معرفی فیلم؛

«زیرزمین» روایتی فانتزی از تاریخ یوگسلاوی بعد از جنگ جهانی دوم تا فروپاشی

۱۴۰۰/۰۳/۲۲ - ۰۵:۰۲:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۱۰۶۴
«زیرزمین» روایتی فانتزی از تاریخ یوگسلاوی بعد از جنگ جهانی دوم تا فروپاشی
«زیرزمین» نام فیلمی است به کارگردانی امیر کوستوریتسا محصول سال ۱۹۹۵ که برندهٔ جایزهٔ نخل طلایی جشنواره فیلم کن شده است.

به گزارش برنا، فیلم «زیرزمین» به کارگردانی امیر کوستوریتسا ساخته شده است و فیلمنامه آن را دوشان کواچوویچ نوشته است. این فیلم همچنین به نام ِ دیگر ِ «روزی-روزگاری کشوری بود» شناخته می‌شود.

امیر کوستوریتسا در این فیلم تاریخ کشور خود بعد از جنگ جهانی دوم تا فروپاشی یوگسلاوی را به تصویر می‌کشد. اثر او مرثیه‌ای است دردناک از تاریخ منطقه‌ی بالکان و مردمی که قربانی جهل خود شدند و سیاست‌مدارانی که به عقیده‌ی کاستاریکا کشمکش‌هایشان تمامی ندارد.

داستان «زیرزمین» از ششم آوریل ۱۹۴۱ آغاز می‌شود، روزی که آلمان، ایتالیا و مجارستانی‌ها به یوگسلاوی حمله کردند. در ابتدا آلمان‌های نازی از سه جانب به پایتخت یوگسلاوی یعنی بلگراد حمله کردند.

خلاصه داستان:

در زمان جنگ جهانی دوم در بلگراد گروهی پارتیزان در زیرزمینی مخفی شده‌اند و به کار ساخت و ساز اسلحه مشغول‌اند. آنها روز و شبشان را در زیرزمین می‌گذرانند و هرگز از آن خارج نمی‌شوند. مارکو دوست خود « تْسْرنی » (بْلَکی) را به زیرزمین می‌برد تا هم او را از چنگ نازی‌ها در امان بدارد و هم از دختری که مورد علاقه هردوشان است دور کند. ۲۰ سال بعد، مارکو در رژیم تیتو منصبی سیاسی به دست آورده است و همچنان به پارتیزان‌ها و تْسْرنی می‌گوید جنگ ادامه دارد و با اخبار دروغ آن‌ها را در زیرزمین نگه می‌دارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز