«آفریقا امروز» بررسی می کند؛

نقش آمریکا در بی ثبات کردن آفریقا

۱۴۰۰/۰۴/۲۱ - ۱۳:۴۶:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۵۷۰۳
نقش آمریکا در بی ثبات کردن آفریقا
برنامه «آفریقا امروز» (Africa Today) نگاهی به بی‌ثبات کردن کشورهای آفریقایی توسط آمریکا و وضعیت منطقه استراتژیک شاخ آفریقا دارد.

به گزارش برنا، «آفریقا امروز» در بخش اول برنامه این هفته خود به تلاش دولت آمریکا برای توجیه دخالت در آفریقا به بهانه مبارزه با تروریسم و بی ثبات کردن اوضاع داخلی این کشورها می‌پردازد.

لارنس فریمن تحلیلگر امور آفریقا، به عنوان میهمان بخش اول برنامه، دلایل حضور نظامی پررنگ ایالات متحده در کشورهای آفریقایی و بی ثبات کردن عمدی امور داخلی این کشورها را مورد بررسی قرار می‌دهد. ژنرال‌های ارتش آمریکا به تازگی در موارد مکرر ادعا کرده‌اند که به زودی موج جدیدی از تروریسم قاره آفریقا را در بر خواهد گرفت. نکته قابل توجه اینکه، اغلب گروه‌های تروریستی آفریقا از جمله الشباب و بوکوحرام به گروه هایی مثل داعش و القاعده وابسته هستند و توسط کشورهای عربی و به طور مشخص عربستان سعودی حمایت مالی و لجستیکی می‌شوند.

بخش دوم برنامه «آفریقا امروز» هم به رقابت‌های قدرت های بزرگ جهانی برای حضور و نفوذ در شاخ آفریقا اختصاص دارد. جالب آنکه، در این منطقه شمال قاره سیاه هم امریکا حضوری پررنگ دارد و گوی سبقت را از سایر رقبای خود ربوده است. ایالات متحده ۲۹ پایگاه نظامی در مناطق شمالی و شاخ آفریقا دارد.

مبارک هنیا، مجری «آفریقا امروز» از تیستسو ماگاما، عضو پارلمان آفریقای جنوبی، به عنوان کارشناس بخش دوم برنامه می‌پرسد که اهداف نهایی آمریکا از برگزاری مانورهای نظامی در شاخ آفریقا چیست و آیا به زودی باید شاهد حضور پررنگ تر سایر  کشورهای قدرتمند دنیا از جمله چین در این منطقه از آفریقا باشیم؟

برنامه «آفریقا امروز» به تهیه‌کنندگی عاطفه‌سادات دربندی دوشنبه ساعت 00:00 به وقت تهران به مدت 25 دقیقه از شبکه پرس تی‌وی پخش می‌شود. تکرار این برنامه سه‌شنبه ساعت 07:00 و 16:00، چهارشنبه ساعت 21:00، پنج‌شنبه ساعت 12:00 و جمعه ساعت 08:00 روی آنتن خواهد رفت.

نظر شما