«گنجینه مونولوگ‌های تاریخ سینمای ایران» مجموعه‌ای از مونولوگ‌های درخشان از دهه ۴۰ تا پایان دهه ۹۰

۱۴۰۰/۰۴/۰۶ - ۱۰:۲۶:۵۱
کد خبر: ۱۱۹۸۷۵۸
«گنجینه مونولوگ‌های تاریخ سینمای ایران» مجموعه‌ای از مونولوگ‌های درخشان از دهه ۴۰ تا پایان دهه ۹۰
کتاب گنجینه مونولوگ‌های تاریخ سینمای ایران مجموعه‌ای بی‌مانند از ثروت سینمای کشور است که به کوشش سایت بانی‌کستر و با همراهی و تلاش جمعی ادیب و علاقه‌مند به هنر و سینما گردآوری شده است.

به گزارش برنا، در کتاب «گنجینه مونولوگ‌های تاریخ سینمای ایران» بیش از دویست مونولوگ درخشان از دهه چهل تا پایان دهه نود از مطرح‌ترین نویسندگان و فیلمسازان تاریخ سینمای ایران ارائه می‌شود. مجموعه بی‌نظیری که نشان از سابقه و عظمت سینمای ایران‌ زمین دارد. امروز بیش از یکصد و بیست سال از نخستین فیلم تاریخ سینمای کشور می‌گذرد و وقت آن بود تا به کارنامه هنر هفتم کشور از زاویه‌ای نو نگاه بیاندازیم. ناگفته پیداست که سیر تحولات و جهش‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کشور تا چه اندازه بر این متون تاثیر گذاشته است. طی این پنج دهه چهره‌ها و شخصیت‌های ماندگاری ساخته شدند و در حافظه حسی و تاریخی ملت نقش بسته‌اند. کتاب گنجینه مونولوگ‌های تاریخ سینمای ایران ادای دین بانی‌کستر به فیلمنامه، دوربین، صدا و کلاکت ایرانی است.

بانی‌کستر از سویی دیگر اهداف دیگری را هم از انتشار این کتاب در سر داشته است. رشد کیفیت و بهبود تمرین‌های انفرادی و گروهی بازیگران کشور که مرجع مناسب و کاملی برای ارائه توانایی بازیگریشان ندارند در رأس این برنامه‌‌ها بوده است. حالا بیش از دویست مونولوگ شاخص برای تمام زنان و مردان بازیگر در هر گروه سنی و قومی مهیا شده است که برای نسل‌های آینده به یادگار خواهد ماند. هر مونولوگ شناسنامه‌ای مشخص دارد که شامل نام‌های فیلم، نویسنده، کارگردان، شخصیت داستان و بازیگر است. همچنین سال تولید اثر به همراه عکس‌هایی از کارگردان، پوستر و فیلم به نمایش گذاشته می‌شود تا ادای احترامی به این آثار فاخر کرده باشیم.سپس در بخش بعدی به خلاصه داستان و شرح سکانس مورد نظر می‌پردازیم. در خلاصه داستان شرحی جامع از فیلم مطرح می‌شود تا اگر خواننده کتاب فیلم را ندیده یا فراموش کرده باشد با خواندن آن با قصه آشنا شود. همچنین در شرح سکانس نیز وضعیت پیرامون و موقعیت مونولوگ را عنوان می‌کنیم. شرح سکانس برای ارائه بازی درست و تمرین بازیگری مونولوگ‌ها کارکردی بسیار مهم و کلیدی دارد. حتی اگر هنرجو یا بازیگر فیلم را ندیده باشد با مطالعه خلاصه داستان و وضعیت سکانس می‌تواند خودش را در جایگاه بازیگر قرار دهد و بازی کند.

در میان این مونولوگ‌ها چند نمونه دیالوگ دو نفره هم قرار دادیم که تنها یک دلیل مهم داشت: اهمیت و جایگاه آن‌ها در تاریخ سینمای کشور و بازی درخشان هنرمندانی که برای نمایش این شخصیت‌ها تلاش فراوانی کرده‌ بودند. بانی‌کستر امیدوار است این کتاب و متون به‌یادماندنی که از فیلم‌ها و هنرنمایی بزرگان عرصه سینما در خود دارد به اثری مفید و جذاب برای علاقه‌مندان و فعالان عرصه سینمای کشور بدل شود.

آموزش و معرفی هنرمندان سینما و تئاتر؛ این بخش مهمی از تفسیر سایت بانی‌کستر و هویتی است که برای این خانواده بزرگ بنا کردیم. اکنون تمام هنرمندان عرصه سینما و تئاتر فارسی‌زبان از هر نقطه دنیا می‌توانند در بانی‌کستر پروفایل داشته باشند و هرآنچه از مشخصات فردی و ظاهری، عکس، ویدیو، فایل صوتی و رزومه از خود دارند به نمایش گذارند. بانی‌کستر میز کار ستاره‌های گمنام پرده‌های سینما و صحنه‌های تئاتر است که به دنبال دیده‌شدن و خواسته‌ شدن هستند. تمام کارگردان‌ها و گروه‌های تهیه و تولید می‌توانند از بانک اطلاعاتی بزرگ بانی‌کستر برای یافتن استعدادهای نو بهره ببرند. انتشار فراخوان و ارتباط مستقیم و نامحدود با خانواده بزرگ بانی‌کستر پروژه‌های خود را با چهره‌های نو تولید کنید. بانی‌کستر به‌منظور گشایش در مسیر آموزش نیز راهکار‌های بدیعی اندیشیده‌ است. توسعه آموزش در فضای مجازی به شکل آنلاین و دانلودی با هدف برقراری آموزش یکسان و فرصت یادگیری برابر صورت گرفت. امیدواریم در راه آموزش، همراه شایسته‌ای برای خانواده شریف سینما و تئاتر کشور باشیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز