؛

علی دهباشی در حد و اندازه یک وزارتخانه برای فرهنگ و هنر کشور تأثیر گذار بوده است

۱۴۰۰/۰۳/۱۹ - ۲۳:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۰۶۳۰
علی دهباشی در حد و اندازه یک وزارتخانه برای فرهنگ و هنر کشور تأثیر گذار بوده است
عصر روز گذشته ششصد و نهمین شب از شب‌های بخارا با محوریت بزرگداشت علی دهباشی و رونمایی از کتاب «عکس‌های شب‌های بخارا به روایت دوربین جواد آتشباری» در تالار قلم کتابخانه ملی و به همت انتشارات علمی و فرهنگی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار برنا، در ابتدای این مراسم که با حضور جمعی از فرهیختگان عرصه ادبیات، هنرهای تجسمی، سینما و... برگزار شد هادی حیدری به عنوان مجری ضمن خوشامدگویی به حضار گفت: امروز در ششصد و نهمین شب از شب‌های بخارا به بزرگداشت پادشاه بی تاج و تخت بخارا، فرهیخته ارجمند علی دهباشی می‌پردازیم. امشب در این مراسم کتاب «عکس‌های شب‌های بخارا به روایت دوربین جواد آتشباری» رونمایی خواهد شد. این مراسم از طرف انتشارات علمی و فرهنگی با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار می‌شود.

در ادامه مراسم تیزری مربوط به انتشارات علمی و فرهنگی پخش شد و برخی از هنرمندان، مدیران و صاحب‌نظران حاضر در مراسم به سخنرانی پرداختند.

در بخشی از این مراسم نادره رضایی مدیر عامل انتشارات علی و فرهنگی با اشاره به تلاش‌های علی دهباشی برای برگزاری شب‌های بخارا اظهار داشت: علی دهباشی در این شب‌ها علاوه بر پرداختن به چهره‌های مطرح و مهم عرصه‌های مختلف به چهره‌ها و نام‌هایی پرداخته که اگر او نبود قطعاً این افراد ارزشمند گمنام باقی می‌ماندند.

او با اشاره به اینکه برگزاری این مراسم برای ماه‌های پایانی سال 1399 در نظر گرفته شده بود، گفت: ایده اولیه برگزاری این مراسم در زمستان مطرح شد که ما همه چیز را برای برگزاری آماده کردیم اما علی دهباشی به کرونا مبتلا شد و این امکان فراهم نبود تا اینکه امروز امکان برگزاری این مراسم فراهم شد. علی دهباشی به تنهایی به اندازه یک وزارتخانه در عرصه فرهنگ و هنر تلاش کرده و تأثیرگذار بوده است.

در ادامه این مراسم ژاله آموزگار پژوهشگر فرهنگ و زبان‌شناس طی سخنانی خاطرنشان کرد: ما امشب به چند مناسبت گرد هم آمده‌ایم و نخست می‌خواهم با کتابی آشنا شویم که دوربینی هنرمندانه ما را با تصاویرش در آن از شب‌های خاطرانگیز بخارا مهمان کرده است. من چندین بار این کتاب را ورق زدم و چهره‌هایی را در آن دیدم که هنرمندان و دانشمندان قرن حاضر هستند و چقدر خوشحالم که با برخی از این بزرگان آشنا بودم. مرور بر این کتاب یادآورنده بخشی از تلاش‌های علی دهباشی است که برپاکننده شب‌های بخارا است.

او افزود: مجموعه شب‌های بخارا موضوعات متنوعی را در بر می‌گیرند و هر کدام از شب‌ها معرف شخصیتی برجسته بوده است. ما باید چشمهایمان را روی حقیقت نبندیم و بپذیریم که در معرفی آثار هنرمندانمان و برگانمان غفلت کرده‌ایم و علی دهباشی تلاش کرده تا این غفلت را کنار بگذارد و کمر به انجام این کار انجام نشده بسته است.

آموزگار اظهار داشت: شبهای بخارا را میتوان به نوعی گفتگوهای تمدن‌ها فرض کرد که در آن از بزرگان کشورهای دیگر هم صحبت کرده‌ایم. سفرای کشورهای مختلف هم در این مراسم‌ها به عنوان یک نماینده فرهنگی حضور داشته‌اند. زبان فرهنگ یک زبان مشترک مهربانی و دوستی است و علی دهباشی در استفاده از این زبان به خوبی عمل کرده و موفق بوده است.

هادی خانیکی روزنامه‌نگار و کارشناس رسانه نیز در بخشی از این مراسم طی سخنانی اظهار داشت: نمونه‌هایی چون علی دهباشی در کشور ما کم نیستند و باید گرامیداشتی برای آن‌ها هم در نظر بگیریم. محمود دعایی هم دهباشی دیگری است و باید اینجا یادی کنم از دوست عزیز دیگری که دیگر در جمع ما نیست؛ علی مرادخانی. ما باید این بزرگان را از فرهنگ‌مان استخراج کرده و به نسل‌های بعد معرفی کنیم.

او افزود: به نظر من مسئله اصلی ایران امروز فقر و در واقع نداشتن مهارت در گفت‌وگو است. ما به میزانی که در مسیر گفت‌وگو گام برداریم مسائل نسلیمان را بهتر می‌توانیم شناسایی و بررسی کنیم. گفت‌وگو فهم و خلق معنایی مشترک است.

مقصود فراستخواه جامعه‌شناس نیز در بخشی از این مراسم طی سخنانی با تمجید از عملکرد علی دهباشی در برگزاری شب‌های  گفت: ما تا امروز 600 شب از شب‌های بخارا را شاهد بودیم و امیدوارم تا شب 1001 این مراسم‌ها برگزار شوند تا رویای دهباشی به حقیقت برسد.

او در ادامه با خواندن بخشی از مقاله‌اش با عنوان «در رثای مقاله» گفت: دهباشی راوی رویدادهای فرهنگ، ادب و هنر این سرزمین است. دهباشی خود یک رویداد است. سعادتی بزرگ است که در انسان یک واقعه وجودی رخ دهد.

در بخشی دیگر از این مراسم کامبیز درم‌بخش کارتونیست و گرافیست نیز با اشاره به کتابی که در این مراسم رونمایی شد خاطرنشان کرد: جواد آتشباری تنها یک عکاس نیست. او علاوه بر عکاسی مستندساز و گرافیست است که آثار درخشانی خلق کرده است.

در این مراسم با حضور محمود دعایی، کامبیز درمبخش، هادی خانیکی، اسدالله امرایی، اشرف بروجردی، ژاله آموزگار، نادره رضایی، علی دهباشی، جواد آتشباری و پروین گنابادی از کتاب «عکس‌های شب‌های بخارا به روایت دوربین جواد آتشباری» رونمایی شد. در این مراسم هدایایی از سوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی و شرکت بازرگانی گلستانی به علی دهباشی تقدیم شد.

گفتنی است در بخش‌های مختلفی از این مراسم ویدئوهایی از محمدعلی موحد، فخرالدین فخرالدینی، پرویز پیران، بهروز برومند، رضا یکرنگیان، صادق زیباکلام و... در تمجید از علی دهباشی پخش شد.

مشروح این گزارش به زودی در خبرگزاری برنا منتشر می‌شود...

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز