در "سرزمین من" بررسی می شود؛

بررسی چگونگی بهره‌گیری از ظرفیت‌های جامعه برای مبارزه با کرونا

۱۴۰۰/۰۴/۱۶ - ۱۳:۳۹:۰۳
کد خبر: ۱۲۰۳۵۴۲
بررسی چگونگی بهره‌گیری از ظرفیت‌های جامعه برای مبارزه با کرونا
در مجله رادیویی فرهنگی، تاریخی، اجتماعی "سرزمین من" امروز چهارشنبه ۱۶ تیرماه بخش های مختلفی از تاریخ و سلامت تقدیم شنوندگان رادیو فرهنگ می شود .

به گزارش برنا؛ در این برنامه از نگاه جامعه شناختی به کنترل بیماری کرونا و راه های بهره‌گیری از ظرفیت‌های جامعه برای مبارزه با کرونا اشاره می شود.

شیوع بیماری کرونا با توجه به ماهیت خطرناک و سرایت بسیار سریع آن ابعاد مختلف زندگی اجتماعی را به‌طور جدی و بنیادین به‌چالش کشیده است. از این رو با همکاری موثر و بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های جامعه برای کنترل انتشار بیشتر این ویروس باید اقدامات لازم مهیا شود تا با این یکپارچگی و مدیریت هدفمند، موفق به جلوگیری از گسترش آن شد.

آنچه اهمیت دارد، تاثیر ویروس کرونا بر ابعاد مختلف زندگی است. باید دانست که کرونا فقط محدود به حوزه بهداشت و درمان نمی‌شود و ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی دارد که باید برای فهم دقیق این موضوع، همه این ابعاد را مدنظر قرار داده و پیوندها و تاثیرات آن‌ها بر یکدیگر را بررسی کرد که در بخش « کرونا بیماری قرن » با حضور کارشناسان حوزه های مختلف  نگاهی جامعه شناسی به این  موضوع  در راستای نقش مردم در  کنترل بیماری می شود.

در بخش های دیگر برنامه « سرزمین من» که بررسی و بیان مسائل تاریخی و اجتماعی کشورمان اختصاص دارد امروز به ثبت رصدخانه مراغه از دوره ایلخانان در فهرست ملی اشاره می شود ،گفتنی است ،بنای رصدخانهٔ مراغه در سال ۶۵۷ هجری (۱۲۶۱ میلادی) به سفارش خواجه نصیرالدین طوسی و به فرمان هولاکو -نوهٔ چنگیزخان مغول- آغاز شد. هولاکو برای نگهداری این سازمان پژوهشی موقوفه‌های ویژه‌ای درنظر گرفت. کتابخانه‌ای شامل ۴۰۰ هزار جلد کتاب و ابزارهای اخترشناسی، از جمله ذات‌الربع دیواری به شعاع ۴۳۰ سانتی‌متر، حلقه‌دار (ذات‌الحلق)، حلقهٔ انقلابی، حلقهٔ اعتدالی و حلقهٔ سموت نیز فراهم شدند. در همین‌جا بود که زیج ایلخانی به‌سال ۶۷۰ هجری (۱۲۷۶ میلادی) فراهم شد. رصدخانهٔ مراغه فقط مخصوص رصد ستارگان نبود و یک سازمان علمی گسترده بود که بیش‌تر شاخه‌های دانش درس داده می‌شد و مشهورترین دانشمندان آن عصر -از جمله قطب‌الدین شیرازی، کاشف علت اصلی تشکیل رنگین کمان- در آن‌جا جمع شده بودند. این بنا در سال ۱۳۶۴در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

در بخش تاریخی برنامه نیز با توجه به سالروز نخستین اعزام دانشجویان ایرانی به اروپا (انگلستان) این رویداد که پر دوران فتحعلیزشاه قاجار بوده و دو ایرانی به عنوان دانشجو روانه انگلستان شدند بیان  می شود.

این تصمیم که از سوی عباس‌میرزا ولیعهد وقت گرفته شده بود به تایید وزیر اعظم هم رسیده بود و سبب اتخاذ این تصمیم افزایش رفت و آمد فرستادگان انگلستان به ایران و نیاز مبرم به مترجم ماهر و مورد اعتماد بود و نیز کسانی بود که انگلستان را دیده و از اوضاع واقعی آن آگاه باشند.

برنامه سرزمین من کاری از گروه تاریخ و اندیشه رادیو فرهنگ است که به تهیه کنندگی امیررضا راز ساعت ۱۲:۴۵ روی موج اف ام ردیف۱۰۶ مگاهرتز پخش می‌شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز