مدیر امور سینمایی اداره کل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان:

حوزه هنری بدون هماهنگی با وزارت ارشاد دست به تخریب دو سینما در مشهد زده است / خبری از سینمای جایگزین نیست

۱۴۰۰/۰۵/۰۹ - ۰۵:۵۸:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۹۵۵۵
حوزه هنری بدون هماهنگی با وزارت ارشاد دست به تخریب دو سینما در مشهد زده است / خبری از سینمای جایگزین نیست
حجت طباطبایی با اشاره به اینکه تخریب هر سینمایی باید با هماهنگ سازمان سینمایی صورت بگیرد تأکید کرد که حوزه هنری بدون هیچ هماهنگی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دست به تخریب دو سینمای آسیا و قدس زده است.

حجت طباطبایی مدیر امور سینمایی اداره کل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: دو سینمای آسیا و قدس متعلق به حوزه هنری هستند که هر دو به تازگی تخریب شده‌اند. تخریب هر سینما باید با هماهنگی سازمان سینمایی انجام شود و اگر سینمایی تخریب می‌شود باید توسط متولی سینما به همان مقدار سالن با صندلی ساخته شود. متأسفانه دوستان ما در حوزه هنری نه تنها هیچ مکاتبه‌ای با سازمان سینمایی برای تخریب این دو سینما نداشتند بلکه برای توجیه تخریب سینما آسیا تأکید کردند که سینما مهر ساخته می‌شود اما متأسفانه هیچ سینمایی تأسیس نشد.

مدیر امور سینمایی اداره کل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان تصریح کرد: تأسیس سینما پیگیریهای مختلفی دارد و به عنوان مثال باید در کمیسیون ایمنی این موضوع مطرح شود که این کمیسیون اعضای مختلفی از راه و شهرسازی و اماکن و... دارد که هر کدام نقطه‌نظراتی دارند که به عنوان مثال موضوع پارکینگ مورد نیاز سینما را باید بررسی کنند اما هنوز هیچ اقدامی برای این مسئله صورت نگرفته است و این نشان می‌دهد که اقدامی برای ساخت سینمای جدید صورت نگرفته است. تخریب هر سینما به بهانه نبود ایمنی باید با مطرح شدن این مسئله در کمیسیون ارشاد صورت گیرد اما مسئولان حوزه هنری به هیچ‌وجه این کار را انجام ندادند و به بهانه‌هایی مثل همین مسئله این دو سینما را تخریب کردند.

او افزود: حوزه هنری در پی گفتمان‌سازی موضوعات انقلاب اسلامی است و این اتفاق خیلی خوبی است که حوزه هنری به امر تولید ورود کرده و به قول رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری کارهایی که بخش خصوصی نمی‌تواند در سینما انجام دهد امروز توسط حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی انجام می‌شود.

طباطبایی تصریح کرد: اما سوال من در این بین این است که در تقویت گفتمان انقلاب اسلامی سینماسازی چه نقش و جایگاهی دارد؟ اگر قرار است حوزه هنری به عنوان بخش خصوصی به بحث تولید ورود کند اتفاق بسیار خوبی است اما می‌تواند با تمهیداتی سینماهایش را به بخش خصوصی واگذار کند و در اختیار این بخش قرار دهد تا بخش خصوصی بتواند از آن بهره‌برداری کند. چرا بخش خصوصی باید 50 تا 100 میلیون یک مکان را اجاره کند و بعد که با معضلی چون کرونا مواجه می‌شود نتواند از پس مخارجش بربیاید و آنجا را پس بدهد؟

او افزود: حوزه هنری باید مشخص کند که گفتمان انقلاب اسلامی در سینماسازی چه جایگاهی دارد؟ سینماهایی که ساخته می‌شوند و بعد فیلم‌های ضعیف و سخیفی که بعضاً آثار کمدی هستند را اکران می‌کنند چه ربطی به گفتمان انقلاب اسلامی دارند؟ من پیش از تخریب سینما آسیا به صورت شفاهی پیشنهاد دادم که این سینما موزه سینما در مشهد شود. این دو سینما هویت فرهنگی شهر مشهد هستند و باید این هویت را حفظ می‌کردیم.

طباطبایی در ادامه تأکید کرد: پس از تخریب این سینماها، یکی از هنرمندان پیشکسوت خراسان با من تماس گرفت و تسلیت گفت و من تأکید کردم که به جای آن سینمای مهر تأسیس می‌شود و ایشان در پاسخ به حرف من گفتند که شاید این سینما تأسیس شود اما تکلیف خاطرات من چه می‌شود. ما نمی‌توانیم به بهانه فرسوده بودن دست به تخریب یک مکان فرهنگی تاریخی بزنیم اگر این بهانه منطقی باشد پس می‌توان تخت جمشید و مساجد قدیمی اصفهان را هم تخریب کرد. هر مکان تاریخی و فرهنگی که ایمن نیست باید بهسازی و مرمت شود و نهایتاً در صورت عدم امکان این مکان می‌تواند به موزه تبدیل شود اما تخریب و بعد برج‌سازی را به هیچ‌وجه نمی‌توان قبول کرد. پیشنهاد من به حوزه هنری این است که به جای تلاش برای سینماسازی به تولید توجه کند تا بتواند همان مسئله گفتمان انقلاب اسلامی را با قدرت بیشتری تقویت کند.

نظر شما