در رادیو فرهنگ؛

معرفی آثار و آلبوم های نوازنده سنتور در «نیستان»

۱۴۰۰/۰۴/۱۳ - ۰۸:۲۲:۴۱
کد خبر: ۱۲۰۱۶۴۵
معرفی آثار و آلبوم های نوازنده سنتور در «نیستان»
رضا مهدوی به عنوان کارشناس مجری برنامه « نیستان» یکشنبه ۱۳ تیرماه با «جواد بطحایی» نوازنده سنتور ، آهنگساز و مدرس درباره آثار و آلبوم های ایشان گفتگو می کند.

به گزارش برنا؛ جواد بطحایی آهنگساز و نوازنده سنتور متولد ۱۳۳۶ مشهد. در خانواده‌ای هنر دوست چشم به جهان گشود. پدر و برادرانش با موسیقی آشنا و اولین معلمان وی در زمینه موسیقی بودند. وی ابتدا مبانی موسیقی و سلفژ را نزد مرحوم غلامحسین ظهیرالدینی فرا گرفت و در سال ۱۳۵۸ جهت تحصیل موسیقی وارد دانشکده هنرهای زیبا شد و از محضر مجید کیانی، زنده‌یاد پرویز مشکاتیان و فرامرز پایور بهره برد. وی ساز نی را نیز ادامه داده و ردیف‌های آوازی را نزد عبدالنقی افشارنیا به پایان رساند.

از سال ۱۳۷۲ با استاد شجریان و گروه آوا همکاری داشته و کنسرت‌هایی در شهرهای مختلف ایران و کشورهای امارت متحده، سوئد، آلمان، هلند، اتریش، نروژ و انگلستان برگزار کرد که حاصل آنها در آثار "رسوای دل"، "آرام جان" و "آهنگ وفا" به بازار ارائه شد. از سال ۱۳۸۰ گروه "نوای دل" را تشکیل داد و با همراهی استاد حسن ناهید در این گروه اجراهای متعددی در شهرهای کشور با خوانندگانی چون علیرضا قربانی، سالار عقیلی، فاضل جمشیدی، مجتبی عسکری و سبحان مهدی‌پور انجام داد.

وی سال‌ها در هنرستان موسیقی پسران به تحصیل اشتغال داشته و هنر سنتور سازی را نیز تجربه کرده است و در ساختن این ساز نیز دستی توانا دارد. از آثار نوشتاری وی می‌توان به کتاب "گل افشان" (ده قطعه برای سنتور) و آلبوم "صبح و شب از فراق تا صبح" اشاره نمود. همچنین آلبوم "حدیث سرو" و "گل و لاله" با همراهی استاد حسن ناهید و کامبیز گنجه‌ای و با صدای مجتبی عسکری به بازار عرضه گردید.

همچنین در سال‌های گذشته کتاب "به یاد دوست" نخستین مجلد از مجموعه پنج جلدی آثار بی‌کلام جواد بطحایی، منتشر شد،آلبوم «خاطره شاد» عنوان یکی از تازه‌ترین آثار منتشر شده در بازار موسیقی است که با هنرمندی پژمان حدادی نوازنده تمبک، جواد بطحایی نوازنده سنتور، مسعود حبیبی نوازنده دایره در قالب شیوه بداهه نوازی به تازگی منتشر شده و به همین بهانه جواد بطحایی مهمان برنامه نیستان شده است تا درباره این آلبوم و شیوه بداهه نوازی صحبت کند.  

همچنین ندا رادمهر در بخش اخبار و رویدادهای حوزه موسیقی آخرین رویدادهای موسیقیایی را اطلاع رسانی می کند

فرنوش تدین نیز در تازه ترین آثار موسیقی ، آلبوم پاییز اثر جواد بطحایی را معرفی می کند ،این مجموعه شامل ۶ آهنگ بی‌کلام از دونوازی سنتور و تنبک در دستگاه‌های موسیقی ایرانی است که نوازندگی سنتور را جواد بطحایی بر عهده داشته و پدرام خاورزمینی با نوازندگی طبلا او را همراهی کرده است.

بخش دیگر برنامه نیستان« موسیقی از ایده تا اجرا» است که استاد کیوان ساکت به آموزش و اجرای قطعات موسیقی می پردازد.

برنامه «نیستان» ساعت ۲۲ به تهیه‎‌کنندگی وحید رستگاری و همراهی یلدا احتشامی از رادیو فرهنگ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز پخش می‌شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز