در « هفت اورنگ» رادیو فرهنگ؛

نگاهی به ثبت جهانی رباب

۱۴۰۰/۰۴/۲۲ - ۱۰:۳۰:۲۰
کد خبر: ۱۲۰۶۰۵۷
نگاهی به ثبت جهانی رباب
برنامه "هفت اورنگ" امروز سه شنبه ۲۲ تیرماه با موضوع ساز و نوازندگی و آموزش رباب و ثبت جهانی آن از رادیو فرهنگ پخش می شود.

به گزارش برنا، در برنامه هفت اورنگ امروز به پیشینه ساز رباب، آموزش آن و نوازندگی این ساز پرداخته می شود.

رَباب یک ساز قدیمی است که خاستگاه آن خراسان دوره اسلامی، سیستان و بلوچستان و افغانستان است و  بیش از یک هزار سال قدمت دارد و نام پارسی‌اش رواده است .

این ساز آرشه‌ای به زبان فارسی رواوه  نامیده می‌شود

چندی پیش پرونده ثبت جهانی ساز رباب و هنر نگارگری ایرانی با همکاری مشترک ایران، افغانستان و ترکیه پس از نهایی شدن به یونسکو ارسال شد.

ساز رباب از سازهای اصیل ایرانی است که اکنون در افغانستان، پاکستان و هندوستان نیز رواج دارد. این ساز که به یک ساز افکتیو مشهور است موجب رنگ بخشیدن به ریتم‌های موسیقی می‌شود در افغانستان، پاکستان و هندوستان نیز رواج دارد.

رباب در سیستان و بلوچستان نیز یکی از سازهای اصلی مردمان این نقطه از کشور است. پس از آن که تغییراتی در ساز رباب برای همخوان کردن این ساز با سازهای اصیل ایرانی از سوی بیژن کامکار صورت گرفت، رباب به عنوان یکی از سازهای ایرانی در ارکسترهای ایران مورد استفاده قرار گرفت.

برنامه هفت اورنگ را به همت  گروه ادب و هنر ساعت ۱۲:۰۰ به تهیه کنندگی حسین رحمانی، اجرای کارشناسی حامد موسوی،  برروی موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید .

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز