تقدیر از ۵ بانوی موفق در فرهنگسرای سرو

۱۴۰۰/۰۴/۰۱ - ۱۲:۱۵:۳۸
کد خبر: ۱۱۹۶۶۷۵
تقدیر از ۵ بانوی موفق در فرهنگسرای سرو
مراسم تقدیر از 5 بانوی موفق کشور همزمان با دهه کرامت و میلاد امام رضا علیه السلام در فرهنگسرای سرو برگزار شد.

به گزارش برنا، همزمان با دهه کرامت و سالروز میلاد باسعادت امام رضا علیه السلام، فرهنگسرای سرو مراسم تجلیل از بانوان موفق با عنوان  «آفتاب هنر» با همت فرهنگ سرای سرو و با مشارکت سازمان بسیج بانوان، معاونت اجتماعی فرهنگی شهرداری منطقه 6 برگزار کرد.

index

این برنامه با حضور مهدی سبحانی معاون اجتماعی شهرداری منطقه 6، بیژن بنفشه خواه برگزار شد.

در این ویژه برنامه از خانواده  مرحومه دکتر مهری سویزی، رئیس پیشین سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و استاد تعلیم و تربیت، فریسا نکومنش‌راد، خلبان، قهرمان و عضو تیم ملی قایقرانی جمهوری اسلامی ایران، شیرین نیرومنش، استاد دانشگاه و متخصص زنان و زایمان، گیتی خامنه، مجری باسابقه صدا و سیما و شهین اوجاق علیزاده، دکترای زبان و ادبیات فارسی و استاد دانشگاه،  تقدیر شد.

index

رویا فتحی، مدیر فرهنگی هنری منطقه 6 و رئیس فرهنگسرای سرو در ابتدای این برنامه گفت: فرهنگسرای سرو به غیر از فعالیتی که در حوزه هویت عمومی انجام می‌دهد، در حوزه عفاف و حجاب هم ویژه برنامه‌هایی را اجرا می‌کند. به منظور الگوسازی برای نوجوانان و جوانان که این روزها تحت تاثیر رسانه‌های غربی بوده و نیازمند الگوهایی موفق هستند، تصمیم گرفتیم که بانوان موفقی را در رشته‌های فرهنگی، ورزشی، هنری و ... دعوت کرده و از آنان تقدیر کنیم. برای ما بسیار مهم است که همه بدانند زنان موفق ما چگونه در حیطه‌های موفق می‌درخشند؛ هم مسئولیت خانواده را برعهده داشته و هم در عرصه‌های اجتماعی فعالیت‌های منسجمی دارند.

مینا بیابانی، رئیس بسیج زنان کشور دیگر سخنران این برنامه بود. او گفت: امروز قرار است از زنان موفق و رویش‌های انقلاب اسلامی تجلیل کنیم. زنانی که در ایجاد نهضت اسلامی و پس از آن نقش‌آفرینی بسیار مهمی را در عرصه‌های مختلف جامعه داشتند. اگر بخواهیم بررسی اجمالی را از این رویش‌ها بعد از پیروزی انقلاب اسلامی داشته باشیم باید مروری بر ادوار مختلف تاریخ داشته باشیم و بررسی کنیم که زنان در چه جایگاهی از مشارکت اجتماعی قرار داشتند و چگونه عمل کردند؟ از عهد باستان تا 4 دهه گذشته، نقش‌آفرینی زن ایرانی در اجتماع دارای تغییر و تحول بود و جایگاه فردی و اجتماعی او از اوج عزت تا حضیض ذلت در نوسان بود اما وقتی که انقلاب اسلامی رخ داد، با دیدی که امام خمینی (ره) نسبت به حضور اجتماعی زن داشت این مشارکت بسیار بالا رفت و زن مسلمان ایرانی جایگاه و هویت واقعی خود را به دست آورد.

index

وی ادامه داد: در سده اخیر، در جنبش‌های دوران مشروطیت و ماجرای تنباکو، حضور زنان را تاثیرگذار و محسوس می‌بینیم. بعد از آن به دوران پهلوی می‌رسیم. آن چیزی که تاریخ شهادت می‌دهد این است که زنان در این دوره هم نقش اساسی و محوری نداشتند. البته در سال 1304 به زنان حق رای داده شد اما باز هم شاهد اتفاقات خاصی که به نفع زنان باشد نیستیم بلکه شاهد اتفاقات تاسف‌باری علیه زنان هستیم. برهنگی و غرب‌گرایی و اینکه عفاف و حجاب را یکی از مشکلات پیشروی زنان جهت حضور اجتماعی‌شان قلمداد کنند، به چشم می‌خورد.

وی با اشاره به نگاه حکومت پهلوی به زنان گفت: در دوره پهلوی، دو نگاه به زن را شاهدیم. یکی زن غرب‌زده بود که تحت تاثیر تبلیغات دارای تشخص اجتماعی بود اما به عنوان عروسک و کالایی که در اختیار سرمایه‌داری است، مورد استفاده قرار می‌گرفت و دوم زن سنتی که تمایل بیشتر به خانه‌نشینی داشت و در صحنه‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نقش‌آفرینی نداشت. البته در پس این دو نگاه، زن سومی هم به وجود آمد. زنی که تحصیل‌کرده و مودب به آداب دینی بود، پوشش مناسب داشت و به شرع مقدس اعتقاد داشت. پهلوی می‌دانست که اگر به چنین زنی میدان بدهد، در جهت معارض با منافع او عمل خواهد کرد.

رئیس بسیج زنان کشور با اشاره به نقش‌آفرینی زنان در پیروزی انقلاب اسلامی گفت: با پیروزی نهضت امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی این جریان وارونه شد؛ این زن در تقابل با اهداف امپریالیسم ظهور کرد و همان زنی شد که نهضت اسلامی به واسطه حضور و مجاهدت او ایجاد شد. امام خمینی(ره)  در مورد این زنان می‌فرمایند که آنان رهبران نهضت هستند. ایشان در این زمینه هیچ اغراقی ندارد و معتقد است که بخشی از پیروزی انقلاب اسلامی مرهون تلاش این زنان است. به واقع هویت اسلامی و دینی زن در نهضت امام خمینی(ره)  متبلور شد و به جایگاه واقعی خود رسید. این تبلور در دفاع مقدس تجلی بیشتری پیدا کرد. جایی که زنان انقلاب اسلامی با الهام گرفتن از رهبری امام خمینی(ره)  به شانیت واقعی خود دست پیدا کردند.

وی تاکید کرد: ما دوران دفاع مقدس را به عنوان دوران طلایی ظهور و بروز اصالت و هویت واقعی زن می‌دانیم و این زن را به عنوان زن تراز انقلاب اسلامی تعریف می‌کنیم. همان زنی که رهبر انقلاب اسلامی او را تحسین کرد و او را الگوی جدیدی برای جهان دانست. به عبارت دیگر، زن تراز انقلاب اسلامی تعریف جدیدی از زن را به جهان معرفی کرد و او را تبدیل به الگوی جهانی کرد. چنین زنی در تحولات اجتماعی و سیاسی جامعه خود نقش‌آفرین بود.

بیابانی در بخش پایانی صحبت‌های خود با اشاره به برگزاری مراسم «آفتاب هنر» گفت: خوشحالم که چنین مراسمی برگزار می‌شود  و در آن از بانوان موفق تجلیل و تقدیر می‌شود. زنانی که امروز در کسوت دانشمند، معلم و اندیشمند، سیاستمدار، هنرمند، ورزشکار و نویسنده می‌بینیم، بروز و ظهور زنی است که بعد از انقلاب اسلامی رویش کرد و عرصه جدیدی را در تمدن و فرهنگ ایران رقم زد.

در بخش دیگری از این مراسم یاد و خاطره دکتر مهری سویزی استاد تعلیم و تربیت و رئیس پیشین سازمان نخبگان گرامی داشته شد. این بخش از مراسم با حضور دختر آن مرحومه، طهورا نوروزی برگزار شد.

محمدمهدی سیار، شاعر آیینی کشور در این مراسم شعرخوانی کرد.

جای شما هم خالی بود... دو سه روزی مشهد ماندم

جای خودم هم خالی بود، دو سه روزی خوش گذراندم

هم کودکی‌ام را دیدم، در حوض حرم پا می‌شست

هم پیری من آنجا بود همراهش قرآن خواندم:

و...

لاله افتخاری در بخش دیگری از این مراسم تجلیل سخنرانی کرد. او با اشاره به نقش مهم مادران در تربیت دختر گفت: قطعا این نقش بسیار تاثیرگذار، حیاتی و مهم است اما می‌خواهم به تاریخ نگاه کنم. مادران، همسران و دختران نمونه‌ای در طول تاریخ داریم که هر کدام می‌توانند به مثابه یک الگو برای ما باشند. خداوند، همسرانی مانند حضرت آسیه، حضرت خدیجه و حضرت زهرا سلام الله علیها را برای ما معرفی کرد تا بدانیم که چگونه باید باشیم. اگر پیامبر رحمت للعالمین است، حضرت زهرا ام ابیها است. این بانو، دختری را تربیت می‌کند که حماسه‌ساز کربلا می‌شود و تاریخ مدیون او است. حضرت زینب که بود؟ او بانوی مقاومت و پایداری است و شاید اگر او نبود، تمام ایثارگری‌ها در کربلا می‌ماند.

وی اضافه کرد: در مکتب اسلام، دختری مثل حضرت معصومه (س) را داریم که با بصیرت رفتار می‌کرد. در زمانی که پدر ایشان در زندان است، ایشان به سوالات مردم پاسخ داده، وجوهات مردم را دریافت می‌کرده و امور مالی اسلام را رفع می‌کرده است.

افتخاری تاکید کرد: بنابراین نقش مادران در تربیت دختران بسیار مهم است. دختر از مادر الگو می‌گیرد؛ از عفاف و حجاب او تا دفاعش از ولایت. حضرت زهرا (س) بی‌تفاوت نسبت به جامعه نبود و زمانی که مردان کم آوردند، ایشان وارد صحنه شدند. می‌بینیم که حضرت زهرا (س) در مسائل سیاسی ورود پیدا کرده و روشنگری می‌کرده است. خطبه‌هایی که توسط ایشان خوانده شده است، هر کدام چراغی برای روشن کردن تاریخ است. از این روی معتقدم که مادران ما باید دخترانشان را به‌گونه‌ای تربیت کنند که هم رسالت خود را حفظ کند و هم جایگاه خود را در عالم خلقت بداند. او باید بداند که گنجینه‌ای است که هر کس به همین راحتی نمی‌تواند او را بخرد. دختر ما باید برای خود نقش درنظر بگیرد و تاریخ‌سازی کند.

در پایان این مراسم از 5 بانوی موفق کشور تجلیل شد.

index

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز