اقتصاددان و استادیار دانشگاه تهران و دبیر علمی نخستین کنفرانس بین‌المللی رمز ارزها و اقتصاد جهانی:

جهان با شتاب زیادی به سمت فناوری‌های نوین می‌رود/نگاه فرصت‌محور به حوزه رمز ارزها از اهداف همایش بلاکچین

۱۴۰۰/۰۴/۱۵ - ۱۰:۵۶:۲۶
کد خبر: ۱۲۰۲۸۴۰
جهان با شتاب زیادی به سمت فناوری‌های نوین می‌رود/نگاه فرصت‌محور به حوزه رمز ارزها از اهداف همایش بلاکچین
دبیر علمی نخستین کنفرانس بین المللی بلاکچین: در نگاه اول، به‌دلیل ناکافی بودن آشنایی نسبت به رمز ارزها این فناوری یک تهدید به شمار می‌آید اما فرصت‌های زیادی در آن وجود دارد؛ از جمله این‌که وابستگی‌ها را کاهش می‌دهد.

به گزارش  برنا، سجاد برخورداری اقتصاددان و استادیار دانشگاه تهران و دبیر علمی نخستین کنفرانس بین‌المللی رمز ارزها و اقتصاد جهانی با تأکید بر همکاری و حضور دانشگاه‌ها در این کنفرانس علمی که نیمه مرداد امسال به‌شکل آنلاین برگزار می‌شود، اظهار داشت: آنچه بیش از پیش در این کنفرانس حائز اهمیت است حضور دانشگاه‌ها به‌عنوان محافل علمی برای تبیین این فناوری نوظهور است.

جهان با شتاب زیادی به سمت فناوری‌های نوین می‌رود

این اقتصاددان و استادیار دانشگاه تهران با تاکید بر این موضوع که دنیا در حوزه علم و فناوری با شتاب بسیاری به سمت بلاکچین، رمز ارزها و اقتصاد جهانی می‌رود، گفت: تمرکز و فعالیت دانشگاه‌هایی چون دانشگاه صنعتی شریف و امیرکبیر درخصوص این موضوع، حکایت از اهمیت آن دارد. وی ادامه داد: آینده جهان به سمت جایگزینی ارزهای دیجیتال به‌جای ارزهای مرسوم می‌رود. این حوزه برای ما در مدیریت سیستم پولی می‌تواند به عنوان تهدید یا فرصت مطرح شود؛ البته حتی در دنیا نیز به این موضوع فکر می‌کنند و با توجه به وضعیت ارزهای رایج همچون دلار و یورو، حوزه بلاکچین و رمز ارزها به‌عنوان یک چالش جدی، مورد تامل قرار گرفته، هر چند که هنوز اجماعی روی آن وجود ندارد ولی ممکن است اتفاقاتی همچون پاندمی کرونا به کاربرد و گستردگی این فناوری سرعت ببخشد. همچنین می‌توان اذعان داشت در نهایت با توجه به تحولات پیش‌رو، در 10 سال آینده این جایگزینی بی‌تردید رخ می‌دهد.

نگاه فرصت‌محور به حوزه رمز ارزها از اهداف همایش بلاکچین

برخورداری اظهار داشت: ما باید این را به‌عنوان یک اصل بپذیریم که اقتصاد ما نیز از این موضوع متأثر خواهد شد و این تأثیر همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره کردم، هم می‌تواند تهدید باشد و هم فرصت. ولی اگر روش تقابلی نسبت به این حوزه داشته باشیم متضرر خواهیم شد و از تحولات جهانی عقب می‌مانیم. بنابراین بهترین راه این است که حاکمیت را با فرصت‌های این حوزه آشنا کنیم هر چند که درست است در نگاه نخست ، به‌دلیل ناکافی بودن آشنایی نسبت به رمز ارزها این فناوری یک تهدید به شمار می‌آید اما فرصت‌های زیادی نیز در آن وجود دارد؛ از جمله این‌که وابستگی‌ها را کاهش می‌دهد. از این‌رو می‌توان با آگاهی‌بخشی درست، تصمیم‌گیران و حاکمیت را به‌سمت بهره‌مندی از بلاکچین هدایت کرد و خوشبختانه انعطاف و نگاه مثبتی در حال حاضر در این‌باره وجود دارد که می‌تواند عملیاتی شود؛ و این نگاه فرصت‌محور از اهداف مهم این کنفرانس است.

وی افزود: در این همایش گفتمان‌هایی می‌تواند شکل گیرد و روی آن اجماع شود مبنی بر این موضوع که این فناوری وجود دارد و ما باید آن را بپذیریم. اما چگونگی برخورد با آن که بیشترین منفعت و کم‌ترین هزینه را برای ما به‌دنبال داشته باشد، موضوعی قابل بحث است.

عضو شورای سیاستگذاری و دبیر علمی نخستین کنفرانس بین‌المللی بلاکچین، رمزارزها و اقتصاد جهانی اهداف این همایش را جمع‌بندی کرد و اظهار داشت: همایش با چند هدف دنبال می‌شود که یکی از اهدافش آشنا کردن کردن تصمیم‌گیران و قانون‌گذاران با پتانسیل‌ها و نگاه مثبت به این موضوع  و ارائه راهکارهای کارشناسانه برای آگاهی‌بخشی عمومی است.

برخورداری تأکید کرد: اگر کنفرانس موفق باشد می‌تواند بیانیه‌ای ارائه دهد که در آن اجماعی در حوزه‌های علمی مرتبط با حوزه بلاکچین و رمزارزها صورت گیرد؛ چراکه این موضوع، تک‌حوزه‌ای و تک‌رشته‌ای نیست و این اجماع برای تصمیم‌گیری‌هایی که در سطح حاکمیتی کشور صورت می‌گیرد بسیار راه‌گشاست و می‌تواند نهادهایی همچون شورای عالی امنیت ملی و شورای عالی فضای مجازی را نیز درگیر موضوع کند تا بتوانیم این موضوع را نهادینه کرده و یک گام رو به جلو در این حوزه برداریم که موفقیت خوبی برای کشور محسوب می‌شود.

کنفرانس علمی-بین‌المللی حوزه بلاکچین، رمز ارزها و اقتصاد جهانی در ایران با حضور اساتید، اندیشمندان، فعالان و توسعه‌دهندگان و متخصصان این حوزه، به همت باشگاه نوآوری و فناوری یونسکو و کمیسیون ملی یونسکو- ایران و با حمایت وزرات علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت صنعت، معدن و تجارت، کمیسیون‌های اقتصادی، برنامه و بودجه و فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی، سازمان جهانی مالکیت فکری، باشگاه آموزش‌های الکترونیکی یونسکو، سیویلیکا و دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی، صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، علامه طباطبایی، آزاد اسلامی و علوم پزشکی مجازی، 14 و 15 مرداد 1400 به‌شکل آنلاین از ساعت 9:00 تا 18:00، برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان، پژوهشگران، محققان، اساتید و دانشجویان برای شرکت در این کنفرانس می‌توانند با مراجعه به سایت کنفرانس به آدرس http://unescoconf.ir و یا سایت https://unescotech.org/ ضمن کسب اطلاعات بیشتر فرآیند ثبت‌نام را انجام دهند.

پوستر بلاکچین

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز