"نوای نی" با یادی از مرتضی محجوبی در رادیو فرهنگ به گوش می رسد

۱۴۰۰/۰۴/۲۲ - ۱۰:۳۳:۰۴
کد خبر: ۱۲۰۶۰۶۰
نوای نی با یادی از مرتضی محجوبی در رادیو فرهنگ به گوش می رسد
در برنامه با کاروان شعر و موسیقی سه شنبه ۲۲ تیرماه، « نوای نی» یکی از آثار مرتضی محجوبی با صدای «غلامحسین بنان» پخش و بررسی می‌شود.

به گزارش برنا، برنامه شماره ۳۳۰ "با کاروان شعر و موسیقی" امروز به پخش و‌ بررسی تصنیف «نوای نی» ساخته مرتضی محجوبی با تنظیم و رهبری روح الله خالقی و با صدای غلامحسین بنان اختصاص دارد

« نوای نی » را «رهی معیری » سروده است و «مرتضی محجوبی» روی آن آهنگی ساخته است.

در برنامه امروز نیز یاد و نام «مرتضی محجوبی» نوازندۀ پیانو، نواساز و شاگرد «محمود مفخم‌الممالک»، «حسین خان اسماعیل زاده» و «حسین هنگ آفرین» گرامی داشته می شود.

محبوبی (زاده 1278 خورشیدی در تهران – درگذشته 1 فروردین 1344) نابغه پیانو ، دارای شیوه‌های ممتاز در نوازندگی، بداهه‌سرایی بوده و شیوه نت‌نویسی وی که شیوه‌ای کاملاً ایرانی است به همت پویان آزاده به عنوان میراث ملی، معنوی ایران به ثبت ملی رسید.

اهمیت کار محجوبی، در این است که باسازی کاملاً اروپایی، موسیقی ایرانی را به خوبی می‌نواخت. این نحوهٔ نوازندگی خاصِ خود او بود و دقیقاً تأثیر یک ساز صددرصد اصیل و سنتی را در شنونده باقی می‌گذارد. بدین ترتیب محجوبی یکی از پایه‌گذاران موسیقی ملی ایران به حساب می‌آید.

پیانوی مرتضی محجوبی همراه با آواز بنان از نمونه‌های عالی موسیقی آوازی ایران است، زیرا صدای غلامحسین بنان دارای حالت و کیفیتی خاص بود که پیانوی مرتضی‌خان نیز همان حال و هوا را داشت به‌ویژه اگر اشعار آواز هم از رهی معیری می‌بود.

مرتضی محجوبی بیست تصنیف برای برنامهٔ گل‌ها ساخته‌است که آن‌ها را می‌توان از بهترین و زیباترین و دلکش‌ترین تصنیفهای خالص ایرانی دانست. شعر بیشتر ترانه‌های مرتضی محجوبی را رهی معیری سروده‌است.

گفتنی است اثر :نوای نی" توسط احمد ابراهیمی نیز در آلبوم "به عمل کار برآید" بازخوانی شده است.

برنامه «با کاروان شعر و موسیقی» به تهیه کنندگی یلدا احتشامی و گویندگی مریم واعظ پور ساعت ۱۲:۳۰ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز و موج ای ام ردیف۵۸۵ کیلوهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز