گزارش ؛مردم چه توقعی از رسانه ملی دارند؟

فیلمنامه مهمترین بخش اثر نمایشی است/تلویزیون نمی‌تواند پاسخگوی سلیقه‌های مختلف باشد/سریال‌های ماهواره عامل از هم پاشیدگی بنیان خانواده!

۱۴۰۰/۰۴/۲۰ - ۰۵:۰۱:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۰۳۳۲
فیلمنامه مهمترین بخش اثر نمایشی است/تلویزیون نمی‌تواند پاسخگوی سلیقه‌های مختلف باشد/سریال‌های ماهواره عامل از هم پاشیدگی بنیان خانواده!
نیازسنجی مخاطب امروز یکی از اصلی‌ترین معیارهای لازم برای موفقیت یک رسانه است و تلویزیون به عنوان مهم‌ترین رسانه کشور برای موفقیت یکی از اصلی‌ترین مسائلش می‌تواند پرداختن به این موضوع باشد که امروز مخاطبان تلویزیون چه انتظاری از این رسانه دارند.

به گزارش خبرنگار برنا، قطعاً برنامه‌های تلویزیونی باید برای مخاطبان جذاب و دیدنی باشند و گروه‌های مختلف سنی را بتواند اقناع کند. به طور قطع نادیده گرفتن سلیقه مخاطب بی اعتمادی مخاطبان را به همراه خواهد داشت که نتیجه‌اش شکست رسانه ملی در رقابت با دیگر رسانه‌ها و ریزش شدید مخاطب خواهد بود.

بسیاری از کارشناسان بر این عقیده‌اند که با توجه به شرایطی که تلویزیون دارد و محدودیت‌های بسیاری برای این رسانه امکان رقابت با دیگر رسانه‌ها برای آن وجود ندارد. در گفت‌وگو با چند سینماگر این موضوع را مورد بررسی قرار دادیم که در ادامه می‌خوانید:

محسن چگینی: تلویزیون جذابیت را از مخاطب گرفته است/ فیلمنامه مهمترین بخش اثر نمایشی است/ جذابیت قصه عامل موفقیت سریال

به نظر شما مردم از تلویزیون چه توقعی دارند؟ تولید برنامه های جذاب، ایجاد سرگرمی، نشاط، آموزش و بخش‌های خبری واقعی.

توقع مردم از تلویزیون چطور برآورده می شود؟ بخش عمده ای از کیفیت و جذابیت آثار تلویزیون طی سال های گذشته کمتر شده و توقعات مردم را برآورده نمی کند. البته  در بخش مسابقه و سرگرمی پیشرفت زیادی داشته‌ایم. آن هم به واسطه برنامه های مشابه که در دنیا پخش می شود، ولی در تولید آثار نمایشی، موفق نبوده ایم.

تلویزیون در گذشته رقیبی نداشت. مردم هر روز در پایان روز کاری مشتاقانه به تماشای برنامه های تلویزیون می نشستند و تقریبا همه برنامه ها بیننده فراوان داشت. اما شرایط با تحول تکنولوژی تغییر کرد و اکنون مردم در معرض بمباران رسانه ها قرار دارند و برای ساعات فراغت خود باید انتخاب کنند.

فیلم، سریال، خبر، شبکه های مجازی و میلیون ها محتوا در اختیارشان است، برای همین عرصه رقابت برای تلویزیون بسیار سخت شده و برای رقابت، جذابیت لازم است. تلویزیون هم به جذابیت در برنامه هایش احتیاج دارد تا توقع مردم برآورده شود.

برنامه سازها چگونه می توانند مردم را به دیدن تولیدات تلویزیون ترغیب کنند؟ جذابیت یک اثر محتاج  برنامه ریزی، تحقیق، نیروی متخصص و خلاقیت است که شامل ایده تا اجرا می شود و مهمتر نگاه مدیران و تصمیم گیران  سازمان صداوسیما است که نگاهشان وسیع تر، جسورانه تر  و حرفه ای تر شود تا فضا برای خلاقیت و جذاب شدن آثار فراهم شود.

 در پایان صحبتی دارید؟ امیدوارم یک برنامه و نگاه سازمانی منسجم در تلویزیون ایجاد شود و با تغییر مدیران اصول کارعوض نشود. این حوزه برای موفقیت بر اساس تجربه و تخصص سوار است و به راحتی نمی شود مدیری را جایگزین دیگری کرد تجربه هر مدیر در سازمان بسیار با ارزش و گران بها است و آن را نباید به راحتی به حراج گذاشت.

قدرت‌اله صلح میرزایی: تلویزیون نمی‌تواند پاسخگوی سلیقه‌های مختلف باشد/ تاثیر بیان نمایشی جذاب در افزایش مخاطبان تلویزیون/ سریال‌های ماهواره عاملی برای از هم پاشیدگی بنیان خانواده

به نظر شما مردم از تلویزیون چه توقعی دارند؟ مردم توقعات متفاوتی از برنامه های تلویزیون دارند. وقتی اسم مردم به میان می آید یعنی با سلیقه های متفاوت با حدود تقریبا بالای 80 میلیون نفر جمعیت روبرو هستیم. عده ای  از آنها به دیدن سریال یا اخبار، موضوعات علمی، آموزشی و ...  توجه بیشتری دارند و به آن بخش ها علاقمند هستند. ولی تلویزیون نمی تواند پاسخگوی سلیقه های مختلف باشد و همه را از خود راضی نگه دارد. حتی در هیچ جای دنیا تلویزیون نمی تواند کل جمعیت را با برنامه های خود راضی نگه دارد.

توقع مردم از تلویزیون چطور برآورده می شود؟ به نظرم تلویزیون با پژوهش و نظرسنجی دقیق می تواند مخاطبان خود را راضی نگه دارد. با علاقمندی و ذائقه آنها آشنا شود و بر طبق آن به سمت تولید برنامه هایی برود که جذابیت لازم را برای آنها داشته باشد. به تولیداتی که با زندگی آنها ملموس باشد توجه بیشتری داشته باشد. مشکلات آنها را در جامعه بازگو کند. به موضوعاتی که مهم و برای مردم زنگ خطر و گاهی امید بخش است پرداخته شود. در این صورت است که می تواند در جذب مخاطب موفق باشد.

برنامه سازها چگونه می توانند مردم را به دیدن تولیدات تلویزیون ترغیب کنند؟ به عنوان 40 سال سابقه فعالیت های هنری از جمله کارگردانی، نویسندگی و ... در این عرصه احساس می کنم که تلویزیون تلاش زیادی برای جذب مخاطب دارد و اینکه می گویند تلویزیون مخاطب کمی دارد درست نیست.

اگر تلویزیون در انتخاب فیلمنامه بیشتر توجه کند. تولیدات این رسانه برای مخاطبان جذاب می شود. سینما باید جذاب باشند با توجه به تولیدات ماهواره باید روی سریال ها که در ارتباط با جامعه و زندگی مردم است توجه بیشتری داشته باشند.

به نظرم بیان نمایشی یا نوع تعریف کردن یک سریال برای مخاطب خیلی می تواند مهم باشد چون اگر یک فیلم سینمایی یا سریال جذاب نباشد مخاطب به سمت رسانه های دیگری می رود.

ما باید خوراک خوب به مخاطب بدهیم که به سمت دیدن تولیدات مبتذل ماهواره ای که ناهنجاری های زیادی دارند کشیده نشود. چون از این طریق بنیان خانواده ها از هم پاشید می شود. پس باید تولیدات بیشتری داشته باشیم. حتی اگر در طول سال از هر برنامه ای از جمله سریال، برنامه های علمی و ... 500 عدد تولیدات داشته باشیم می توان گفت تلویزیون تولید برنامه های متفاوتی در این زمینه دارد البته باید بیشتر از هر چیزی به سمت رسیدن به جذابیت باشد.

از نقش رسانه ملی در انتخابات بگویید؟ رسانه ملی با برگزاری میزگردها و مناظرات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری برای مخاطبان طی دوره های مختلف جذابیت ایجاد کرده است.

 برگزاری این برنامه ها در آستانه انتخابات در شناخت و انتخاب آگاهانه مردم نسبت به کاندیداهای مورد تایید موثر است. در این مناظرات نامزدهای انتخاباتی یکدیگر را نقد می کنند. مردم از این طریق اطلاعات خوبی بدست می آورند و نسبت به نامزدها شناخت پیدا می کنند که آگاهانه رای بدهند. در واقع برنامه سازان صدا و سیما تا کنون تلاش زیادی در این زمینه داشته اند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز