در برنامه «به وقت ایران» مطرح شد؛

سرمدی واله:انتخابات شوراها حرکتی بالنده در جهت تحکیم پایه‌های انقلاب است/مهدی جمالی‌نژاد:شهروند سپاری مهمترین دستاورد انتخابات شوراهای شهر و روستاست

۱۴۰۰/۰۳/۲۶ - ۰۹:۴۹:۴۸
کد خبر: ۱۱۹۳۴۶۳
سرمدی واله:انتخابات شوراها حرکتی بالنده در جهت تحکیم پایه‌های انقلاب است/مهدی جمالی‌نژاد:شهروند سپاری مهمترین دستاورد انتخابات شوراهای شهر و روستاست
عضو هیات رییسه فراکسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی گفت: سیستم جمهوری اسلامی متفاوت‌تر از سیستم‌های استبدادی است و انتخابات شوراها حرکتی بالنده در جهت تحکیم پایه‌های انقلاب و اصول جمهوری اسلامی در عرصه داخلی و خارجی است.

به گزارش برنا، انتخابات 28 خردادماه سوژه جدیدترین قسمت برنامه زنده و تلویزیونی «به وقت ایران» در شب گذشته 25 خردادماه بود که با حضور کیومرث سرمدی واله  نماینده و عضو هیات رییسه فراکسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی و مهدی جمالی‌نژاد معاون وزیر کشور و رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها روی آنتن شبکه آموزش رفت.

انتخابات شوراها حرکتی بالنده در جهت تحکیم پایه‌های انقلاب است

کیومرث سرمدی واله  نماینده و عضو هیات رییسه فراکسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی در ابتدا اظهار کرد: در ابتدا خداقوت می‌گویم به همکارانم در وزارت کشور که دوره پُرتلاشی را پشت سر گذاشتند. در ایامی هستیم که این ایام لیل القدر جمهوری اسلامی است. امام در کنار خودباوری و خداباوری اعتقاد راسخی به مردم داشتند و معتقد بودند مردم باید در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی نقش داشته باشند.

وی درباره انتخابات مطرح کرد: سیستم جمهوری اسلامی متفاوت‌تر از سیستم‌های استبدادی است و انتخابات شوراها حرکتی بالنده در جهت تحکیم پایه‌های انقلاب و اصول جمهوری اسلامی در عرصه داخلی و خارجی است.

هدف از تشکیل شوراها تسریع در برنامه‌های مختلف بوده است

نماینده مجلس با اشاره به اینکه هدف از تشکیل شوراها تسریع در برنامه‌های مختلف بوده است، اظهار کرد: در کنار توفیقاتی که عزیزان در راستای اهداف خود داشتند قطعا مشکلاتی هم به وجود آمده است. برخی هم به دنبال بزرگ کردن خطاهای پیش آمده هستند تا مردم را از حضور در انتخابات مختلف باز دارند در حالیکه بخشی از مشکلات پیش آمده ناشی از عدم شناخت و تخصص برخی از همکاران در شوراهای اسلامی شهر و روستا بوده است.

سرمدی واله ادامه داد: در مجلس شورای اسلامی به ویژه در کمیسیون شورای مجلس قانونی پیگیری می‌شود که انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا را نظام‌مندتر می‌کند. ما اگر این سازوکار را تعریف کنیم که افراد متخصص به شوراهای ورود پیدا کنند، طبیعتا الزامات قانونی پیشنهادهایی که می‌دهند، رعایت می‌شود.

تدوین یک طرح

وی در پاسخ به این پرسش که آیا چشم‌اندازی از یک شهر یا روستای خوب در حال حاضر وجود دارد، گفت: ما باید کارهای ملی و کلان را از مسایل محلی جدا کنیم که جدا نکردن کارها از یکدیگر حتی به مجلس نیست، ضربه می‌زند در حالی که پارلمان محلی باید این مشکلات را رفع و رجوع کند.

عضو هیات رییسه فراکسیون شوراهای مجلس افزود: هم اکنون طرحی با موضوع مدیریت شهری و روستایی و احصای مسایل ملی و کلان و روستایی در حال تدوین است که امیدواریم با لایحه دولت بتوانیم اوضاع را سروسامان ببخشیم.

سرمدی واله خاطرنشان کرد: ما در طرح موجود به دنبال تشکیل یک قوه عاقله‌ در شوراهای شهر و روستا هستیم که از مسایل مردم گره بگشاید.

استقبال در روستا خوب برای کاندیداتوری خوب بوده است

مهدی جمالی‌نژاد معاون وزیر کشور و رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در ابتدا بیان کرد: یکی از انتخاباتی که همه مردم را اعم از روستاییان و عشایر درگیر می‌کند، انتخابات شهر و روستاست چراکه افراد شناختشان به مراتب از کاندیدهای این بخش بیشتر است. استقبال در روستا خوب برای کاندیداتوری خوب بوده است و امیدواریم نشاط لازم را در این انتخابات داشته باشیم.  

وی ادامه داد: 1389 شهر و بیش از 40 هزار روستا درگیر انتخابات شورای شهر و روستا هستند.

شهروندسپاری مهمترین دستاورد انتخابات شوراهای شهر و روستاست

معاون وزیر کشور و رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها بیان کرد: زمانی که روستاییان از بین خودشان در قالب دموکراسی دینی برای حل مشکلات‌شان بر می‌گزینند، موانع راحت‌تر برطرف می‌شود چراکه بومیان آن منطقه، منطقه خود را بهتر می‌شناسند و مشکلات را بهتر حل و فصل می‌کنند. شهروندسپاری مهمترین دستاورد انتخابات شوراهای شهر و روستاست.

جمالی‌نژاد افزود: یکی از مشکلات ما در شوراها آگاهی است. دوستان متاسفانه آموزش نمی‌بینند و حتی برخی از متخصصان نیز با مسایلی آشنایی کافی ندارند. شوراها نیازمند بایسته‌هایی از جمله پاسخگویی، اثربخشی، کارآمدی، عدالت‌محوری و... هستند که اگر ندادند موفق نخواهند بود.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه فرصت مناسبی پیش روی مردم قرار دارد و مردم به راحتی می‌توانند افرادی را برگزینند که مشکلاتشان را حل کنند.

برنامه «به وقت ایران» در فصل دوم با رویکرد مهارتی و با ساختار گفتگومحور به تهیه‌کنندگی علیرضا عاصم یوسفی با اجرای ناصر خیرخواه روزهای یکشنبه و سه‌شنبه ساعت ۲۱:۴۵ تا ۲۳ به صورت زنده روی آنتن شبکه آموزش می‌رود.

نظر شما