در رادیو فرهنگ؛

"باز هوای وطنم آرزوست " با کاروان شعر و موسیقی می آید

۱۴۰۰/۰۳/۳۱ - ۰۹:۱۰:۱۸
کد خبر: ۱۱۹۶۰۲۹
باز هوای وطنم آرزوست  با کاروان شعر و موسیقی می آید
تصنیف خاطره انگیز "باز هوای وطنم آرزوست " با صدای جلال نصیری در برنامه با کاروان شعر و موسیقی"امروزدوشنبه ۳۱ خردادماه پخش و‌بررسی می شود.

به گزارش برنا؛ برنامه «باکاروان شعر و موسیقی» به بررسی شناسنامه آثار موسیقی کشورمان اختصاص دارد و در برنامه شماره ۳۱۷ امروز با پخش تصنیف "باز هوای وطنم آرزوست"  که بر شعری از احمد جام و فیض کاشانی است  به بررسی آن پرداخته می شود ،بیش از ۴۰ سال از اجرای خاطره‌انگیز قطعه «باز هوای وطنم» سپری می‌شود. قطعه‌ای که در بهمن ۵۸ اجرا شد و پخش آن از رادیو  شور و حال عجیبی در جامعه پدید آورد،«باز هوای وطنم» تا مدت‌ها آهنگ روز بود و بار‌ها توسط خوانندگان مطرح بازخوانی شد.

این تصنیف پخش اثر با صدای اولین خواننده آن استاد جلال نصیری و بازخوانی های اثر با صدای سید جلال الدین محمدیان، شهرام ناظری و شاپور رحیمی با آهنگسازی جلیل عندلیبی پخش و بررسی می شوند.

«باز هوای وطنم» آهنگی عرفانی و برخاسته از موسیقی خانقاهی است و در باره چگونگی ساخت آن روایت‌های مختلفی در دست است و از افراد مختلفی به عنوان اولین خواننده و یا آهنگساز این آهنگ نام برده می‌شود.

یکی از کسانی که از وی به عنوان اولین خوانندگان رسمی آهنگ «باز هوای وطنم» یاد می‌شود، زنده یاد حشمت‌الله لرنژاد است.

«باز هوای وطنم» در طول سال‌های اخیر بازخوانی‌های بسیاری شده است که مشهور‌ترین آن‌ها شاید اجرای کمتر شنیده شده شهرام ناظری در اوازبیات ترک همچنین  در آواز اصفهان است،ناظری این تصنیف  را در سال ۶۹ به همراه گروه شمس در کنسرت آمریکا به زیبایی اجرا کرده که بسیار شنیدنی است.

هرچند از اجرای آهنگ «باز هوای وطنم» سال‌ها می‌گذرد ولی هنوز هم بسیار شنیدنی است و گذر زمان چیزی از زیبایی‌های آن نکاسته است.

آهنگساز اثر عبدالصمد عندلیبی و شعر آن منسوب به شیخ احمد جام و فیض کاشانی، و اولین خواننده های آن جلال نصیری کرمانشاهی و جلال الدین محمدیان هنرمندان کرد بودند. این تصنیف خانقاهی چنان مقبول افتاد که به دفعات توسط هنرمندان دیگر نظیر شهرام ناظری و شاپور رحیمی با آهنگسازی جلیل عندلیبی اجرا شد.

برنامه «با کاروان شعر و موسیقی» به تهیه کنندگی یلدا احتشامی و گویندگی مریم واعظ پور ساعت ۱۲:۳۰ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز و موج ای ام ردیف۵۸۵ کیلوهرتز از رادیو فرهنگ پخش می شود.

نظر شما