معرفی کتاب؛

«سیاست و خرد» مجموعه‌ای ارزشمند از مصاحبه‌های خواندنی میشل فوکو

۱۴۰۰/۰۳/۲۲ - ۰۴:۰۲:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۱۱۰۳
«سیاست و خرد» مجموعه‌ای ارزشمند از مصاحبه‌های خواندنی میشل فوکو
کتاب «سیاست و خرد»، اثری نوشته میشل فوکو است که اولین بار در سال 1988 انتشار یافت. این کتاب ارزشمند، دربردارنده ی گلچینی از مصاحبه ها و سایر نوشته های فیلسوف بزرگ فرانسوی، میشل فوکو است.

به گزارش برنا، «میشل فوکو» مجموعه ارزشمند و تاثیرگذاری از مصاحبه ها برجای گذاشته است که گستردگی و تنوع دل مشغولی های وی را نشان میدهند. این گفتگوها فرصتی بی نظیر فراهم می آورند تا با مجموعه کارها و افکار وی آشنا شویم.

بعد از ژان پل سارتر هیچ متفکر اروپایی دیگری تا به این اندازه به مصاحبه همچون یک شیوه فرهنگی مقید نبوده است. فوکو به استادی تمام از این روش برای شکل دهی و تکمیل کارهای نظری خود به طزی قابل فهم بهره گرفته و بدین ترتیب این شیوه در پیکر آثارش جایگاه محوری یافته است.

در کتاب «سیاست و خرد» مجموعه ای غنی از مصاحبه های فوکو گرد آوری شده که جذاب ترین مشغولیات ذهنی سال های پایانی زایش انتقادی وی را توضیح میدهند. متون انتخابی به وضوح و با بیانی رسا نگرش اجتماعی و سیاسی فوکو را به همراه برخی از دل مشغولی های نظری مورد اشاره در این مصاحبه ها مانند سیاست و خرد،ماهیت مدرنیته،تاریخ جرم شناسی و اخلاق جنسی،مورد«سنجش»قرار میدهد. این کتاب بهترین رهنمود به سوی فوکو توسط خودش است و خود نگاره یک اندیشمند بی مدعا و فروتن است،یک جستجوگر «سیاست به مثابه اخلاق» را پی می‌گیرد.

بخش‌هایی از کتاب:

«از من نپرس کی هستم و از من نخواه یک جور باقی بمانم: این را به مقامات و پلیس‌مان واگذار تا تشخیص دهند آیا نوشته‌های ما به جا هستند یا نه[باستانشناسی دانش]».

اندیشیدن، تجربه کردن است و به جامه مسأله درآوردن است. دانش، قدرت، و خود، بنیادهای سه گانه اندیشه اند.

سیاست زمینی است که روزانه بر آن گام می نهیم و هوایی که هر دم به درون می بریم. سیاست می گوید که کشور ما از کجا آغاز می شود و تا کجا امتداد می پذیرد. سیاست شغل ما و درآمد ما و آسایش ماست. سیاست تعیین می کند که آیا می توانیم بر سرنوشت خویش حاکم باشیم یا باید در کنج زندان بپوسیم. سیاست مقرر می دارد که حق چیست و عدل چیست. سیاست می رهاند یا بر زمین می زند. سیاست حکم می کند که کشتن وطن پرستی است یا تروریسم. سیاست داروی می کند که آگاهی چیست و گمراهی کدام است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز