در رادیو فرهنگ؛

بررسی ثبت ملی گل نرگس سمنان در «هفت اورنگ»

۱۴۰۰/۰۴/۱۳ - ۰۹:۲۱:۵۷
کد خبر: ۱۲۰۱۶۸۶
بررسی ثبت ملی گل نرگس سمنان در «هفت اورنگ»
ثبت ملی گل نرگس استان سمنان در میراث ناملموس جهانی اهمیت ویژه دارد که یکشنبه ۱۳تیرماه در برنامه هفت اورنگ رادیو فرهنگ بررسی می شود.

به گزارش برنا ؛ پرورش گل نرگس سمنان با قدمتی تاریخی و رنگ و بویی ویژه، از دیرباز آیینی دوست‌داشتنی برای خانواده ها بوده و از آنجا که گل نرگس سمنان در صورت مدیریت پرورش، از زمستان تا نوروز نیز دوام و قوام دارد، یکی از مهمان های همیشگی سفره های هفت سین مردم سمنان بوده و مهمان تاریخی دورهمی‌های نوروزی مردم سمنان محسوب می‌شده است.

در دل تاریخ روایت‌هایی وجود دارد که در دربار قاجار از گل نرگس سمنان به عنوان هبه و دست‌مریزاد استفاده می شده، یعنی جایگاه تاریخی دارد و برای درباریان شناخته شده بوده، برای پرورش پیاز گل نرگس در سمنان، سفالگران نیز دست به هنرنمایی زده‌اند و یادگاری تاریخی از خود به جا گذاشته اند، گلدانی تاریخی با روزنه هایی گرداگرد خود مخصوص پرورش پیاز گل نرگس؛ این گلدان تاریخی مختص سمنان بوده است و به عنوان شیئی که از دل یک آیین تاریخی و مردمی برآمده، شمایل و حضور خود را تا امروز و در دل خانه های سمنان تداوم بخشیده است.

در سال‌های اخیر در شهر سمنان تلاش شده تا پرورش پیاز گل نرگس به عنوان آیینی بومی، تاریخی و فرهنگی حیاتی دوباره یابد و چه بسا با معرفی بیشتر و همت مردم این شهر برای حیات دوباره این آیین، به عنوان گیاه شاخص آیینی، با تلاش متخصصان، صرفه ای اقتصادی و درمانی نیز برای آن جست‌وجو شودو  تلاش های انجام گرفته گل نرگس سمنان ثبت ملی شده است و در این برنامه با حضور کارشناسان این حوزه ضمن بیان پیشینه کل نرگس سمنان ویژگی های آن و دلایل و ثمرات ثبت ملی این گل زیبا بیان میشود.

هفت اورنگ کاری از گروه ادب و هنراست که ساعت ۱۲:۰۰ به تهیه کنندگی حسین رحمانی، اجرای کارشناسی حامد موسوی،  برروی موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می شود .

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز