در رادیو فرهنگ؛

سفر به روستای پندر در استان یزد با "آیش"

۱۴۰۰/۰۴/۱۱ - ۰۸:۳۱:۵۷
کد خبر: ۱۲۰۰۲۴۵
سفر به روستای پندر در استان یزد با آیش
شنوندگان رادیو فرهنگ همراه با برنامه « آیش» به روستای پندر از توابع یزد سفر می کنند.

به گزارش برنا؛ «آیش» برنامه ای با موضوع  معرفی روستاهای سراسر کشور است که به همت گروه تولید و تامین  از رادیو فرهنگ پخش می شود ‌‌شنوندگان در برنامه امروز به استان یزد سفر کرده و با فرهنگ مردم و دیدنی های روستای پندر آشنا  می شوند.

روستای پندر نیز یکی از روستاهای ماندگار از دوران کهن است  که در دامنهٔ کوه و در کنار کویر یزد سال‌های سال است که مرکزی زیبا برای تمامی گردشگران فراهم کرده است  .

پندر روستایی خوش آب و هوا و کوهستانی است که در اطراف آن چشمه‌های متعددی در جریان هستند و اماکن تاریخی آن نشانی از قدمت این روستا هستند. این روستا بنا بر نظر گیاه شناسان دارای گنجینهٔ بی‌نظیر گیاهان دارویی است.

به نقل برخی از اهالی روستا نام پندر نیز از پنج درهٔ بزرگ پندر گرفته شده‌است و در ابتدا پنج دره بوده و با گذشت زمان به صورت پندر درآمده‌است. البته روایت دیگری هم در مورد نام این روستا جود دارد؛ افردی در ابتدا این روستا را محل سکونت خود قرار دادند در پنج خانه زندگی می‌کردند و به این ترتیب نام این‌جا را پنج در گذاشتند که در گذر زمان به پندر تبدیل شده‌است.

یکی از مراسم خاص که در این روستا و چند روستای مجاور انجام می‌گردد، مراسم اسفند (اسفندگان) است. این رسم از دیرباز در این روستا مرسوم بوده‌است و مردم هرساله آن را اجرا می‌کنند.

کوپ پندر، سنگفرش چشمه، سنگ خونی ، سنگ نوشته ، آسیاب آبی پندر، دره گلگزار و... از جاذبه های گردشگری این روستا است.

مستند «آیش» که به روستاهای ایران می پردازد و شنوندگان را با دیدنی ها و سبک زندگی در شهرهای کوچک و روستای های ایران آشنا می کند.

این برنامه ساعت۱۵:۱۵ به  تهیه کنندگی فریده گودرزی از رادیو فرهنگ پخش می شود.

نظر شما