در شبکه العالم؛

معرفی آیین های ۵۰۰ ساله حرم رضوی در «طوس و طقوس»

۱۴۰۰/۰۳/۳۰ - ۱۴:۳۹:۵۹
کد خبر: ۱۱۹۵۸۰۷
معرفی آیین های ۵۰۰ ساله حرم رضوی در «طوس و طقوس»
مستند فاخر «طوس و طقوس» تولید شبکه العالم، آیین های باستانی حرم رضوی با قدمت 500 ساله را به مخاطبان عرب زبان خود معرفی می کند.

به گزارش برنا؛ ایرانیان قرن‌ها است که با حضور در اماکن مقدس آیین های باستانی خود را که ریشه در باورهای اعتقادی داشته با اسلام پیوند داده اند.    

مستند «طوس و طقوس» به معرفی پنج آیین قدیمی ایرانیان در حرم مطهر رضوی از جمله آیین نقاره زنی، آیین غبارروبی، آیین جاروکشی، آیین سفره خوانی و آیین یامعین الضعفا پرداخته است.

امیر جابر حیدری تهیه کننده مستند «طوس و طقوس» در اینباره گفت: برای تولید این مستند با توجه به اهمیت زنده نگه داشتن و پایداری آیین های سنتی و مذهبی، دوربین شبکه العالم را به شهر مقدس مشهد و حرم امام رضا (ع) بردیم و در پژوهشی عمیق اسناد تاریخی آیین ها و آداب سنتی در اجرای مراسم های حرم مطهر رضوی را به تصویر کشیده ایم.

وی افزود: این مستند به تشریح پنج آیین از مراسم های اجرایی حرم رضوی از جمله آیین جاروکشی، سفره خوانی، نقاره زنی، غبار روبی و طرح « یا معین الضعفا» می پردازد.

 حیدری در توضیح برخی از این آیین ها گفت: در تشریح آیین جاروکشی با قدمت 400 ساله تصاویری از این مراسم، ذکر دعا و توسل به ائمه اطهار علیهم السلام، خواندن همزمان اشعار و ذکرهایی برای آن حضرت، حضور منظم خدام و مدعوین در اطراف رواق دارالحفاظ طی مراسمی با تشریفات خاص در صحن های انقلاب، آزادی و جمهوری ثبت و ضبط شده است.

آیین سفره خوانی با قرائت یک جزء از قرآن توسط 14 نفر از خدام در مورد مناقب پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت علیهم السلام و همچنین خواندن اشعاری از خواجه نصیرالدین طوسی و غبار روبی از رواق های نزدیک ضریح مطهر، مصاحبه با خانواده شکوهی، میراث دار مسئولیت نقاره زنی حرم رضوی به مدت 400 سال ، گزارش از اجرای طرح « یا معین الضعفا» در امداد رسانی به ضعفا و افراد ناتوان به همت خادمان برای تشرف به بارگاه منور رضوی از جمله موضوعاتی است که امیر جابر حیدری به تشریح آن در این مستند پرداخته است.  

مستند «طوس و طقوس»، طرحی از دکتر حسین مقصود با تهیه کنندگی و کارگردانی امیرجابر حیدری و عوامل تولید از جمله گروه تصویر برداران: مرتضی قناد، رضا خفتان، جلال شبانی، تدوین:احسان اکرمی نیا و مدیریت تولید: حسین یزدی نژاد، امشب 30خرداد ساعت 22 به وقت تهران از شبکه العالم پخش خواهد شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز