در رادیو فرهنگ؛

پخش «سرو چمان» به یاد همایون خرم

۱۴۰۰/۰۴/۱۲ - ۰۹:۰۴:۲۰
کد خبر: ۱۲۰۱۱۶۹
پخش «سرو چمان» به یاد همایون خرم
برنامه «با کاروان شعر و موسیقی» شنبه ۱۲ تیر ، به بهانه سالروز تولد زنده یاد همایون خرم، یکی از آثار وی با عنوان «سرو چمان» را پخش می‌ کند.

به گزارش برنا؛ برنامه «با کاروان شعر و موسیقی» امروز به مناسبت زادروز استاد خرم، به پخش و‌ بررسی تصنیف «سرو چمان» از آلبوم «نفس باد صبا» از آثار وی با صدای نادر گلچین و تنظیم مجتبی میرزاده اختصاص دارد.

هشتم تیرماه سالروز  تولد همایون خرم، آهنگساز برجسته ایرانی است، هنرمندی که در دوران زندگی‌ اش آهنگ‌ هایی ساخت که بسیاری از آنها به ‌خاطره جمعی مردم بدل شده است. به همین مناسبت در این برنامه، علاوه بر پخش تصنیف «سروچمان» با صدای زنده یاد گلچین، بازخوانی  این اثر نیز با صدای مهرداد کاظمی و محمد ملک مسعودی تقدیم شنوندگان می‌ شود.

امیر همایون خرم زادهٔ ۹ تیر ۱۳۰۹ بوشهر، نوازندهٔ ویولن، موسیقی‌دان و آهنگساز  موسیقی و یکی از اعضای شورای عالی خانه موسیقی ایران بود.

از آنجا که مادرش از شیفتگان موسیقی اصیل ایرانی بود و از بین مقام‌ های موسیقی ایرانی، به دستگاه همایون  علاقه‌ ای وافر داشت، نام همایون را برای فرزند خود انتخاب کرد. خرم در سن ۱۰–۱۱ سالگی به مکتب ابوالحسن صبا راه یافت و چند سال بعد به عنوان نوازندهٔ ۱۴ ساله، در رادیو به تنهایی به اجرا پرداخت. بعدها در بسیاری از برنامه‌های موسیقی رادیو، خصوصاً در برنامه گلها، به عنوان آهنگساز، تکنواز ویولن و رهبر ارکستر آثاری ارزشمند ارائه داد.

همایون خرم در سن ۸۲ سالگی در ۲۸ دی ۱۳۹۱، بر اثر سرطان روده در بیمارستان دی تهران درگذشت.

برنامه «با کاروان شعر و موسیقی» به تهیه کنندگی یلدا احتشامی و گویندگی مریم واعظ پور، ساعت ۱۲:۳۰ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز و موج ای ام ردیف۵۸۵ کیلوهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌ شود.

نظر شما