در رادیو فرهنگ؛

نگاهی به ثبت ملی هنر قالی بافی نهاوند در «هفت اورنگ»

۱۴۰۰/۰۴/۱۰ - ۲۳:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۰۲۳۲
نگاهی به ثبت ملی هنر قالی بافی نهاوند در «هفت اورنگ»
ثبت ملی هنر قالیبافی نهاوند در میراث ناملموس جهانی اهمیت ویژه دارد که در برنامه هفت اورنگ رادیو فرهنگ بررسی می شود.

به گزارش برنا؛ زهرا شیرزادی، کارشناس توسعه در ترویج صنایع دستی همدان در این برنامه  درباره انواع فرشبافی در نهاوند و طرح ها و مشخصات خاص قالیبافی در این شهر از استان همدان مطالبی را بیان می کند.

 در میان هنرهای متفاوت صنایع دستی که در حال حاضر در نهاوند رایج است هنر فرش بافی نهاوند با برندهای معروف و تاریخی احساس و ذهن آدمی را به عمق هنر و زیبای نهفته در فرش می برد گویی طبیعت، عرفان در دل خفته فرش با انسان حرف می زند و دل و عقل و هوش آدمی را با خود به خلوت درون می برد.

فرش نهاوند دارای برندهای جهانی مانند عشوند، گل حیدر یا سالاری، لچک سفید است که باف انواع فرش‌های سنتی نهاوند با طرح‌ها و رنگهای بدیع و زیبا نمایشگر اوج تسلط طراحان و بافندگان بر فن بافت فرش است.

فرش دستباف نهاوند دارای آوازه کشوری و جهانی است که بیشتر بافت های فرش دستباف در شهرستان نهاوند به صورت دو زرع و یک زرع و نیم تولید می شود،درون مایه فرش های دستباف نهاوند استوار بر سنت های کهن است و در تار و پود آن ها آرمان هایی عجین گشته که از دیرباز در زبان و ادبیات و والاترین میراث های معنوی این نژاد حرمت داشته و پاسداری شده است.

هفت اورنگ کاری از گروه ادب و هنراست که ساعت ۲۰:۰۰ به تهیه کنندگی حسین رحمانی، اجرای کارشناسی حامد موسوی،  برروی موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می شود .

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز