بهروز مفید تهیه‌کننده سینما و تلویزیون:

معمولاً فیلمنامه‌های تاریخی و کمدی در تلویزیون از دیگر آثار قیمت بیشتری دارند

۱۴۰۰/۰۴/۲۷ - ۰۵:۰۱:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۵۸۰۰
معمولاً فیلمنامه‌های تاریخی و کمدی در تلویزیون از دیگر آثار قیمت بیشتری دارند
بهروز مفید با اشاره به اینکه قاعده خاصی در ارزشگذاری فیلمنامه‌ها وجود ندارد تأکید کرد که رزومه نویسنده‌ها در این مورد بسیار تأثیرگذار است و معمولاً فیلمنامه‌های تاریخی و کمدی در تلویزیون از دیگر آثار قیمت بیشتری دارند.

بهروز مفید تهیه‌کننده سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: قیمت یک فیلمنامه در سینما و تلویزیون ایران با بالا بودن کیفیت آن، جذابیت قصه، محتوا و... مشخص نمی‌شود و همه چیز در ارتباطی که بین تهیه‌کننده و کارگردان با نویسنده وجود دارد تعیین‌کننده است. معمولاً فیلمنامه‌نویس قیمتی را مطرح می‌کند و در مذاکراتی بین نویسنده و تهیه‌کننده قیمت مشخص می‌شود.

مفید خاطرنشان کرد: از آنجا که در تلویزیون یک قاعده نسبی وجود دارد اختلاف قیمت‌ها به سوابق نویسنده و نکاتی مثل ژانر سریال مربوط می‌شود به طوری که فیلمنامه کمدی که نگارشش کمی سخت است قیمت بیشتری دارد و آثار تاریخی که نگارششان از فیلمنامه‌های کمدی هم سخت‌تر است قیمت بالاتری دارند و معمولاً فیلمنامه‌هایی که قصه‌شان در زمان حال روایت می‌شود ارزان‌تر از همه هستند.

این تهیه‌کننده در ادامه گفت: در سینما این قاعده وجود ندارد و معمولاً فیلمنامه‌نویس قیمتی تعیین می‌کند که یا تهیه‌کننده می‌پذیرد و کار انجام می‌شود و یا با تهیه‌کننده به توافق نمی‌رسند. معمولاً شرایط به همین شکل است و می‌توان آن را با یک بازار عرضه و تقاضا مقایسه کرد که در آن فروشنده یک قیمت مشخص می‌کند و خریدار یا قیمت را می‌پذیرد و خرید می‌کند یا با هم به توافقات دیگری می‌رسند. در شبکه نمایش خانگی معمولاً قیمت فیلمنامه‌ها بیشتر است و دلیل این اتفاق می‌تواند بالا بودن حجم کار و پر رونق‌تر بودن این بازار در حال حاضر مربوط شود.

او افزود: شبکه نمایش خانگی مثل سینما تبلیغات خاصی دارد و بیشتر به چشم می‌آید و تصور بر این است که این سریال‌های بیشتر از تلویزیون دیده می‌شوند اما به نظر من این یک جو فریبنده است و اگر به آمار و ارقام دقیق رجوع کنیم سریال‌های تلویزیون نیز به خوبی سریال‌های شبکه نمایش خانگی و حتی شاید بیشتر از این آثار دیده می‌شوند.

تهیه‌کننده مجموعه تلویزیونی «هشت و نیم دقیقه» در پایان تأکید کرد: به نظر من فضا و زمینه برای ورود نام‌های جدید به عرصه فیلمنامه‌نویسی وجود دارد و هیچ مانعی در این راه احساس نمی‌کنم. من به شخصه در سریال «محکومین» 70 قسمت با یک فیلمنامه‌نویس جدید کار کردم و باز هم برای یک طرح جدید با او همکاری دارم. من فکر می‌کنم زمینه لازم برای ورود افراد جدید به این عرصه وجود دارد و نویسنده‌های با استعداد و با سواد می‌توانند در این عرصه کار کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز