در رادیو فرهنگ؛

بزرگداشت صائب تبریزی و بررسی اشعارش در «صائب نامه‌»

۱۴۰۰/۰۴/۰۹ - ۲۳:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۰۴۶۰
بزرگداشت صائب تبریزی و بررسی اشعارش در «صائب نامه‌»
« صائب نامه » عنوان ویژه برنامه ای از رادیو فرهنگ است که پنجشنبه ۱۰ تیر ماه در بزرگداشت « صائب تبریزی» پخش می شود.

بررسی شعر و اندیشه «صائب تبریزی» موضوعی است که ویژه برنامه صائب نامه  به آن اختصاص دارد .

«صائب نامه» برنامه‌ای است از گروه فرهنگ و ادب که ساعت ۱۵:۳۰ با  موضوع شعر و بررسی آثار صائب تبریزی شاعر پر آوازه اصفهانی بزرگداشت تقدیم مخاطبان ادب دوست شبکه فرهنگ می شود.

در این برنامه دکتر مدرس زاده ،محمد علی شیخ الاسلامی معروف به شیوا، خانواده جناب  قهرمان از جمله افراد ‌وکارشناسان هستند که درباره زندگی هنری و سبک شعری صائب تبریزی از شاعران عهد صفویه  و بیان ویژگی های سبک اصفهانی مطالبی را بیان می کنند.

 میرزا محمد علی صائب تبریزی از شاعران عهد صفویه است که در اصفهان (و به روایتی در تبریز) زاده شد. در جوانی مانند اکثر شعرای آن زمان به هندوستان رفت و از مقربین دربار شاه جهان شد. در سال ۱۰۴۲ هجری قمری به کشمیر رفت و از آنجا به ایران بازگشت و به منصب ملک‌الشعرایی شاه عباس ثانی درآمد. در زمان پیری در باغ تکیه در اصفهان اقامت کرد و همواره عده‌ای از ارباب هنر گرد او جمع می‌شدند. وی در سال ۱۰۸۰ هجری قمری وفات یافت و در(باغ تکیه) در کنار زاینده‌رود به خاک سپرده شد.

گفتنی است از آنجا که تاریخ ولادت و وفات این شاعر گرانقدر مشخص نیست  با بهره‌گیری از نام ابجد صائب، عدد ۱۰۳ را محاسبه و در نهایت ۱۰۳ روز از سال که مصادف با ۸ تیر هر سال است را به نام روز صائب در تقویم ملی ثبت کرده اند.

گفتگو با اسدالله حبیب (صائب شناس ساکن آلمان)،دکتر اسماعیل امینی و دکتر مستکین درباره ویژگی های شعر صائب تبریزی از دیگر بخش های این برنامه است .

بررسی شعر و اندیشه صائب تبریزی، آشنایی با دیدگاه های ادبی صائب تبریزی، آشنایی با جایگاه غزل در عصر صفوی و بررسی جایگاه صائب تبریزی در میان سایر شعرای فارسی زبان از جمله مباحثی است که در این برنامه مطرح می شود.

ویژه برنامه «صائب نامه» به تهیه کنندگی مریم مردانی پنج شنبه ۱۰ تیرماه از رادیو فرهنگ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز ای ام ردیف ۵۸۵ کیلوهرتز پخش می شود

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز