در شبکه رادیویی فرهنگ ورق می خورد؛

دور از چشم آلمانی ها "برمی گردیم گل نسرین بچینیم" !/ جزئیاتی از جنگ و اسارت در رادیو کتاب

۱۴۰۰/۰۳/۲۲ - ۱۰:۱۴:۵۶
کد خبر: ۱۱۹۱۳۴۶
برنامه رادیو کتاب با محوریت خوانش کتاب، این هفته به خوانش کتاب "برمی گردیم گل نسرین بچینیم" اثر ژان لافیت اختصاص دارد .

به گزارش برنا؛ در برنامه رادیو کتاب رادیو فرهنگ‌ از امشب ۲۲خرداد ۱۴۰۰  خوانش بخش هایی  از کتاب "برمیگردیم گل نسرین بچینیم" نوشته ژان لافیت و ترجمه حسین نوروزی آغاز می شود.

برمیگردیم گل نسرین بچینیم نوشته ژان لافیت داستان  سال 1942 فرانسه است که به تصرف آلمان نازی در امده تا سال های 1947 و… داستان گروهی که سعی در خرابکاری تجهیزات المانی ها را دارند و چالش های زندگی یک سرباز یا فرد میهن پرست که از قضا صاحب خانواده نیز هست را در دوران جنگ , اسارت و … به خوبی نشان میدهد.

ژان لافیت Jean Lafitte نویسنده این اثر ، دبیر کل شورای جهانی صلح بود، وی که در نهضت مقاومت فرانسه بر ضد نازیها می رزمید به اسارت گشتاپو در آمد و بشدت شکنجه شد. گشتاپو اغلب از وی می پرسید: مگر شما از دوستان آقای ژاک دوکلو نبودید؟ و او جواب می داد: چرا، بهمین علت شما باید مطمئن باشید که من یک کلمه حرف نخواهم زد. گشتاپو در نومیدی و خشم فراوان از ناتوانی خویش، در مارس 1943 ژان لافیت را به بازداشتگاه معروف “ماتهاوزن” و پس از مدتی از آنجا به “ابنسی” فرستاد. مامور آلمانی با بی اعتنائی تحریک کننده ای می گفت: شما را به جائی خواهیم فرستاد که کسی زنده از آنجا باز نمی گردد. ژان لافیت زنده باز گشت و کتاب “آنها که زنده اند” را در پاسخ به گشتاپو نوشت.

"رادیو کتاب" را از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۳:۳۰ به تهیه کنندگی فریده گودرزی روی موج اف ام ۱۰۶مگاهرتز و ای ام ۵۸۵ کیلوهرتز رادیو فرهنگ بشنوید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز