گزارش هفته؛

آیا همچنان ستاره‌های سینما تضمین‌کننده فروش هستند؟

۱۴۰۰/۰۴/۱۸ - ۰۸:۵۸:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۰۳۷۵
آیا همچنان ستاره‌های سینما تضمین‌کننده فروش هستند؟
با نگاهی به تاریخ سینمای ایران معمولاً در دوره‌های مختلف می‌توان به حضور یک یا چند بازیگر خاص در آثار پرفروش پی برد، بازیگرانی که ستاره‌های آن دوران بوده‌اند و حضورشان در فیلم‌های سینمایی تضمینی بر موفقیت این فیلم‌ها بوده است.

به گزارش خبرنگار برنا، در سال‌های گذشته همواره بحث دستمزد بالای ستاره‌های سینما که حضورشان در یک فیلم سینمایی می‌تواند تا حدی تضمین‌کننده فروش باشد، مطرح شده است و از زمان رونق گرفتن شبکه نمایش خانگی و دستمزدهای بالایی که در این رسانه به بازیگران داده می‌شود این بحث در سینمای ایران جدی‌تر از همیشه شکل گرفته است.

فارغ از این بحث که آیا واقعاً شبکه نمایش خانگی در میزان دستمزد بازیگران تأثیرگذار بوده یا خیر امروز نکات بسیاری درباره تعریف ستاره در سینما یا ستاره‌محور بودن آثار سینمایی برای فروش مطرح است. در گفت‌وگو با چند سینماگر این موضوع را مورد بررسی قرار دادیم که در ادامه می‌خوانید:

پیمان جعفری: دوران سوپراستارمحور بودن فیلم‌ها برای فروش به پایان رسیده است

پیمان جعفری تهیه‌کننده سینما در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: با بالا رفتن میزان تولیدات شبکه نمایش خانگی و وضعیت نابسامانی که در سینما شاهد هستیم قطعاً پس از بهتر شدن وضعیت سینما شاهد بالا رفتن دستمزد بازیگران در این عرصه نیز خواهیم بود که البته این وضعیت نمی‌تواند دوام چندانی داشته باشد چرا که با بالا رفتن دستمزد و طبیعتاً بیشتر شدن هزینه ساخت فیلم، تولیدات به حداقل می‌رسد و بیکاری در سینما بیشتر از قبل می‌شود.

جعفری خاطرنشان کرد: بالا رفتن دستمزدها تا جایی امکان دارد و پیش می‌رود و بودجه‌های سنگین تنها در دست قشری اندک است که می‌تواند چند فیلم و سریال بسازد و بعد از آن باید یک توازن در این زمینه ایجاد شود.

این تهیه‌کننده در ادامه درباره ورود چهره‌های جدید و معرفی  آن‌ها در فیلم‌های سینمایی و سریال‌های شبکه نمایش خانگی گفت: قطعاً سینما نمی‌تواند چنین ریسکی کند که چهره‌های جدید را برای نقش‌های اصلی به کار ببرد چرا که به طور قطع بازیگر مطرح یکی از عوامل فروش بالای یک فیلم به حساب می‌آید. زمانی در تلویزیون تله فیلم‌هایی ساخته می‌شدند که در آن‌ها بازیگران و عوامل جدیدی به سینما و تلویزیون معرفی می‌شدند اما آنجا آنقدر از سیستمی معیوب برخوردار بود که این اتفاق به خوبی رخ نداد. قطعاً تلویزیون و فیلم‌های تلویزیونی بهترین گزینه برای معرفی چهره‌های جدید به عرصه بازیگری هستند. سال‌های اخیر صداوسیما نتوانسته چهره‌های جدیدی معرفی کند و متأسفانه روندی برای این مسئله مهم شکل نگرفته که ادامه‌دار باشد.

او افزود: تهیه‌کننده و سرمایه‌گذاری که از سرمایه خودش برای ساخت فیلم هزینه می‌کند باید از بازگشت سرمایه‌اش اطمینان داشته باشد و رسانه‌ای چون صداوسیما که دغدغه بازگشت سرمایه ندارد باید برای معرفی چهره‌های جدید به بازیگری هزینه کند. سال‌های گذشته دیدیم که خیلی از بازیگران تئاتر به تلویزیون آمدند و از آنجا رشد کرده و امروز در سینما ایفای نقش می‌کنند.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «انزوا» تأکید کرد: شبکه نمایش خانگی هم قطعاً می‌تواند در نقش‌های کوچک‌تر سریال‌های خود از بازیگران جدید یا درجه دو و سه استفاده کند. باید این ریسک را بسیاری از تهیه‌کننده‌ها به جان بخرند و یکی از راه‌هایش شاید عملکردی چون کمپانی‌های هالیوودی است. وقتی من در شبکه نمایش خانگی فیلم یا سریال می‌سازم می‌شود شرایطی را فراهم کنم که روی یک استعداد سرمایه‌گذاری کنم اما با او قراردادی بنویسم که 5 اثر اولش را با من کار کند. اینگونه می‌شود هم ریسک استفاده از چهره‌های جدید را به حداقل رساند و هم جریانی برای معرفی چهره‌های جدید ایجاد کرد.

این تهیه‌کننده در ادامه اظهاراتش گفت: تا حد اندکی طی سال‌های اخیر شاهد تلاش چند سینماگر برای معرفی بازیگر جدید بوده‌ایم. تهیه‌کننده‌ای که دید فرهنگی دارد قطعاً این دغدغه برایش وجود دارد و این مسئله را در اولویت قرار می‌دهد. به هر حال در نهایت مردم از چهره‌ها و بازیگران تکراری خسته می‌شوند و سینما به بازیگر جدید نیاز دارد.

جعفری در پایان گفت: به نظر من دیگر دوران سوپراستاری به پایان رسیده و مردم بیش از هر چیز به داستان جذاب توجه دارند. به نظر من اولین نکته تأثیرگذار در فروش یک فیلم داستان خوب است و قصه‌های تکراری نمی‌تواند جوابگو باشد. مردم ما به دنبال کردن قصه و داستان علاقه دارند و شعور فرهنگی‌شان امروز به قدری بالا است که دیگر یک سوپراستار نمی‌تواند عامل فروش بالای فیلم باشد و قطعاً دیگر تهیه‌کننده‌ها با استفاده از یک سوپراستار نمی‌توانند خیال راحتی برای فروش داشته باشند.

بهمن گودرزی: تلویزیون باید از ورود چهره‌های جدید به عرصه بازیگری استقبال کند

بهمن گودرزی کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: رونق گرفتن سریال‌سازی در شبکه نمایش خانگی علاوه بر فوایدی که دارد و نکات مثبتش خطرات و تهدیداتی برای سینما دارد و قطعاً برخی بازیگران اعم از ستاره‌ها و حتی ستاره‌های قلابی که با توجه به شرایط ایجاد شده خود را بازیگرانی مهم می‌دانند و احیاناً می‌توانند برای فیلم‌ها شرایطی بهتر در جهت درآمدزایی ایجاد کنند محدود به شبکه نمایش خانگی می‌شوند و بازیگرانی که این قابلیت را ندارند جای آن‌ها را می‌گیرند و انتظارات آن‌ها را دارند در درحالیکه نمی‌توانند نقش یک ستاره را در یک فیلم ایفا کنند.

گودرزی خاطرنشان کرد: بازیگرانی که محبوبیتی دارند و حضورشان در یک فیلم می‌تواند تضمینی برای فروش آن باشد با دستمزدهای بالایی که در شبکه نمایش خانگی به آن‌ها تعلق گرفته انتظاراتی از سینماگران دارند که قطعاً در سینما ظرفیت برآورده کردنش مثل شبکه نمایش خانگی وجود ندارد و به همین دلیل خطر بزرگی سینما را تهدید می‌کند که ممکن است با کمبود ستاره مواجه شود.

او درباره ظهور ستاره‌های جدید در سینما گفت: تربیت و ظهور ستاره‌های سینما در کشور ما طی سال‌های اخیر هم ادامه دارد و البته این روند در حال حاضر بسیار کند است و دلیلش هم به نظر من به این مسئله مربوط می‌شود که در سینما بخش خصوصی قطعاً دغدغه بازگشت سرمایه دارد و نمی‌تواند این ریسک را بپذیرد که از بازیگران جوان و گمنام استفاده کند. از طرفی سینمادارها هستند که فیلم‌ها را برای اکران انتخاب می‌کنند و اولویت آن‌ها هم فیلم‌هایی است که چهره‌هایی مطرح و بازیگران پر طرفدار در آن‌ها حضور داشته باشند.

این کارگردان در ادامه تأکید کرد: پلتفرم‌ها در حال حاضر در 90 درصد آثار خود سرمایه‌گذاری می‌کنند و آن‌ها خط مشی و قواعد و برنامه‌ریزی‌هایی دارند که مشخص می‌کنند باید چند درصد از بازیگران آثار از ستاره‌های سینما باشند و از آنجا که در سریال‌ها پرسوناژها زیاد هستند ستاره‌های بسیاری از سینمای ایران در یک پروژه حاضر می‌شوند که این وضعیت می‌تواند منجر به تکراری شدن بازیگران برای مخاطبان شود. ما برای مقابله با این معضل در آثارمان از قابلیت اهالی تئاتر، دانشجوها، هنرجوها و هنرآموخته‌های آموزشگاه‌های مختلف استفاده کنند. به هر حال به نظر من یکی از رسالت‌های ما در عرصه فیلمسازی این است که از ورود چهره‌های جدید و استعداد‌های مختلف به این عرصه حمایت کنیم.

او در پایان افزود: خطر کمبود ستاره در سینمای ایران برای سال‌های آینده وجود دارد و در حال حاضر هم ما با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنیم. تلویزیون که دغدغه بازگشت سرمایه ندارد و البته مشکلات مالی اجازه استفاده از چهره‌های مطرح را به او نمی‌دهد می‌تواند امر مهم ستاره‌سازی را در سیاست‌های خود قرار دهد و از حضور چهره‌های جدید استقبال کند. به نظر من این مسئله از وظایف مهم رسانه ملی است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز